SME

BRATISLAVA: Poslanci Vrakune zobrali na vedomie štúdiu zóny letiska

BRATISLAVA 15. mája (SITA) – Urbanistickú štúdiu zóny Letisko M. R. Štefánika – IV. Kvadrant v bratislavskej Vrakuni zobrali poslanci mestskej časti Vrakuňa po viac ako dvojhodinovej diskusii na dnešnom ...

BRATISLAVA 15. mája (SITA) – Urbanistickú štúdiu zóny Letisko M. R. Štefánika – IV. Kvadrant v bratislavskej Vrakuni zobrali poslanci mestskej časti Vrakuňa po viac ako dvojhodinovej diskusii na dnešnom rokovaní na vedomie. Hlavným cieľom urbanistickej štúdie zóny je vytvorenie územno-plánovacieho podkladu pre spracovanie záväznej územno-plánovacej dokumentácie zonálnej úrovne ako zmeny funkčného využitia územia v porovnaní s územným plánom hlavného mesta (ÚPM). Cieľom urbanistického návrhu je podľa materiálu integrovať nové funkcie súvisiace s leteckou dopravou s okolitými územiami, tento model tiež nazývajú „Aiport City“. Riešené územia sa nachádza v štvrtom kvadrante letiska M. R. Štefánika, v severnej časti Vrakune. Okrem areálu letiska sú hlavnými charakteristickými prvkami územia v jeho okolí diaľnica D1 na západe, Malý Dunaj, ÚČOV a regionálne biocentrum na juhovýchode, plochy s prevažne komerčnými funkciami na severozápade a malopodlažná obytná zóna na juh od riešeného územia. Územia je v súčasnosti napojené iba cez Majerskú ulicu. Miestni poslanci hlasovali o materiáli na návrh poslankyne Márie Stanovej (SDKÚ-DS) menovite.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Podľa predloženého materiálu má prevažná časť riešeného územia slúžiť ako rezerva zariadení leteckej dopravy. Podľa dlhodobých plánov letiska sa vo štvrtom kvadrante uvažuje s umiestnením zariadení nákladnej leteckej dopravy a železničnej vlečky pre potreby carga. Cez územia je tiež plánovaná preložka štátnej cesty II/572 v pokračovaní Galvaniho ulice, ktorá sa má po premostení Malého Dunaja napojiť na Ráztočnú ulicu, ktorá sa v budúcnosti napojí na diaľnicu D4 (nultý obchvat). Táto komunikácia by mala fungovať ako obchvat Vrakune a tým odľahčiť túto mestskú časť od frekventovanej dopravy a vylúčiť z Vrakune tranzitnú nákladnú dopravu. Urbanistická štúdia je navrhnutá v dvoch variantoch, oba pritom zachovávajú pás ochrannej a izolačnej zelene pozdĺž preložky štátnej cesty a na zvyšné plochy navrhuje zmiešané funkcie obchodu a služieb. Oba varianty sú podľa materiálu dopravne závislé na preložke cesty II/572 v pokračovaní Galvaniho. Rozdiely medzi variantmi sú dané najmä rozdielnym trasovaním preložky štátnej cesty a tým, ako poloha cesty a riešenie dopravných uzlov ovplyvňuje tvar funkčných plôch a zástavbu územia.

SkryťVypnúť reklamu

Štúdia navrhuje určité použitie územia. Zatiaľ neriešime konkrétny podnikateľský zámer,“ povedal pre agentúru SITA zástupca investora spoločnosti Reform Capital Slovakia, s.r.o., Martin Drázský. Ako tiež uviedol, štúdia nerieši ďalšie investície, ako spojenie s letiskom. Keďže sa územie nachádza v tesnej blízkosti letiska, je podľa neho logické, že bude nejakým spôsobom nadväzovať na prevádzku letiska. „Jednou z možností je aj letecká nákladná doprava, čiže Cargo. My ako podnikateľská skupina nemáme záujem budovať cargo, iba skúmame limity územia, ak by tam nejaký investor chcel stavať,“ dodal Drázský.

„Jedna časť rieši zadanie v súlade s ÚPM, čiže vedenie komunikácií. Prvý variant je prispôsobený potrebám celého kvadrantu a zohľadňuje aj prístup investora k obyvateľom našej mestskej časti tým, že zmenil trasovanie preložky štátnej cesty. Posunul ju vlastne viac do svojho územia a odklonil od obytnej časti,“ povedal pre agentúru SITA starosta Vrakune Ladislav Fatura. Tým je podľa neho tento variant priechodnejší ako dnes platný stav. Ako starosta tiež uviedol, tento variant má odporúčací charakter z pohľadu záujmov mestskej časti verzus územný plán hlavného mesta. Tento variant nepodporili poslanci klubu SDKÚ-DS. „Bol som proti tomu, lebo v takom rozsahu, ako je to riešené v návrhu urbanistickej štúdie, ktorý bol nakoniec schválený, sa to rieši ako letisko pri Londýne. Vybavuje sa tam 200-tisíc ton nákladu ročne. Neviem si to predstaviť,“ konštatoval pre agentúru SITA Ladislav Kugler (SDKÚ-DS). V Londýne je totiž podľa neho letisko vzdialené od centra päťdesiat kilometrov, vo Vrakuni je letisko „kvázi“ v meste. „V okolí je obytná zóna, preto sa obávam dopadov na životné prostredie ako aj na bývanie ľudí,“ vysvetlil. Kugler zdôraznil, že nie sú proti navrhovanému dopravnému riešeniu, ale obávajú sa dopadov na životné prostredie z nákladnej a leteckej dopravy. Podľa zástupcu starostu Mareka Hargaša však urbanistická štúdia má všetky potrebné a odborné stanoviská, súhlasné stanoviská vydali všetky dotknuté orgány, ktoré sú zriadené na ochranu prírody. „Že je zvýšený alebo nadmerný dopad na životné prostredie je nepravdivá informácia a je to ich osobný názor. Treba sa opýtať, aké skutočné dôvody ich viedli k tomu, že hlasovali proti štúdii, ktorá má zlepšiť dopravnú situáciu vo Vrakuni, v Biskupiciach aj v Ružinove,“ myslí si.

SkryťVypnúť reklamu

Funkčno-prevádzkové a hmotno-priestorové riešenie prvého variantu je do veľkej miery dané dopravným riešením. Preložka cesty je tu vedená v inej trase, ako ju definuje územný plán hlavného mesta. Cesta tu za mimoúrovňovou križovatkou vedie mimo riešené územie medzi areálom ÚČOV a okrajom biocentra Malý Ostrov a ďalej na juh. Týmto riešením je umožnené skrátenie celkovej dĺžky preložky cesty, lepšie využitie územia pre umiestnenie urbanistického centra, ktoré tvorí centrálne umiestnené polyfunkčné centrum prevažne s funkciou obchodu a športu. Tiež by sa mal rozšíriť izolačný pás zelene medzi štátnou cestou a obytnou zónou v juhovýchodnej časti.

Trasovanie cesty II/572 je podľa druhého variantu v zhode s ÚPM z roku 2007. Cesta pretína riešené územie dosť priamo pozdĺž jeho juhovýchodného okraja. Cesta a priestorové nároky mimoúrovňovej križovatky s kruhovými objazdmi delia územie takým spôsobom, pri ktorom v snahe o zachovanie plôch leteckých funkcií a dominantných funkcií distribučných centier a obchodu nie je možné umiestniť urbanistické centrum podobne ako v prvom variante. Centrálny urbanistický priestor ako pešia zóna, zeleň či parkovanie má lineárny charakter a je vhodne umiestnený medzi obchodné a administratívne funkcie. V tomto variante sa nepočíta s prechodným ubytovaním viazaným na administratívu. Solitérna budova polyfunkčného centra je vysunutá na južnú stranu cesty II/572, kde zvýrazňuje nástupný priestor do riešeného územia.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 16 958
  2. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 492
  3. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 333
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 575
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 863
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 293
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 3 006
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 765
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Demonštrácia v Tel Avive.

Rokovania zamerané na ukončenie bojov v palestínskej enkláve boli zatiaľ neúspešné.


TASR
Ilustračné foto

O jej motíve ani o obetiach nebolo bezprostredne nič známe.


TASR
Tábor je oficiálne zatvorený a prázdny.

Asadov režim len zriedka povoľoval prísun pomoci do tábora.


TASR
Protesty v Ríme.

Izrael čelí čoraz silnejšiemu medzinárodnému tlaku a kritike.


TASR 3

Sportnet

Dávid Hancko (vľavo), Giorgos Vagiannidis a brankár Christos Mandas počas prípravného zápasu Grécko - Slovensko.

Druhý polčas sa mi nepáčil, musíme na tom popracovať, zhodnotil tréner Slovenska.


a 1 ďalší
Carlos Alcaraz a Jannik Sinner na Roland Garros 2025.

Obaja sú skvelí pre tenis. Ich rivalita je niečo, čo náš šport skutočne potrebuje, hovorí Novak Djokovič.


Michaela Churavá
Harry Kane (vpravo) strieľa gól v zápase Andorra - Anglicko v kvalifikácii MS vo futbale 2026.

Bod za remízu si pripísala Malta.


TASR
Christian Eriksen (vpravo) a Ethan Galbraith v prípravnom zápase Dánsko - Severné Írsko.

Rozhodujúci gól strelil Eriksen.


TASR
SkryťZatvoriť reklamu