SACRAMENTO.
Návrh schválený štátnym úradom pre kvalitu ovzdušia privítali zástancovia ako historickú iniciatívu, ktorá bude pravdepodobne vzorom pre zvyšok USA i iné krajiny. Ide o svetovo prvý pokus vlády regulovať palivá používané v doprave - namiesto samotných automobilov, ktoré poháňajú - na základe ich potenciálnych emisií skleníkových plynov.
Ak bude nové opatrenie fungovať podľa plánu, urýchli prechod od vozidiel a dopravnej siete viac než storočie založenej na rafinovaných ropných produktoch a motore s vnútorným spaľovaním.
"Nielen zredukuje znečistenie prispievajúce ku globálnemu otepľovaniu, ale tiež odmení inováciu, rozšíri výber pre spotrebiteľa a podnieti súkromné investície, ktoré potrebujeme na transformáciu našej energetickej infraštruktúry," uviedol kalifornský guvernér Arnold Schwarzenegger o norme, ktorej prípravu nariadil v roku 2007.
Producenti etanolového paliva a ďalší kritici novej normy však tvrdia, že obsahuje ustanovenia v neprospech biopalív, najmä vyrobených z kukurice, čo negatívne ovplyvní ciele regulačného úradu.
Ústrednou časťou normy je požiadavka, aby rafinérie, producenti a dovozcovia motorových palív predávaných v Kalifornii do roku 2020 znížili "uhlíkovú intenzitu" svojich produktov o desať percent.
Nasledovať majú ďalšie väčšie redukcie. Cieľom je znížiť skleníkové emisie v Kalifornii o 16 miliónov ton za najbližších desať rokov a nahradiť 20 percent fosílnych palív používaných v štáte ekologickejšími alternatívami: elektrinou, vodíkom, zemným plynom či biopalivami.
Doprava sa podieľa tretinou na emisiách skleníkových plynov v USA. V Kalifornii, hlavnom automobilovom trhu v krajine, ide o 40 percent. Podobné opatrenia už zvažuje 11 ďalších štátov USA a prezident Barack Obama vyzval na celonárodné normy pre emisie z palív v rámci cieľa znížiť celkové emisie skleníkových plynov o vyše 80 percent do polovice storočia.