Cannes 10. mája (TASR) - Záblesky fotoaparátov, okázalé róby, úsmevy hercov a režisérov alebo bláznivý cirkus? Aká je pravá tvár filmového festivalu v Cannes?
Pred festivalovým palácom každoročne kempujú fanúšikovia a obdivovatelia filmových hviezd, aby aspoň na pár minút zazreli svojich obľúbencov, ako stúpajú po schodoch do filmovej sály.
Tohto roku však čakajúci fanúšikovia, ktorých usporiadatelia odhadujú na 30.000, zažili veľmi zvláštnu "prehliadku". Po schodoch filmového paláca totiž schádzala skupina desiatich mužov a žien, oblečených v roztrhaných a ušpinených šatách, ktorí vykrikovali a robili nie veľmi "spoločenské" gestá.
"Každý rok prichádzajú do Cannes na festival tí istí blbci," poznamenal jeden z neďaleko stojacich divákov. "Je to len bláznivý cirkus."
Zo skupiny podivných "kreatúr" sa napokon vykľuli dobrovoľníci, pričom ich svojské vystúpenie malo spropagovať snímok nezávislého newyorského štúdia Troma s názvom Toxic Avenger IV., ktorý sa takisto predstaví v rámci festivalu.
"Toxic Avenger je takou dobrosrdečnou príšerkou," vyznala sa 25-ročná účinkujúca Sonja Shulzová, ktorá v Nemecku študuje filmovú históriu. "V Cannes musíte občas urobiť niečo poburujúce, aby si vás všimli."
Jej tvrdenie potvrdzujú ulice a uličky Cannes, kde môžete stretnúť napríklad staršieho pána, oblečeného v kvalitnom obleku, ktorý na magnetofóne púšťa piesne Edith Piafovej a zároveň robí imaginárne rozhovory s filmovými hviezdami.
Na plážach známych ako La Croisette zas nájdete množstvo pouličných hudobníkov, ktorí hrajú všetko od rocku až po cigánsku hudbu na akomkoľvek hudobnom nástroji.
Pri príležitosti filmového sviatku sa však nepredvádzajú len ľudia, ale aj mesto. Starobylý Hotel Carlton, jedna z dominánt Cannes, sa napríklad premenil na filmový plagát. Na jeho elegantnej fasáde sa vyníma Jean-Claude Van Damme v mníšskej kutni a popri ňom portréty Petra Falka a Wesleyho Snipesa. Pred hotelom zas vyrástol obrovský červený mlyn ako reklama filmu Baza Luhrmanna Moulin Rouge, ktorý festival otváral.
Napriek všetkej sláve, reklame a publicite spôsobuje filmový festival mestu Cannes obyčajne finančné straty, samozrejme s výnimkou reštaurácií a hotelov. Mnohí obyvatelia mesta si totiž počas dvanástich festivalových dní radšej berú dovolenky a turisti sa do Cannes takmer nedostanú, pretože nápor festivalových návštevníkov vyvoláva pravidelný dopravný kolaps.
Mnohí milovníci filmu sa však nenechajú odradiť dopravnými či inými prekážkami. Niektorí z nich sa kvôli festivalu dokonca presťahovali do Cannes, ako napríklad istá Španielka, ktorá si film vraj zamilovala už v detstve, keď sa pri prvom čiernobielom filme vyškriabala ku filmového plátnu, aby sa mohla pozrieť na hercov za ním.
"Počas festivalu neexistujú žiadne hranice," povedala spomínaná Španielka. "Milujem jeho atmosféru, ktorá je každý rok iná. Film je dokonca aj na uliciach. A takzvaný cirkus mu len prospieva."