MOGADIŠO, BRATISLAVA. Po roku, keď im svet vyhlásil vojnu, majú somálski piráti ešte väčší apetít. Pár dní po tom, ako americké komando oslobodilo kapitána, chceli uniesť ďalšiu americkú loď. Ako jeden z mála prípadov sa lodi Liberty Sun podarilo ubrániť.
Medzinárodné lode v dôležitej námornej križovatke začali posledné mesiace strážiť pobrežné vody Somálska a chrániť námorníkov pred pirátskymi útokmi. Francúzskej bojovej lodi, ktorá je súčasťou hliadky Európskej únie, sa dnes podarilo chytiť jedenásť pirátov.
Kliknite - obrázok zväčšíte.
Malé úspechy sú však stále len zlomkom v počte unesených lodí, ktoré sa zväčša končia vyplatením vysokého výkupného. Somálski piráti sa cítia ešte silnejší. Prepadávajú ďalej od pobrežia a bývajú čoraz lepšie vyzbrojení. Kým za rok 2008 napadli piráti pri Somálsku 111 lodí, za posledné štyri mesiace je to už 78 plavidiel.
Hlbšie v Indickom oceáne
Boj medzinárodného spoločenstva proti únoscom na prvý pohľad vychádza. Patrolujúce lode v Adenskom zálive mierne zvýšili bezpečnosť na hlavnej námornej trase lodí z Európy do Ázie. Piráti majú už len 15 minút na to, aby sa zmocnili lode, inak jej príde niekto na pomoc.
Somálski únoscovia sa však prispôsobili veľmi rýchlo. Okrem Adenského zálivu začínajú viac útočiť v Indickom oceáne pri južných brehoch krajiny. A čoraz hlbšie na mori.
O chvíľu sa možno dostanú až po Indiu či Maldivy.
Neol Choong, riaditeľ Medzinárodnej námornej kancelárie
Lode Maersk Alabama s americkou posádkou, na ktorej zajali kapitána, sa zmocnili 240 námorných míľ od pobrežia. Žiadna bojová loď nebola nablízku.
„Sme znepokojení, ako sa rozširujú. O chvíľu sa možno dostanú až po Indiu či Maldivy,“ povedal pre SME Noel Choong, riaditeľ Medzinárodnej námornej kancelárie, ktorá monitoruje pirátov. „Vyzývame OSN a medzinárodné spoločenstvo na ráznu reakciu,“ dodal.
Otázkou zostáva, aká reakcia by pomohla. Patrolujúce vojnové lode pomohli pred pár rokmi znížiť počet pirátskych útokov v Malakkskom prielive, medzi Indonéziou a Malajziou. Ten úzky pruh bolo však ľahké postrážiť. Obrovský Indický oceán je iný prípad. „Pobrežné vody pri Somálsku sú rozsiahle na stráženie,“ priznal Choong. „Viac lodí však pomôže,“ dodal.
Strieľajú na mostík
Ďalšou z možností je aj ozbrojenie prepravných lodí. S tým však spoločnosti nesúhlasia, pretože na to nemajú vycvičenú posádku a podľa nich by to spôsobilo nárast násilia.
Piráti sa už aj bez toho stávajú čoraz agresívnejšími.
Počas utorkového útoku na loď Liberty Sun strieľali zo samopalov či raketometov. Loď poškodili, no nedobyli.
„Nie je to už iba streľba do vzduchu. Piráti strieľajú raketami na mostík či kajuty, aby zastrašili posádku,“ povedal pre portál Hlasu Ameriky novinár Jim Williams.
Zmenila sa aj reakcia niektorých krajín. Američania a Francúzi sa odhodlali na priamu konfrontáciu s pirátmi a vyplatila sa im. Ostatné krajiny doteraz iba poslušne platili výkupné. V súčasnosti je unesených ďalších 13 lodí a vyše dvesto ľudí.
Únoscov zaujíma len jedno peniaze
Novodobí somálski piráti si žijú na vysokej nohe a doma sú populárni.
EYL, BRATISLAVA. Momentálne sú to asi najslávnejší banditi na planéte. Piráti zo zabudnutej časti Afriky v posledných rokoch pripravili medzinárodné prepravné firmy o milióny dolárov a svetové médiá správy o ich lupoch nasadili na titulné strany.
Ochrancovia vôd?
Už vlani odmietli označenie kriminálnici. „Bojujeme proti nelegálnemu rybolovu a vyhadzovaniu odpadu v našich vodách,“ povedal jeden z pirátov v rozhovore pre New York Times. Podľa miestnych obyvateľov sami seba volajú „pobrežná hliadka“.
Pôvodne somálski piráti skutočne bojovali proti nelegálnemu používaniu pobrežných vôd krajiny. Medzinárodné lode využívali bezprávie pretrvávajúce v Somálsku v 90. rokoch a načierno lovili vo vodách bohatých najmä na tuniaky.
Piráti lode zastavovali a „zdaňovali“ ich. „Stali sa chamtivými a teraz napádajú každého,“ povedal New York Times somálsky diplomat v Keni.
Pirátstvo sa odvtedy stalo významnou časťou ekonomiky niektorých provincií Somálska. Ako napísal pre magazín Foreign Policy analytik Peter Pham, je to vysoko rozvetvený biznis. Gangy dotujú bohatí somálski biznismeni, ktorí sa potom podieľajú na zisku. Majútiež informátorov v zahraničí, ktorí im dodávajú správy o lodiach. „Je to komplexná ekonomika od dodávateľov paliva až po prostitútky,“ napísal Pham.
V oblastiach, kde piráti žijú, sa stali spoločenskou elitou. Podľa BBC majú najdrahšie autá, najväčšie domy, berú si najkrajšie dievčatá. Keď k tomu prirátame slávu, ktorú šíria svetové televízie, je zrejmé, prečo mladých Somálčanov, inak odkázaných na život v chudobe, láka stať sa pirátom. Jediný pirát, ktorý v nedeľu prežil oslobodenie amerického kapitána, mal len 16 rokov. Nedávne prvé obete z radov únoscov preto podľa odborníkov Somálčanov od tohto „remesla“ neodradia.
Ide im len o peniaze
Odborníci dodávajú, že jediné, po čom somálski piráti túžia, sú peniaze. „Nie je to nič politické, fundamentalistické, nie sú to teroristi. Chcú len peniaze,“ povedal pre Reuters veliteľ NATO Chris Davis, ktorý proti nim bojuje.
Uneseným posádkam zväčša neublížia. Piráti im často dovolia kontaktovať rodiny. Naučili sa, že publicita a tlak verejnej mienky im pomôžu získavať výkupné. Aj preto často komunikujú cez satelit s novinármi.
Tomáš Vasilko