SME
Utorok, 24. november, 2020 | Meniny má EmíliaKrížovkyKrížovky

Exxon Valdez pred 20 rokmi zamoril Aljašku

Ropu po celom svete prepravujú obrovské nákladné plavidlá, supertankery. Stámetrové lode by mali vydržať prakticky všetko. Ale nevydržia. Včera uplynulo 20 rokov od pretrhnutia trupu supertankera Exxon Valdez. Nasledovala jedna z najväčších ekologických

(Zdroj: REUTERS, SITA/AP, ČTK/AP)

Ropu po celom svete prepravujú obrovské nákladné plavidlá, supertankery. Stámetrové lode by mali vydržať prakticky všetko. Ale nevydržia. Včera uplynulo 20 rokov od pretrhnutia trupu supertankera Exxon Valdez. Nasledovala jedna z najväčších ekologických katastrôf v dejinách ľudstva.

Píše sa 23. marec roku 1989. Ropný supertanker americkej spoločnosti ExxonMobile, ktorej predchodcu založil ešte slávny Rockefeller, opúšťa terminál na Aljaške.

Loď sa uberá preč z pobrežných vôd a riadenie preberá jej kapitán Joseph Jeffrey Hazelwood. Tanker totiž smeruje na more, kde hrozí zrážka s plávajúcimi ľadovými kryhami.

Skryť Vypnúť reklamu

Čosi po 23.00 hodine prenecháva Hazelwood riadenie obrovskej lode tretiemu dôstojníkovi Gregory Cousinsovi a Robertovi Kaganovi. Obom sa oficiálne nezačala služba, a tak loď priebežne riadi autopilot. Stroj sa tak plaví podľa programu, ktorý do jeho palubného systému nainštalovali pri výrobe v dokoch.

Kapitán si však všíma, že na plánovanej trase plavby sa nachádza priveľa ľadu. Plaví sa relatívne nebezpečnými vodami a nechce riskovať. Požiada preto aljašskú pobrežnú stráž o povolenie priblížiť sa o čosi viac k brehom.

Povolenie dostáva. Úlohou pobrežnej stráže je pomôcť Valdezu preplávať týmito zradnými plytčinami.

Podcenenie situácie

Píše sa 24. marec. Pobrežná stráž zlyháva: pravdepodobne na Exxon nedáva pozor. Štyri minúty po polnoci tak ropný supertanker Exxon Valdez uviazne na aljašskom koralovom útese Bligh Island. Na palube lode sa nachádza 200 miliónov litrov ropy.

Skryť Vypnúť reklamu

„Uniká nám trochu ropy, chvíľu tu zostaneme,“ hlási v rádiovej správe kapitán Hazelwood. Špekuluje sa, či nie je opitý. Pretrháva sa totiž osem z jedenástich lodných nádrží a ropa začína unikať do mora v prielive Princa Williama. Vytečie jej asi 40 miliónov litrov.

Valdez sa pritom stále nachádza blízko pobrežia Aljašky, obrovská ropná škvrna navyše smeruje k pevnine. Schyľuje sa preto ku katastrofe, zabrániť jej ešte môže rýchly zásah záchranárov a vláda.

Zlyhanie kompetentných

Obe zložky však zlyhali. Americký prezident George Bush starší, ktorý si spočiatku budoval „zelený“ imidž, sa udalosťou začal zaoberať až dva dni po havárii. Vtedy už bolo jasné, že bude mať do činenia s jednou z najväčších svetových ekologických katastrôf a asi s najväčšou, ktorú zapríčinila havária ropného tankera.

Skryť Vypnúť reklamu

Záchranné zložky v oblasti sa tiež ukázali ako dokonale nedostatočne vybavené. Odhadom potrebovali dva milióny litrov chemikálií, ktorými by zastavili miestami až 30­centimetrovú vrstvu ropy. Mali ich iba 15-tisíc litrov. A k samotnému tankeru sa dostali až desať hodín po nahlásení úniku ropy. Navyše, zúrila búrka a silné vetry, ktoré pomáhali šíreniu ropnej škvrny smerom k Aljašskému zálivu.

Znečistené pobrežie

V čase, keď sa ropa dostáva na pláže, už všetci tušia, že škody budú obrovské. Celkovo sa znečistilo okolo 2­tisíc kilometrov pobrežia. Okamžite umierajú státisíce morských vtákov, veľryby, tuniaky, lososy či morské vydry. Následne prichádza o obživu asi 30-tisíc rybárov. Obyvatelia Aljašky obviňujú spoločnosť ExxonMobile z toho, že pre boj s ropnou škvrnou a jej následkami nerobí dostatok.

Skryť Vypnúť reklamu

Celosvetová verejná mienka sa okamžite obracia proti spoločnosti, a tá preto zverejní v 165 amerických denníkoch a časopisoch ospravedlnenie. Zároveň sa rozbieha súdny spor, v ktorom od naftárov verejnosť žiada vyše 5 miliárd dolárov ako náhradu spôsobených škôd. Zničenie životného prostredia pritom prakticky nemožno vyčísliť.

Minulý rok však bola táto suma znížená približne na pol miliardy, medzičasom však Exxon zaplatil asi 3 a pol miliardy dolárov.

Vďaka nehode boli štátne úrady nútene sprísniť aj legislatívu, ktorá upravuje podmienky na fungovanie ropných tankerov. Mali by byť bezpečnejšie a konštrukčne lepšie navrhnuté. Nie všetky krajiny však tieto smernice dodržiavajú.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Inzercia - Tlačové správy

  1. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  2. Imunitnú bombu do tela dostanete vďaka Vitaglucanu
  3. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  4. Vyšperkujte Vianoce - tipy na vianočné darčeky
  5. Rozbiehať biznis v čase korony? Ide to
  6. Manažér, Redaktor, Psychológ či Vedec? MY sme READY – a TY?
  7. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  8. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  1. Ako vybrať AKU reťazovú pílu
  2. Mercedes-Benz opäť nadizajnoval budúcnosť
  3. Budúcnosť M&A v Európe
  4. Zdravá pečeň zlepšuje metabolizmus aj celkové zdravie
  5. Právo: Kto sú najväčší právnici a kde všade zostanú súdy
  6. Toto si zapamätajte! Takto určite nakúpite bezpečne
  7. O bezpečnejších nákupoch pred Vianocami so šéfom Tesca
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Maturuješ? Vyber si oblasť uplatnenia a študuj čo ťa baví!
  10. Štúdium ekológie, dizajnu či tech-inovácií je životný štýl
  1. Budíte sa počas spánku? Toto sú hlavné príčiny 31 807
  2. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 11 508
  3. Kaufland na Slovensku testoval novinku, ktorú zavádza v Európe 9 868
  4. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 9 091
  5. Príbehy vyhorených, tandem okolo Bödöra a nová trať v Bratislave 9 041
  6. Oslávte nový rok v teple: Cestujte na Zanzibar úplne bezpečne 8 645
  7. Viete, aká je skutočná cena smartfónu? Číslo vás prekvapí 8 606
  8. Čo ovplyvňuje chuť kačacieho mäsa? Tieto dve veci 8 501
  9. Spájame Slovensko - 4 nové expresné autobusové linky 8 406
  10. Učiteľka roka 2018: Koľko času by malo dieťa tráviť za počítačom 8 400
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prezidentka Zuzana Čaputová a premiér Igor Matovič prichádzajú na tlačovú konferenciu v Prezidentskom paláci.
Stĺpček šéfredaktorky Beaty Balogovej

Čo nám hovorí Matovič? Máme sa obávať?

Premiér dnes sľúbil zmenu komunikácie.

Beata Balogová, šefredaktorka denníka SME
Ilustračné foto

Neprehliadnite tiež

Protesty proti sprísneniu interrupcií v Poľsku pokračujú.

EÚ prijala akčný plán pre integráciu a začlenenie migrantov

Komisia predstavila niekoľko opatrení na najbližšie roky.

Margaritis Schinas, podpredseda Európskej komisie pre podporu európskeho spôsobu života.

Masaker v etiópskom Tigraji neprežilo najmenej šesťsto ľudí

Konflikt v Tigraji si doteraz vyžiadal zrejme tisícky obetí.

Ilustračné foto.

V Nemecku na protestoch proti opatreniam silnie antisemitizmus

Účastníci šíria konšpiračné teórie.

Ilustračné foto.