Nechodia v blúzkach, nepripaľujú si cigarety stodolárovkami ani neukazujú zlatý chrup. Ani jeden z mojich priateľov si nekúpil pozemok v Karlových Varoch a nepostavil na morskom pobreží pravoslávny chrám. Napriek tomu práve to je vo svete známy obraz pravého Rusa.
Zmeniť takú predstavu niečo stojí. Experti na PR sa od roku 2006 usilovne snažia Rusko opísať vo svetových médiách ako prosperujúci, moderný, demokratický a silný štát. Jeho prezidenta či premiéra ako charizmatického, vľúdneho, ale prísneho, extrémne inteligentného a spravodlivého vodcu.
Po prvý raz sa voľakedajšia hlava štátu Vladimir Putin obrátil na svetových imidžmejkrov pred summitom G8, ktorý sa pred tromi rokmi konal v jeho rodnom Petrohrade. Firmy Ketchum a Washington Group vtedy za dva milióny dolárov dokázali skoro nemožné.
Väčšina návštevníkov summitu odchádzala z Ruska s pocitom, že celý život žili v zajatí predsudkov o opitých Rusoch, deravých cestách, mafiánoch a despotických vodcoch.
Experti v roku 2007 zalobovali tak, že časopis Time vyhlásil za osobnosť roku ruského lídra Putina. Ruskí politológovia potom s úctou k firme konštatovali, že to bol nadľudský výkon. Imidžmejkri naopak jasali, lebo čím viac prechmatov Kremeľ robil, tým bolo viac práce a väčšie odmeny.
PR zapracovalo aj po invázii do Gruzínska vlani v lete. Dielo sa im opäť podarilo - Rusov odnikiaľ nevylúčili.
Vďaka tomu vedenie Ruska prepadlo presvedčeniu, že zaplatiť sa dá všetko. Nie je však lepšie dávať si pozor na jazyk? Reputáciu štátu potom nebude potrebné tak prácne a draho naprávať.