BRUSEL. Trojdimenzionálne inštalácie, či bilbordy plné protikladov o imigrácii, ekonomickej situácii a bezpečnosti. Historicky prvé angažovanie na sociálnych sieťach na internete ako Facebook alebo MySpace, ako aj netradičné reklamy v rozhlase a televízii.
Taká má byť provokačná kampaň pred júnovými voľbami, ktorú v utorok oficiálne odštartoval Európsky parlament. S heslom Vy rozhodnete má zlepšiť imidž nezáživnej inštitúcie a prekonať nechuť voličov prísť k urnám. Hlavne v nových členských krajinách Európy.
Ako v supermarkete „Toto je prvá skutočne paneurópska kampaň v histórii Európskeho parlamentu," povedal jeden z jeho podpredsedov Alejo Vidal-Quadras.
EUROVOĽBY 2009
V júni bude 736 europoslancov voliť 375 miliónov voličov z 27 krajín únie.
Slováci zvolia 13 poslancov. Kampaň bude stáť 18 miliónov eur, čo je asi 5 centov na voliča.
Odhalenie prvých 3D inštalácií v Bruseli sa stretlo so zmiešanými reakciami okoloidúcich. Grécka študentka Maria Despoina nešetrila kritikou: „Je to komerčné, vyzerá to ako v supermarkete." Nemka Lisa Rei〜chmann naopak pochválila grafické spracovanie. „Púta to pozornosť. Myslím, že je dobrý nápad mať kampaň na konkrétnu tému, pretože inak ľudia nevedia, prečo ísť voliť."
Kampaň bude mať desať tém, pričom pre každú krajinu vybrali podľa prieskumov štyri najdôležitejšie. Na Slovensku to bude energia, bezpečnosť, ochrana spotrebiteľa a rozpočet. Bilbordy a inštalácie sa objavia 1. apríla a kampaň bude pokračovať až do volieb začiatkom júna. V každej krajine bude aj Choice Box - priestor, kde bude môcť každý vyjadriť svoj názor na úniu a videozáznam bude vysielaný na dvoch veľkých obrazovkách v Bruseli.
Detinská, no dôležitá Viacerí slovenskí europoslanci sú pri hodnotení kampane opatrní. Veria však, že prispeje k vyššej účasti a spoločenskej diskusii.
„Sú to avantgardnejšie formy kampane, ktoré isto treba zavádzať, aj keď na Slovensku by som dal skôr na tradičné formy kampane - stretávanie sa s voličmi, televízna kampaň. Možno trochu detinsky pôsobia tieto inštalácie pred parlamentom, kampaň však má svoju cenu," myslí si poslanec Milan Gaľa za SDKÚ-DS v pravicovej frakcii EPP-ED.
Naopak, podľa Sergeja Kozlíka, poslanca za HZDS-ĽS a v Európe nezaradeného poslanca, je kampaň odtrhnutá od bežného človeka. „Je presofistikovaná a ťažkopádna, umelá ako bakelit a impotentná z hľadiska pritiahnutia občanov k voľbám."
Brusel investuje do občianskej inštitucionálnej kampane 18 miliónov eur a verí, že aj vďaka nej dokáže prekonať 45-percentnú voličskú účasť (priemer 25 krajín EÚ) z roku 2004.
Najnižšia účasť Slovensko malo v posledných voľbách do Európskeho parlamentu najnižšiu volebnú účasť v únii (17 percent). Nasledovali Poľsko a Česko. Mnohí ľudia si v týchto krajinách myslia, že ich krajiny nemajú veľký vplyv na rozhodovanie inštitúcie, alebo že sila europarlamentu nie je významná.
Zástancovia úne však pripomínajú, že právomoci europarlamentu po prijatí Lisabonskej zmluvy výrazne narastú a každý poslanec v únii má možnosť zasahovať do politiky v koalícii s poslancami z iných krajín.
Autor: Elena Rybárová