BELEHRAD. V rámci kampane za zmenu imidžu Kosova vo svete angažovali kosovskí lídri prestížny londýnsky týždenník The Economist. Za zverejnenie viacerých textov v novom čísle vyčlenila kosovská vláda 200.000 eur, uviedol dnes srbský spravodajský server RTS.
Najvýznamnejší novinári sveta, osobitne z krajín, v ktorých žijú veľké komunity albánskych emigrantov, opisujú Kosovo ako mafiánsky štát a krajinu bezpečnú pre kriminálnikov i obchod s drogami. Slabé inštitúcie, domnievajú sa novinári, kontrolujú skorumpované rodinné klany, a v niektorých prípadoch vidia Kosovo ako "európsku Kolumbiu". Narážajú tým na jeho predpokladanú úlohu veľkého európskeho zásobovateľa drog, uviedli prištinské médiá.
Týždenník The Economist obyčajne vychádza v náklade 1,3 milióna kusov, po dohode s kosovskou vládou však vyjde o 5000 kusov viac. Tri úvodné strany budú obsahovať autorské texty kosovského premiéra Hashima Thaciho, ministra zahraničných vecí Skendera Hyseniho a ministra pre ekonomiku Ahmeta Shalju.
Doplnkové čísla týždenníka majú na titulnej strane logo prvého výročia jednostranne vyhlásenej nezávislosti Kosova a frázu "Vďaka vám!", preloženú do mnohých jazykov, dodal RTS. Takéto výtlačky boli odoslané do mnohých krajín na adresy ich ministrov zahraničných vecí, poslancov v Európskom parlamente, ale aj Organizácii pre bezpečnosť a spoluprácu v Európe (OBSE), Rade Európy (RE) a najväčším mnohonárodným spoločnostiam.
"Je pravda, že vláda si objednala vytlačenie 5000 kusov týždenníka Economist, ktoré rozdelila najvýznamnejším svetovým osobnostiam. Týmto sme sa chceli poďakovať všetkým štátom, ktoré uznali Kosovo, ale aj zlepšiť medzinárodný obraz Kosova," povedal hovorca kosovskej vlády Memlji Krasniqi. Ako dodal, jeden výtlačok bol zaslaný aj šéfovi srbskej diplomacie Vukovi Jeremičovi a úradu srbského prezidenta Borisa Tadiča.
"Odosielanie organizoval týždenník, s ktorým sme sa takto dohodli," dodal hovorca. Celková suma za tento dohovor podľa neho predstavuje 200.000 eur.
Koncom januára vyčlenilo kosovské ministerstvo financií šesť miliónov eur na medzinárodnú prezentáciu nezávislosti. Základnou ideou kampane je prezentácia pozitívnych správ vo svetových televíznych sieťach, vrátane CNN a BBC, v ktorých má byť Kosovo predstavované ako "zem otvorených možností a tolerancie". Politickú časť kampane povedie podľa médií v Prištine americký exprezident Bill Clinton, niekdajší Ahtisaariho pomocník Albert Rohan a bývalý člen vyjednávacej Kontaktnej skupiny Wolfgang Ischinger.