BRUSEL. Na výhody kvalitnej predškolskej výchovy poukázala dnes Európska komisia v správe hodnotiacej úroveň vzdelávania na tomto stupni v krajinách Európskej únie, Nórsku, Lichtenštajnsku a na Islande.
Podľa najnovších cieľov stanovených EK by sa malo zúčastňovať do roku 2020 celkovo 90 percent štvorročných detí na predškolskej výchove. V roku 2006 to bolo v priemere 87 percent, avšak medzi jednotlivými krajinami existujú veľké rozdiely. V prípade trojročných detí ide o 74 percent.
Na Slovensku chodí do predškolských zariadení 60 percent trojročných, asi 73 percent štvorročných a 85 päťročných detí. U šesťročných detí je 40 percent v predškolských zariadeniach a ďalších vyše 50 percent v škole.
Správa poukazuje na to, že rozličné sociálne, kultúrne a ekonomické faktory môžu mať vážny dopad na predškolskú výchovu detí. Najzávažnejším faktorom je pritom chudoba. Jedna zo šiestich európskych domácností s deťmi mladšími než šesť rokov žije na hranici chudoby. U detí z rodín patriacich k etnickým menšinám, či u detí vychovávaných len jedným rodičom je zapojenie do predškolskej výchovy najnižšie.
Kvalitná predškolská výhoda je pritom dôležitá, pretože dáva deťom dobré základy pre celoživotné vzdelávanie a pomáha prekonávať rozdiely vo vzdelaní pre deti z rizikových skupín. Brusel pripomína, že investície do predškolského vzdelávania sú účinným prostriedkom na to, ako riešiť obidve otázky z dlhodobého hľadiska.