WASHINGTON. Napriek problémom americkej ekonomiky sprevádzaných nízkou spotrebiteľskou dôverou plánujú Američania minúť na oslavu sviatku lásky celkovo 14,7 miliardy dolárov (11,46 miliardy eur). Je to však približne o 14 percent menej než plánovali vynaložiť na Valentína v roku 2008.
Podľa prieskumu financovaného Národnou federáciou malobchodníkov (NRF) plánuje priemerný Američan na Valentínske darčeky minúť 102,50 USD (takmer 80 eur). To znamená návrat na úroveň výdavkov z roku 2006.
Oslavy Valentína má naplánovaných takmer 63 percent Američanov, vyše 90 percent z nich má v úmysle kúpiť svojim najdrahším darček. Valentínske darčeky si Američania kupujú najčastejšie pre životných partnerov, ale drobnosti neminú ani deti, rodičov, priateľov, spolužiakov, učiteľov, spolupracovníkov, ako aj štvornohých domácich miláčikov. Najviac minú na Valentína ľudia vo veku 35 až 44 rokov (119 USD/ 92,80 eur), najmenej seniori vo veku od 55 do 64 rokov (84 USD/ 65,51 eur).
Zaľúbenci si najčastejšie posielajú pohľadnice a pozdravy (58 percent), vyrážajú na večeru do reštaurácie (47 percent), kupujú si čokolády (45,8 percenta) alebo sa obdarujú kyticami (35,7 percenta). Menej párov sa tento rok plánuje obdariť šperkami, čo potvrdzuje aj zistenie firmy IBISWorld. Jej experti očakávajú medziročný pokles tržieb za šperky na úrovni 5,1 percenta. Ako informoval Wall Street Journal vo svojom piatkovom vydaní, Valentín patrí u predajcov šperkov aj napriek spomaleniu hospodárstva k najočakávanejším dňom v roku, pretože tvorí až 30 percent ich ročných tržieb. V minulom roku im však Valentín zabezpečil 34 percent celoročných tržieb.
Prieskum Národnej federácie malobchodníkov vykonala firma BIGresearch medzi 1. a 8. januárom 2009 na vzorke 8850 respondentov. Štandardná odchýlka predstavuje jedno percento.