SME

Električka z Bratislavy do Viedne začala premávať pred 95 rokmi

Bratislava/Viedeň 4. februára (TASR) Pravidelná premávka populárnej električky, ľahkého vláčika, ktorý spájal Bratislavu a Viedeň, sa začala 5. februára ...

BRATISLAVA, VIEDEŇ. Pravidelná premávka populárnej električky, ľahkého vláčika, ktorý spájal Bratislavu a Viedeň, sa začala 5. februára 1914, pred 95 rokmi.

Návrh inžiniera Jozefa Taubera z roku 1898 na výstavbu samostatnej železnice, ktorá by spájala Prešporok a Viedeň, nebol ihneď prijatý. Rozhodnutie stavať podľa jeho plánov na uhorskej strane prišlo až v roku 1901, na rakúskej v roku 1904. Stavať sa začalo 4. júna 1911 v Hainburgu.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Celá trať električky s dĺžkou 69 km bola rozdelená na tri časti. Jej úseky v mestách (Viedeň a Bratislava) boli napájané jednosmerným prúdom, striedavý sa používal medzi stanicami Gross Schwechat a Kopčany. V prvej časti trate z Grossmarkthalle vo Viedni do Gross Schwechatu išiel vlak rýchlosťou 18 až 30 km/h. Druhá časť trate viedla z Gross Schwechatu po hranicu a do stanice Kopčany. Tu sa vlak pohyboval rýchlosťou 20 30 km/h.

SkryťVypnúť reklamu

Ďalšia časť trate do Bratislavy mala dva úseky. Prvú časť tvoril úsek Bratislavskej lokálnej železnice a druhý úsek trať (slučka) v meste. Na moste cez Dunaj (teraz Starý most) využívala električka koľaje na cestnej časti, pretože Kráľovské uhorské štátne železnice neumožnili použiť železničnú trať. Za mostom vláčik odbočil doľava na terajšie Vajanského nábrežie do stanice pred kaviarňou Savoy. Ďalej trať smerovala cez Mostovú na Jesenského ulicu a Štúrovou späť na most.

Po rozpade Rakúsko-Uhorska sa doprava v roku 1919 na trati zastavila. Obnovená bola o rok neskôr. Definitívne sa trať prestala používať 3. apríla 1945 po vyhodení strednej časti mosta do vzduchu. Spojenie do Viedne odvtedy zabezpečovala len trať na ľavom brehu Dunaja cez Devínsku Novú Ves, mostom ponad rieku Moravu a Marchegg. Po roku 1989 sa po pravom brehu rieky dá dostať do Viedne vlakom z Petržalky cez Kitsee a Pandorf.

SkryťVypnúť reklamu

Doprava električkou z Bratislavy do Viedne trvala vyše dvoch hodín, pretože kvôli rôznym trakčným sústavám bolo potrebné dva razy meniť lokomotívu. Napriek tomu bola cesta podľa starých Bratislavčanov príjemným výletom, na konci ktorého čakala prechádzka pekným mestom, viedenská káva alebo aj nákupy.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  3. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  4. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  5. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  6. Plátené tašky a opakované použitie
  7. Kupujete si dovolenku? Nezabudnite na poistenie storna!
  8. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny
  1. Zober loptu, nie mobil. Cieľom je prepojiť úspešných športovcov
  2. Čo vám hrozí, keď si neliečite alergiu
  3. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  4. Slováci investujú viac, vo fondoch majú už 14 miliárd eur.
  5. Oslava ako v Hollywoode: Kaufland má narodeniny, pozýva aj vás
  6. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť
  7. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku
  8. Sigord – les, kde sa stretáva zodpovedné hospodárenie s turizmom
  1. Otvorili najmodernejšiu kliniku pre neplodné páry na Slovensku 17 155
  2. Slovenské dôchodky nemá kto zachrániť 5 672
  3. Národný futbalový štadión prináša do ekonomiky milióny 5 570
  4. Ženy nepatria za volant? Majiteľ autoškoly má iný názor 4 581
  5. Plátené tašky a opakované použitie 3 995
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 893
  7. Prenájmom bytu môžete zlepšiť životy 2 642
  8. Vírus HPV môže mať až 80% sexuálne aktívnych ľudí 2 509
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

V roku 2021 skupina poslancov označila chov domácich zvierat za deštruktívny spoločenský problém.


TASR 1
Belgickí farmári protestujú v Bruseli

Telo matky a jej dcéry objavili hasiči v piatok ráno po požiari fary.


TASR

Kontaminované boli tri jednokilogramové balenia Haribo Happy Cola F!ZZ.


TASR

Vojnu na Ukrajine sledujeme minútu po minúte.


a 4 ďalší 25

Sportnet

Futbalový agent Martin Petráš.

BRATISLAVA.


TASR
Centrálny kurt Philippa Chatriera počas zápasu Lorenzo Musetti - Carlos Alcaraz v semifinále Roland Garros 2025.

Núdzové riešenie z 80-tych rokoch 19. storočia sa ukázalo ako revolučné.


Jan Kamarád
Zľava Dávid Hancko (Slovensko) a Dimitris Giannoulis (Grécko) počas prípravného zápasu.

K téme hry na troch obrancov sa vyjadril aj Patrik Hrošovský.


TASR
SkryťZatvoriť reklamu