SME

Hladujúci farmári sa zrejme vrátia k pestovaniu ópia

Rastúce ceny ópia v juhovýchodnej Ázii a globálna ekonomická kríza zrejme masovo zvýšia pestovanie tejto zakázanej drogy v Barme (Mjanmarsku), ktorá až donedávna zaznamenávala ...

BRATISLAVA. Rastúce ceny ópia v juhovýchodnej Ázii a globálna ekonomická kríza zrejme masovo zvýšia pestovanie tejto zakázanej drogy v Barme (Mjanmarsku), ktorá až donedávna zaznamenávala prudký pokles.

Podľa Organizácie Spojených národov je hlavným zdrojom ópia Afganistan, hneď po ňom nasleduje Barma, odkiaľ pochádza takmer päť percent celosvetovej produkcie.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V roku 1999 v krajine vyhlásili cieľ do roku 2014 úplne zlikvidovať ópiové polia, ktorých rozloha sa z viac ako 133-tisíc hektárov v roku 1998 zmenšila na 21 500 hektárov v roku 2006. Podľa správy, ktorú dnes zverejnila OSN, sa však minulý rok pestovanie ópia zvýšilo na rozlohu 28 500 hektárov najmä pre jeho rastúcu cenu.

SkryťVypnúť reklamu

"Zvyšujúce sa ceny ópia sú pre farmárov dostatočne atraktívne, aby sa vrátili k jeho pestovaniu, najmä ak nemajú iný zdroj príjmov," uviedol výkonný riaditeľ Úradu OSN pre drogy a zločinnosť (UNODC) Antonio Maria Costa v správe, v ktorej vyzval na väčšiu medzinárodnú pomoc obyvateľom Barmy.

Podľa správy je dôvodom silného nárastu cien barmského ópia zníženie jeho produkcie a stály dopyt v Číne, Austrálii a ďalších krajinách v regióne. Podľa odhadov OSN vyrobili v roku 2008 v Barme 410 ton ópia, na čom sa podieľalo okolo 840-tisíc ľudí a tržba majiteľov ópiových polí predstavovala asi 123 miliónov dolárov.

Kým v Barme cena za ópium rastie, v Afganistane, kde niekoľko rokov nadprodukcie viedlo k presýteniu trhu, došlo k jej prudkému poklesu. Priemerná cena v roku 2008 bola v Barme 301 dolárov za kilogram ópia, rok predtým v priemere 265 dolárov. Priemerná cena v Afganistane prudko klesla z vyše 100 dolárov začiatkom 2007 na 55 dolárov v novembri minulý rok.

SkryťVypnúť reklamu

Ako správa dodáva, dramatické rozdiely v cenách ópia medzi regiónmi alebo aj v rámci regiónov a krajín nie sú ničím nezvyčajným. V regióne juhovýchodnej Ázie, kde sa stretávajú hranice Barmy, Thajska a Laosu a je známy ako zlatý trojuholník, sa vyrobila v roku 1990 viac ako polovica svetového ópia, v roku 1998 to bola tretina.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  2. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  1. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  2. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  4. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  5. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  6. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  7. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 18 081
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 8 697
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 203
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 4 432
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 3 227
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 605
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 2 242
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 1 864
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu