WASHINGTON. Zákazníci si tak majú možnosť preveriť, či predávané autá neboli v minulosti vážne poškodené. Díleri totiž často o minulosti ojazdených áut mlčia a zákazníkom predávajú navonok bezchybné vozidlá, ktoré však môžu mať vážne skryté nedostatky.
Ako informovala americká rozhlasová stanica NPR, vďaka silnému protitlaku trvala príprava databázy až 17 rokov. Situáciu komplikoval nielen tlak všetkých trhových hráčov, ktorí z vyššej ceny áut profitujú (poisťovne, firmy posudzujúce kvalitu áut, díleri a manažéri skládok kovového odpadu), ale aj rozdiely v legislatívnej úprave jednotlivých amerických štátov. Do dňa spustenia národnej databázy sa do nej zapojilo 36 z celkovo 50 štátov, ostatné by sa mali pridať do konca tohto roku. Chýbajú medzi nimi štáty s vysokým počtom áut, ako napr. Kalifornia či New York. Oba čakajú na posledný možný termín zapojenia, pretože na informáciách o stave vozidiel dnes získavajú nemalé rozpočtové prostriedky, keďže ich predávajú vybraným súkromným spoločnostiam.
"Bude nám chvíľu trvať, kým sa dopracujeme k tomu, že nám každý bude dodávať informácie a tie budú v systéme," uviedol pre NPR riaditeľ Oddelenia justičnej pomoci ministerstva spravodlivosti Jim Burch. Od 30. marca budú mať zberne kovového odpadu a poisťovne povinnosť nahlasovať všetky úplne zničené autá, čo by malo zabrániť tomu, aby zákazníci po generálnej oprave za takéto autá zaplatili plnú cenu.
K vytvoreniu databázy americké úrady zaviazal Zákon na boj proti krádeži áut z roku 1992. Podľa NPR by mala databáza spotrebiteľom ušetriť ročne až 11 miliárd USD. Špekulantom totiž zabráni v obohacovaní sa na predaji opravených vrakov, ktoré predávali za cenu nepoškodených vozidiel. V nejednom prípade pritom majú tieto vozidlá vážne poškodenia, jedným z častých je napríklad aj absencia airbagov.
(Spolupracovníčka TASR Mária Ondruchová) ms