SME

Somálski piráti sa zmocnili nemeckého tankera

Somálski piráti zajali dnes v Adenskom zálive nemecký tanker prevážajúci skvapalnený plyn.

NAIROBI. Oznámila to Východoafrická asociácia pre pomoc moreplavcom (EASAP).

"Dnes ráno zajali Loď MV Longchamp s 13 ľuďmi na palube, 12 Filipínčanmi a jedným Indonézanom," informoval Andrew Mwangura z asociácie tlačovú agentúru Reuters.

Nie je bezprostredne známe, kam tanker patriaci nemeckej firme a plaviaci sa pod vlajkou súostrovia Bahamy smeroval. Mwangura informoval, že tanker mal prevoznú kapacitu 3415 ton.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Somálski ozbrojenci spôsobili za posledné roky zmätok na najrušnejšej lodnej ceste cez Adenský záliv pri východoafrickom pobreží. Minulý rok zajali desiatky lodí a zarobili tak niekoľko miliónov dolárov na výkupnom.

SkryťVypnúť reklamu

Útoky pirátov zvýšili poistné pre spoločnosti uskutočňujúce nákladnú lodnú prepravu, prinútili niektorých majiteľov lodí vydať sa na zdĺhavú trasu okolo Juhoafrickej republiky a cez Suezský prieplav. Situácia vyústila k vyslaniu medzinárodnej hliadkujúcej misii, na ktorej sa zúčastnili viaceré štáty sveta, vrátane EÚ.

Piráti stále zadržiavajú najmenej tri lode, pripomína tlačová agentúra Reuters.

Prípady únosov lodí od roku 2008

4. februára 2008 - Morskí piráti pri brehoch severovýchodného Somálska uniesli ruskú loď, na ktorej boli popri Rusoch aj štátni príslušníci Veľkej Británie.

4. apríla 2008 - V blízkosti somálskeho pobrežia prepadli piráti luxusnú jachtu. Na jej palube bolo 30 ľudí. Šesť pirátov zadržali príslušníci francúzskych ozbrojených síl 11. apríla 2008, ďalším šiestim sa podarilo utiecť. Tridsať členov posádky 88 metrov dlhého plavidla Le Ponant, zadržiavaných približne týždeň, sa dostalo na slobodu po tom, ako za nich majitelia luxusnej jachty zaplatili vysoké výkupné.

SkryťVypnúť reklamu

19. apríla 2008 - Somálski piráti zajali španielsku rybársku loď s 26 členmi posádky. Posádka plavidla Playa de Bakio, registrovaného v Baskicku, bola v čase útoku pirátov na love tuniakov v medzinárodných vodách, 450 kilometrov od somálskych brehov.

21. apríla 2008 - Loď al-Chalídž, ktorá viezla do Somálska potraviny prepadli piráti sedem kilometrov od severného mesta Bosasso, hlavného prístavu v krajine a obchodnej metropoly autonómnej republiky Puntland. Somálske jednotky zasiahli na lodi plaviacej sa pod vlajkou Dubaja proti pirátom, ktorí plavidlo uniesli neďaleko pobrežia tejto východoafrickej krajiny. Vojaci oslobodili posádku a zatkli lupičov.

27. mája 2008 - Holandskej nákladnej lode Amiya Scan sa počas plavby z kenskej Mombasy do rumunského čiernomorského prístavu Konstanca zmocnili vo vodách Adenského zálivu somálski piráti. Posádku plavidla tvorili štyria ruskí dôstojníci a päť filipínskych námorníkov. Piráti prepustili posádku na slobodu 25. júna 2008 po zaplatení výkupného v prepočte vyše 700.000 eur.

SkryťVypnúť reklamu

28. mája 2008 - V medzinárodných vodách Adenského zálivu prepadli a zajali ozbrojení piráti nemeckú nákladnú loď Lehmann Timber.

23. júna 2008 - Pri severosomálskom pobreží prepadli a uniesli piráti plachetnicu so štyrmi cudzincami vrátane ženy a dieťaťa. Do Nemecka sa unesený pár so synom vrátil 11. augusta 2008. Pirátom zaplatili výkupné v prepočte 670.000 eur. Nie je známe, kto peniaze zaplatil.

14. augusta 2008 - Ozbrojení piráti uniesli pri somálskom pobreží nemeckú loď, ktorej velil slovenský kapitán Ján Konečný. Zadržaných mužov bolo celkovo 13 a pochádzali z Filipín a Ruska. Loď BBC Trinidad sa plavila pod vlajkou karibského štátu Antigua a Barbuda. Loď aj s posádkou prepustili na slobodu 11. septembra 2008. Majitelia nemeckej lode MS BBC Trinidad uviedli, že za prepustenie plavidla únoscom zaplatili viac ako 670.000 eur.

SkryťVypnúť reklamu

20. augusta 2008 - Piráti v Adenskom zálive pri somálskom pobreží zajali malajzijský tanker s vyše 20-člennou posádkou. Tanker v čase útoku viezol z Indonézie do Európy palmový olej.

21. augusta 2008 - Ozbrojení piráti uniesli pri pobreží Somálska japonský tanker a iránsku nákladnú loď. Piráti najskôr spustili paľbu na iránsku loď, ktorej sa následne zmocnili. V priebehu necelej hodiny uniesli v tej istej lokalite japonský tanker s 19 členmi posádky. Vzápätí uniesli piráti aj nemeckú nákladnú loď. Išlo o tri únosy v priebehu jedného dňa. Japonskú loď prepustili piráti na slobodu 11. septembra 2008.

29. augusta 2008 - Malajzijská lodná spoločnosť MISC Berhad potvrdila, že piráti pri pobreží Jemenu v Adenskom zálive uniesli ďalší z jej tankerov aj so 41-člennou posádkou MISC. Loď sa údajne pokúsila pirátom utiecť, no nakoniec ju premohli. V oblasti zalarmovali pomocné sily, ale únosu sa nepodarilo zabrániť.

SkryťVypnúť reklamu

3. septembra 2008 - Somálski piráti uniesli jachtu s francúzskym manželským párom na palube.

4. septembra 2008 - Piráti zajali pri brehoch Somálska egyptskú loď, ktorú spolu s francúzskou jachtou, zajatou deň predtým, vliekli do priestorov svojej základne v odľahlej časti somálskeho pobrežia.

16. septembra 2008 - Somálski piráti uniesli cisternovú loď vo vlastníctve Hongkongu. Stalo sa tak iba niekoľko hodín po tom, ako francúzske sily oslobodili dvoch turistov zadržiavaných inou skupinou pirátov. Ozbrojení muži zaútočili na ropný a chemický tanker vo vojenskej stráženej zóne v Adenskom zálive.

18. septembra 2008 - Somálski piráti ukoristili loď Centauri, plaviacu sa pod maltskou vlajkou. Plavidlo prevážalo soľ a smerovalo z Etiópie do jedného z kenských prístavov. Všetkých 25 členov posádky pochádzalo z Filipín. Loď vlastní spoločnosť Navigation Maritime, ktorá má sídlo v Aténach. Piráti 27. novembra 2008 nákladnú loď prepustili a pustili na slobodu všetkých 25 členov posádky. Tí sa dostali zo zajatia bez ujmy na zdraví.

SkryťVypnúť reklamu

21. septembra 2008 - Somálski piráti uniesli pri brehoch východoafrickej krajiny grécku nákladnú loď MV Captain Stephanos s 19 členmi posádky, ktorá sa plavila pod bahamskou vlajkou. Na palube bolo 17 Filipíncov, Číňan a Ukrajinec. Piráti zaútočili v rýchločlnoch na plavidlo smerujúce k európskym brehom. Piráti prepustili loď na slobodu 8. decembra 2008. Všetci členovia posádky boli v poriadku.

24. septembra 2008 - Somálski ozbrojenci zajali obchodnú loď MV Faina a za jej prepustenie žiadali takmer 16 miliónov eur. Plavidlo prepravovalo do kenského prístavu Mombasa tanky T-72, granátomety a muníciu. Piráti a majitelia unesenej ukrajinskej lode s nákladom 33 tankov a ďalšieho vojenského materiálu dosiahli 30. novembra 2008 dohodu o prepustení plavidla.

SkryťVypnúť reklamu

15. októbra 2008 - Piráti uniesli nákladnú loď African Sanderling kórejských majiteľov, ktorá sa plavila pod japonským velením a panamskou vlajkou. Na palube sa nachádzala 21 členná filipínska posádka.

29. októbra 2008 - Neďaleko brehov Somálska uniesli piráti tureckú nákladnú loď Neslihan s 20 členmi posádky na palube.

10. novembra 2008 - Somálski piráti uniesli už druhú loď, ktorú má v prevádzke spoločnosť pre dopravu chemikálií tankermi Stolt-Nielsen. Ozbrojenci tentokrát zajali loď Stolt Strength v Adenskom zálive, na ktorej palube sa nachádzalo 23 Filipíncov.

12. novembra 2008 - Turecký tanker vezúci 4500 ton nekonkretizovaných chemických látok do Indie uniesli piráti pri pobreží Jemenu. Loď Karagol, na palube ktorej bolo 14 tureckých členov posádky, smerovala do Bombaja.

SkryťVypnúť reklamu

13. novembra 2008 - Somálski piráti uniesli dánsku nákladnú loď CEC Future s 13 členmi posádky, ktorej majiteľom je spoločnosť Clipper Projects. Po vyše dvoch mesiacoch a zaplatení výkupného prepustili 16. januára 2009 unesenú loď CEC Future. Okrem 11 ruských námorníkov patrili k posádke jeden Gruzínec a jeden Estónec. V rukách únoscov boli 68 dní. Ich loď po prepustení eskortovalo ruské vojenské plavidlo do prístavu v Ománe.

13/14. novembra 2008 - Čínska rybárska loď Tianyu bola zadržaná pri pobreží Kene. Posádku tvorilo 15 Číňanov, jeden Taiwančan, Japonec, traja Filipínci štyria Vietnamci.

15. novembra 2008 - Piráti uniesli tanker Chemstar Venus, prevážajúci chemikálie, ktorý sa plavil z Indonézie na Ukrajinu. Posádku tvorilo 18 Filipíncov a päť Juhokórejčanov.

SkryťVypnúť reklamu

16. novembra 2008 - Piráti uniesli plne naložený saudskoarabský supertanker Sirius Star, ktorý sa zaradil medzi najväčšie úlovky pirátov v histórii. Piráti predložili už požiadavku na výkupné. Na palube 330 metrov dlhého plavidla Sirius Star sa v čase prepadu nachádzalo 25 ľudí. Jeho posádku tvorili občania Chorvátska, Poľska, Británie, Filipín a Saudskej Arábie. Podľa spoločnosti Vela International Marine Ltd. so sídlom v Dubaji, ktorá tanker vlastní, predstavuje hodnota lode veľkosti troch futbalových ihrísk a nákladu celkove asi 200 miliónov eur. Piráti požadujú za supertanker výkupné vo výške v prepočet 12 miliónov eur. K prepusteniu plavidla došlo 9. januára 2009. Údajne zaň dostali výkupné 2,19 milióna eur. Supertanker Sirius Star bol naplnený dvoma miliónmi barelov ropy v hodnote 73,08 milióna eur. Päť somálskych pirátov, ktorí uniesli a potom prepustili supertanker Sirius Star, sa utopilo aj so svojím podielom z výkupného, keď sa ich loďka prevrhla. Uviedol to jeden z pirátov a obyvateľ somálskeho prístavného mesta Haradhere. Pirát Daúd Núrí uviedol, že loďka s ôsmimi ľuďmi sa prevrhla v búrke po tom, ako desiatky pirátov opustili Sirius Star takmer po dvojmesačnom vyčkávaní na výkupné v Adenskom zálive. Podľa Núrího slov traja ľudia po niekoľkých hodinách doplávali na breh. Daúd Núrí sa nezúčastnil na operácii pirátov, ale pozná jeho aktérov. Celé výkupné si rozdelili desiatky pirátov.

SkryťVypnúť reklamu

18. novembra 2008 - Piráti uniesli pri pobreží Somálska ďalšie dve lode - thajské rybárske plavidlo a grécku nákladnú loď. Thajskú aj grécku loď uniesli piráti v Adenskom zálive. Obe plavidlá smerovali na Blízky východ. V rovnakej oblasti prepadli piráti takisto veľkú iránsku nákladnú loď s 25 mužmi na palube. Unesenú nákladnú loď prenajatú Iránom prepustili 9. januára 2009. Loď s názvom Daylight viezla z Nemecka do Iránu 36.000 ton pšenice, keď na ňu v Adenskom zálive pri pobreží Jemenu zaútočili piráti a zajali ju. Plavidlo s posádkou, ktoré si prenajala najväčšia iránska lodná spoločnosť IRISL, prepustili po 53 dňoch zajatia.

25. novembra 2008 - Somálski piráti uniesli v Adenskom zálive jemenskú nákladnú loď. Koordinátor v Keni sídliaceho Programu pomoci východoafrickým námorníkom Andrew Mwangura identifikoval loď ako MV Amani. Piráti prepustili jemenskú nákladnú loď 2. decembra 2008 po dlhej diskusii medzi úradmi Puntlandu, kmeňovou staršinou a pirátmi. Za loď MV Amani jemenskej plavebnej spoločnosti Abu Talal nebolo zaplatené výkupné a všetci členovia jej posádky boli v poriadku. Loď prevážala 507 ton ocele z jemenského prístavu Mukalla na ostrov Sokotra v Indickom oceáne patriaci Jemenu. Jemenskú loď prepustili 2. decembra 2008 po dlhej diskusii medzi úradmi Puntlandu, kmeňovou staršinou a pirátmi.

SkryťVypnúť reklamu

28. novembra 2008 - Somálski piráti uniesli pri severovýchodnom pobreží Afriky chemický tanker. Unesená nákladná loď MT Biscaglia plaviaca sa pod vlajkou Libérie na palube s troma Bangladéšanmi a 25 štátnymi príslušníkmi Indie. Pri útoku kriminálnikov zoskočili do mora dvaja britskí bezpečnostní strážcovia a jeden štátny príslušník Írska, ktorých sa podarilo zachrániť. Piráti 24. januára 2009 prepustili na slobodu 28 členov posádky tankeru s nákladom chemikálií.

10. decembra 2008 - Somálski piráti uniesli dve jemenské rybárske lode. Jednu z nich prepustili 27. decembra 2008. Loď MV Falluja s 12 členmi posádky priplávala po prepustení do prístavu v Adene. Za prepustenie lode nebolo zaplatené žiadne výkupné. Bol to výsledok rokovania medzi pirátmi a somálskymi kmeňovými vodcami, uviedla vo vyhlásení jemenská pobrežná stráž. Druhé plavidlo MV Qana'a s desaťčlennou posádkou prepustili 2. januára 2009. Predtým, ako lode zajali piráti, sa z nich podarilo na malom člne ujsť siedmim rybárom.

SkryťVypnúť reklamu

16. decembra 2008 - Somálski piráti uniesli pri pobreží Jemenu čínsku rybársku loď, čo bolo štvrté plavidlo unesené v oblasti v priebehu 24 hodín. Ozbrojenci zajali loď Čen-chua 4 zhruba 90 kilometrov od jemenských brehov. Posádku lode tvorilo 30 čínskych námorníkov a rybárov. Počas tohto dňa piráti uniesli v okolí Somálska a Jemenu aj indonézsky remorkér využívaný francúzskou ropnou spoločnosťou Total. Posádka pozostávala z Indonézanov a občanov ďalších štátov a remorkér smeroval z juhojemenského prístavu Mukalla do Malajzie. V ten deň uniesli aj tureckú obchodnú loď a jachtu. Stalo sa tak napriek prítomnosti medzinárodnej misie vojenských hliadkových plavidiel v oblasti. Nákladná loď sa plavila pod vlajkou stredoamerického štátu Antigua a mala ju v prevádzke námorná lodná spoločnosť Isko Marine Shipping z Turecka. Rok 2009

SkryťVypnúť reklamu

1. januára 2009 - Somálski piráti zajali egyptskú obchodnú loď Blue Star s 28-člennou posádkou, ktorú vzali za rukojemníkov. Loď plávala na východ s nákladom 6000 ton močovky používanej ako hnojivo.

18. januára 2009 - Piráti zaútočili pri pobreží Nigérie na tanker spoločnosti Royal Dutch patriaci firme Shell a štátnemu ropnému koncernu NNPC, pričom zajali členov nigérijskej posádky.

21. januára 2009 - Ozbrojení útočníci na motorových člnoch prepadli pri pobreží Nigérie tanker so 4000 tonami nafty, vážne ho poškodili a uniesli člena posádky z Rumunska. Loď MT Meredith napadli neďaleko delty rieky Niger bohatej na zásoby ropy. Trasu z najväčšieho nigérijského mesta Lagos do hlavného ropného prístavu v meste Port Harcourt, po ktorej sa plavil tanker, pravidelne využívajú ťažobné spoločnosti na prepravu ropy.

Nemecko

Trend rastu počtu nových prípadov trvá na Slovensku siedmy týždeň.

Právu na informácie bráni prevažujúci verejný záujem.


TASR
Ilustračné foto.

Nemci čoraz viac využívajú platby kartou alebo mobilmi.


TASR 3
William Li, zakladateľ a riaditeľ čínskej automobilky Nio.

Automobilka v Európe vkladá nádeje do malého vozidla Nio Firefly.


TASR
SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  2. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  1. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  2. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  4. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  5. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  6. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  7. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 18 093
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 8 761
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 6 776
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 4 429
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 3 488
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 594
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 2 251
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 1 863
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu