NEW YORK, BRATISLAVA. Lietadlo spoločnosti US Airways bolo vo vzduchu iba minútu, keď pravdepodobne do oboch motorov vletel kŕdeľ husí. Kapitán Chesley Sullenberger nemal veľa času ani možností. S takmer neovládateľným strojom núdzovo pristál na rieke Hudson.
Dramatická scéna, ktorú zažil vo štvrtok New York, mala nakoniec pravý americký happyend. Pilot bezpečne pristál bez obetí na ľudských životoch.
„Bol to zázrak na rieke Hudson,“ zhodnotil neuveriteľné šťastie pasažierov guvernér štátu New York David Paterson. Z potápajúceho sa lietadla evakuovali všetkých 155 cestujúcich aj šesť členov posádky.
Cestujúci aj odborníci velebia najmä pilota. „Letel som v mnohých lietadlách a toto bolo fenomenálne pristátie,“ povedal pre CNN pasažier Fred Berretta, ktorý sedel na sedadle 16A. Na palube vládlo podľa neho ticho, mnohí vystrašení cestujúci sa modlili. Pilot sa im ohlásil iba raz, keď ich varoval pred nárazom a požiadal ich, aby sa pevne pripútali.
Fotogaléria z havárie - kliknite.
Rieku si vybral správne Konanie amerického kapitána ocenili aj jeho slovenskí kolegovia. „To, čo predviedol, bol excelentný výkon,“ povedal SME Ľubomír Macuška, pilot spoločnosti Seagleair. Vyzdvihol tiež, že za pár sekúnd si správne zvolil „pristávaciu plochu“.
Kapitán lietadla s riadiacou vežou diskutoval aj o núdzovom pristátí na najbližšom letisku v New Jersey, kam by však asi nedoletel. Nakoniec si zvolil širokú rieku Hudson, na mieste, kde ju pretína jediný most.
„Dávalo mu to širokú a dlhú plochu na pristátie,“ povedal pilot spoločnosti SkyEurope Peter Švec. „Navyše bol bez riadenia, množstvo systémov mu nefungovalo. Dôležité je tiež, že tak eliminoval prípadné obete na zemi,“ dodal.
Postupné pristátie Posledné sekundy letu lietadla pozoroval z 25. poschodia mrakodrapu na Manhattane Ben Vonklemperer. „Stroj sa hladiny dotýkal veľmi pomaly,“ povedal pre CNN. Experti odhadli, že pri dosadnutí letel rýchlosťou okolo 270 kilometrov za hodinu.
„Je to výnimočná udalosť. S jedným motorom sa to ešte dá, ale s oboma sú šance na pristátie minimálne,“ povedal Matuška. Piloti dopravných lietadiel podľa neho prechádzajú každý polrok cvičeniami na simulátore. Pri nich skúšajú aj vodné pristátie.
Núdzové pristátie na vodnej hladine sa zvyčajne končí oveľa tragickejšie ako to v New Yorku. Lietadlá sa po náraze zvyknú prelomiť na dve polovice a rýchlo klesajú ku dnu.
Taký prípad sa stal v roku 1996 pri pobreží východnej Afriky. Boeing 767 unesený teroristami musel pristáť v mori pol kilometra od pobrežia. V lietadle vtedy zomrela vyše polovica cestujúcich.
Kapitán frajer
Pilot, ktorý posadil lietadlo na rieku, sa špecializuje na bezpečnosť letov.
WASHINGTON, BRATISLAVA. Ak by ste si mohli vybrať pilota lietadla, ktoré má havarovať, Chesley „Sully" Sullenberger by bol dobrou voľbou. Tak opísala britská BBC kapitána, ktorého schopnosť pristáť na vodnej hladine obdivujú po štvrtku nielen jeho kolegovia. Laici sú stručnejší: je to hrdina.
Chesley Sullenberger (57), vyrastal so „svištiacimi stíhačkami nad hlavou" v meste Denison v Texase, kde bolo cvičné centrum amerického letectva. Aj preto sa chcel stať pilotom už od malička.
Po odlietaných rokoch na stíhačkách F4 v americkej armáde presedlal na pokojnejšiu komerčnú spoločnosť US Airways a začal sa viac zaoberať bezpečnosťou letov. Vlastní špecializovanú konzultačnú firmu, často tiež o nehodách prednáša na univerzitách. Možno aj vďaka tomu bol podľa zdroja CNN, ktorý si vypočul rozhovor pilota s vežou počas núdzového pristátia, mimoriadne „pokojný, profesionálny a metodický. Presne taký, ako má byť".
„Je vzácne, aby pilot aeroliniek mal počas kariéry nehodu," povedal kapitán pasažierom po šťastnom pristátí. Chesley Sullenberg si môže povedať, že tú svoju má za sebou. A zvládol ju frajersky.
Tomáš Vasilko
Lietadlá u nás chránia dravce a ultrazvuk
Slovenský vzdušný priestor strážia aj sokoliari. Zrážkam sa však nedá vyhnúť úplne.
BRATISLAVA. Kŕdle vtákov ničia občas letecké motory aj v okolí slovenských letísk. Medzinárodné predpisy pritom letiskám určujú, aby čo najviac takúto možnosť obmedzili.
„Najdôležitejšia je jednoznačne prevencia,“ hovorí Jozef Matus z popradského letiska. Údržba letiska preto pravidelne kontroluje okolie, aby v ňom bolo čo najmenej vecí, ktoré vtáky lákajú. Dávajú si napríklad pozor, aby tam nerástli plody, ktoré im chutia a vysušujú močiare, kde žijú žaby, ktoré zasa lákajú dravcov.
Na športovom letisku Martin Tomčany zasa proti krtkom, ktorí spôsobovali problém pri štartoch, zakročili ultrazvukom.
Naše najväčšie letisko – v Bratislave – odmietlo na otázky SME ohľadom vlastnej bezpečnosti odpovedať. Aj toto letisko má s vtákmi problémy, v jeho okolí pestujú i plodiny, ktoré ich lákajú. Jeden zo zamestnancov popisoval príbeh spred niekoľkých rokov. Vtedy sa letisko rozhodlo za pomoci sokoliara s vycvičeným dravcom odplašiť kŕdeľ vtákov. Pokus sa im príliš nevydaril. Dravca v akcii totiž vtiahol motor lietadla Slovenských aerolínií. Z vycvičeného vtáka nezostalo nič, motor putoval do opravy.
Bratislavské letisko pre bezpečnosť v roku 2007 „deložovalo“ sysle, ktoré ho obývali. Slúžili totiž ako cieľ dravcom z neďalekých Malých Karpát. Vzácne hlodavce odborníci pochytali a vysídlili na Záhorie.
„Lietam 30 rokov a zažil som asi 20 stretov s vtákmi. Je to rozdiel, napríklad čajky pri veľkých lietadlách nespôsobia závažné problémy, možno smrad v kabíne. Ale keď motor nasaje veľké množstvo z kŕdľa veľkých vtákov, je to ako keď tam nalejete betón. Stáva sa to však zriedka,“ povedal Peter Švec, pilot SkyEurope Airlines.
Miroslav Kern