České predsedníctvo i autor plastiky sa vo štvrtok ospravedlňovali. Entropa v sídle Rady EÚ ostáva.
BRUSEL, BRATISLAVA. Slovensko sa ako druhá krajina Európskej únie oficiálne ozvalo proti plastike Entropa, ktorú v Bruseli vystavila Česká republika. Minister zahraničných vecí Ján Kubiš telefonoval s českým vicepremiérom Alexandrom Vondrom a „tlmočil mu výhrady“.
Dielo sa zahráva a provokuje s témou národných stereotypov. Český výtvarník David Černý nás predstavil ako maďarskú salámu zabalenú v papieri a omotanú špagátom vo farbách maďarskej trikolóry.
Čo presne nám prekáža, hovorca ministerstva Ján Škoda nespresnil. „Keď sa v krajine objavia isté názory, minister ich musí tlmočiť,“ povedal s tým, že výhrady nemala len SNS. V stredu označila plastiku za „paškvil a hrubú urážku Slovenska s jasným politickým pozadím“. Žiada, aby plastiku odstránili. O to minister nepožiadal. Zatiaľ. „Slovensko po ďalšom posúdení a podľa reakcií ostatných krajín únie zváži možnosť, že požiada českú stranu, aby odstránila stvárnenie Slovenska z plastiky,“ povedal Kubiš.
Proti svojej karikatúre ostro protestovalo Bulharsko, ktoré je vyobrazené ako turecký záchod. Sofia žiada, aby plastiku odstránili. Vondra i Černý sú pripravení Bulharom vyhovieť.
Zvážime, že požiadame českú stranu, aby odstránila Slovensko z plastiky.
Ján Kubiš, minister zahraničných vecí
Entropa jazdí, svieti, dráždi Kontroverzná európska mozaika Entropa odvčera jazdí, svieti a stále provokuje. Včerajšie slávnostné uvedenie sprevádzali ospravedlnenia českého predsedníctva i autorov, kritika dotknutých krajín, ale aj potlesk bruselských novinárov.
Český vicepremiér Alexander Vondra potvrdil, že v hale bruselského sídla Rady Európskej únie ostane dielo vystavené tak, ako to bolo naplánované do konca českého predsedníctva.
PREZENTÁCIA KRAJÍN V PLASTIKE ENTROPA:
Neberte to ako urážku Česko včera plastiku slávnostne „spojazdnilo“. Plastikou Česka tak prechádzajú výroky euroskeptika a prezidenta Václava Klausa, z Litvy močia chlapčekovia smerom k Moskve, v Nemecku začali jazdiť autá a draculovský hrad v Rumunsku bliká.
Vondra sa na včerajšej tlačovej konferencii pod obrovskou plastikou ospravedlnil krajinám i jednotlivcom, ktorých nechtiac zavádzal, keď tvrdil, že dielo je výtvorom 27 umelcov z členských krajín únie.
Entropu považujeme za umenie, nič viac a nič menej.
Alexandr Vondra, český vicepremiér pre európske záležitost
Ospravedlnenie prijalo slovenské ministerstvo zahraničných vecí na vedomie. Týmto ministerstvo považuje záležitosť za uzavretú. Pre TASR to dnes povedal hovorca MZV SR Ján Škoda.
O výhradách voči kontroverznej plastike informoval českú stranu aj vedúci Stáleho zastupiteľstva SR pri Európskej únii v Bruseli Maroš Šefčovič.
Autor niekoľkotonovej modrej plastiky David Černý Vondrovi len v utorok potvrdil, že dielo, ktoré karikuje stereotypy a predsudky o štátoch únie, vytvoril iba on s niekoľkými spolupracovníkmi. Vondra to včera označil za „nepríjemný šok a prekvapenie“, projekt českého predsedníctva však bránil. Opakoval, že ide o umelecké dielo, a nie o politické vyhlásenie či víziu Európy.
„Umenie sa rovná slobode. Dvadsať rokov po páde železnej opony nemá cenzúra v Európe čo robiť,“ povedal v priamom prenose českej televízie ČT 24.
Na Entropu sa vo štvrtok prišli pozrieť nielen novinári.
Černý sa necíti ako víťaz Oficiálne sa včera ospravedlňoval aj David Černý, ktorý mal tlačovú konferenciu po skončení Vondrovej. Predstavil na nej svojich troch spolupracovníkov, medzi nimi i slovenského výtvarníka Viktora Freša.
„Je nám veľmi ľúto, že sme urazili konkrétne štáty, a ospravedlňujeme sa aj českej vláde, ktorú sme uviedli do omylu,“ povedal v hale pred bruselskými novinármi zdrvený David Černý.
Slovenský výtvarník Viktor Frešo, ktorý sa včera zúčastnil na vernisáži i tlačovej konferencii v Bruseli, by to považoval za veľmi nešťastné.
Vysvetlil, že nebolo technicky možné osloviť 27 umelcov z krajín únie. Peniaze, ktoré dostal od českej vlády, nepoužil a vráti ich.
Černý povedal, že Dánsko nezobrazuje portrét proroka Mohameda a Nemecko nepredstavuje svastiku, ktorú pripomína kritikom diela. K jednotlivým krajinám sa však vyjadrovať nechcel.
Na záver potlesk Emóciám sa včera na tlačovej konferencii neubránili ani niektorí bruselskí korešpondenti. Bulharský novinár gratuloval Černému k tomu, ako oklamal vlastnú vládu, novinár z Deutsche Welle naopak označil Černého za víťaza dňa, keďže na tlačovku umelcov doteraz nikdy neprišlo toľko novinárov.
„Ako víťaz sa rozhodne necítim. Pripadal by som si tak, keby tu bolo pár otrasených bruselských byrokratov. Keď už teraz hovoríme o tom, že by sa niektorá časť mala odstrániť, nepripadá mi to ako obrovský úspech,“ dodal Černý.
Keď z tlačovky odchádzal, sprevádzal ho hlasný potlesk.
Výtvarník: Černý nechcel nič riešiť, išlo len o žart
Na včerajšej bruselskej vernisáži i tlačovej konferencii sa zúčastnil aj slovenský výtvarník VIKTOR FREŠO (FOTO SME - PETER ŽÁKOVIČ). Autor Entropy David Černý ho uviedol ako jedného zo svojich spolupracovníkov.
V akej funkcii či pozícii ste tam vystupovali?
„Ako člen produkčného tímu Davida Černého. Zdôrazňujem, že nie som autor žiadnej časti inštalácie, ktorá je jeho výhradným dielom.“
V čase vášho príchodu už boli medializované nesúhlasné názory viacerých krajín s Černého dielom. Aká atmosféra vás vítala?
„Bol to veľký stres, všetko sa spolitizovalo a tlačová konferencia bola veľmi búrlivá. Postoj Českej republiky, ktorá inštaláciu považuje za umenie a nič viac ani menej, však pomohol uvoľniť napätie.“
Prečo sa Černý rozhodol zobraziť Slovensko ako maďarskú salámu obalenú papierom a špagátom vo farbách maďarskej trikolóry?
„Viem, že David nechcel nikoho uraziť. Vychádzal z toho, čo sa mu prvé vybaví pri vyslovení mena príslušnej krajiny. Pri Slovensku naňho asi najintenzívnejšie zapôsobili permanentné problémy v slovensko-maďarských vzťahoch. A zrejme aj to, že v minulosti boli Slováci pod maďarskou nadvládou.“
Neočakával, že to môže vyvolať protesty?
„Išlo jednoznačne o fór, ktorý bol aj istým testom demokracie. Určite mu však nešlo o žiadne politické aktivity a svojím dielom nechcel nič riešiť ani vyvolávať vášne.“
Prečo sa Černý rozhodol všetko vytvoriť sám a neoslovil, ako bolo pôvodne dohodnuté, umelcov z krajín únie?
„To je otázka na neho. Ale viem, že tam popri časových problémoch zohrali úlohu aj obavy, že pri toľkých autoroch by sa ťažko udržala kompaktnosť výsledného diela.“
Nečakajú Černého problémy s financovaním inštalácie zo štátnej pokladnice?
„Štátnu dotáciu, ktorá bola menšou časťou nákladov, vráti.“
Alexander Balogh
Tvár týždňa: David Černý
Je to povestný recesista. Ťažko povedať, ktorý z jeho úletov sa stal mediálne známejší. Možno ruský tank na Smíchove, ktorý premaľoval na ružovo. V roku 1991 ho preto dokonca zadržali na polícii. Alebo jeho miminá lezúce odvážne na žižkovskú televíznu vežu?
Nie po prvý raz má predsa Černý opletačky s úradmi. Celkom nedávno pri príležitosti 40. výročia ruskej okupácie umiestnil do parčíka na Námestí Kinských v Prahe torzo ružového tanku vylepšené o biely okupačný pruh – na protest proti politike Ruska vo svete. Hoci ho miestna samospráva vyzvala, aby tento kúsok, ukradnutý z majetku Vojenského historického múzea, odstránil, doteraz tak neurobil. Asi je mu ľúto sponzorských peňazí, ktoré musel zohnať na jeho prevoz.
Pre Pražské bienále 2 v roku 2005 sa zas nechal inšpirovať britským výtvarníkom Damienom Hirstom a naložil do formaldehydu Saddáma Husajna v trenírkach, s rukami zaviazanými za chrbtom. Išlo o priamu narážku na Hirstovho slávneho žraloka, ktorý pláva v Metropolitan Museum of Art v New Yorku pod názvom Fyzická nemožnosť smrti v mysli niekoho žijúceho. Presne s týmto dielom mal už Černý problémy aj v Belgicku. Malo byť vystavené na námestí v prímorskom mestečku Middelkerke. Tamojší starosta výstavu zakázal, aj zo strachu pred reakciou moslimov. Podobne sa k dielu postavil aj starosta z Bialsko-Bialy.
„Dnes sa za umelca považuje každý, kto vyštuduje príslušnú školu a vytvorí kadejakú mazanicu,“ reagoval známy český bloger Rudolf Polanecký na Entropiu, pričom jej autora označil za podvodníka. David Černý môže byť spokojný, hovorí sa o ňom skutočne všade.
Zuzana Uličianska