Snaha obchodníkov zarobiť na budúcom prezidentovi vrcholí. Môžete si kúpiť omáčku inaugurácie či Obamove sexuálne hračky.
Pár dní pred inauguráciou novozvoleného prezidenta Baracka Obamu sa jeho posolstvo nádeje a zmeny stalo v USA priam hmatateľným – a komerčným.
Na bokoch autobusov, na staniciach metra a v rozhlase vnucuje Ikea svoje zariadenia domácností tvrdením, že „Zmena sa začína doma“.
"Táto rolka (toaletného papiera s portrétom Obamu) sa bude skvele vynímať na písacom stole každého demokrata."
Na iných staniciach metra sa po stenách a stĺpoch rozpínajú reklamy využívajúce slová „nádej (hope)“ a „optimizmus“. Písmeno O v nich pritom nahrádza logo Pepsi. Po celom Washingtone či na internete však „nádeje“ nie sú zadarmo a „zmeny“ tiež niečo stoja.
„Amerika je vzrušená a nadšená z Obamu. Všetko toto dáva zmysel, lebo keď Američania chcú vyjadriť svoje vzrušenie a nadšenie, dajú sa na kúpu reklamných predmetov,“ povedala Amy Fettigová. Washingtonská advokátka minulú nedeľu kupovala tričko v obchode Prezidentského inauguračného výboru.
Fettigová zbadala medzi obamovskými jojami a prasiatkami-sporiteľničkami aj cestovné tašky za 70 dolárov od návrhárov Diane von Furstenberg a Tory Burcha. „Zaujímalo by ma, či to je súčasť ekonomického balíčka stimulov,“ poznamenala.
Výmena amerického prezidenta očami The New York Times - každý piatok v denníku SME
Napriek kríze obchod fičí
Od maloobchodníkov so skladmi až po stánkových predavačov typu „mamka a ocko“. Celá armáda ľudí sa snaží vyťažiť z Obamovej inaugurácie na budúci utorok, ktorá je vyvrcholením jeho historickej kampane. Jeho nastávajúca prezidentúra doviedla konzumný spôsob života na vyššiu úroveň. Napriek súčasnej ekonomike štýlu „povinných úsporných opatrení“.
„Toto nemôže nič ohroziť,“ povedal Bahman Shafa, majiteľ Focus Sports – firmy, ktorá pred mesiacom otvorila Inauguračný super obchod s 10 pokladnicami. Jeho spoločnosť tiež pracuje s olympiádou, Superpohárom a majstrovstvami sveta vo futbale.
Toaletný papier aj omáčka
„Obama má príťažlivosť rockovej hviezdy, akú Bush celkom iste nemal,“ hovorí Shafa. Existuje pálivá omáčka inaugurácie Baracka Obamu, ktorú za 6,99 dolára predáva kentucká spoločnosť TooDarnHot.com či náhrdelník „Hope and Change“ za 24 dolárov v ženskom odevnom reťazci Chico's. Obamove sexuálne hračky, ktoré tu neopíšeme, predáva istá internetová spoločnosť za 34,95 dolára.
Existuje tiež toaletný papier Obama. Poctu s jeho podobizňou predáva asi po 8 dolárov Jeremy Rupke, žijúci pri Toronte. Jeho reklama hlása: „Táto rolka sa bude vynímať skvele na písacom stole každého demokrata.“
Rolky sú „momentálne veľmi populárne“! Rupke však varoval, že papier je len dekorácia, keďže farba na ňom je jedovatá.
„Ľudia hľadajú všeličo možné, dokonca aj bizarné veci, aby demonštrovali svoju podporu. Chcú vyjadriť: Ja som tu bol/a. Podporil/a som Obamu na jeho dejinnej ceste na post prezidenta,“ povedala Lynn Kahleová, profesorka marketingu na Lundquistovej fakulte obchodu Oregonskej univerzity.
Obamovi už asi odzvoní
Prečo si nemôže najvplyvnejší človek na svete ponechať svoj mobilný smartphone BlackBerry?
Barack Obama opakovane priznáva svoju silnú väzbu na mobilný smartphone BarackBerry. No v minulotýždňovom rozhovore budúci prezident nariekal, že tajná služba a jeho právnici zrejme vyhrávajú boj, aby mu vzali jeho elektronické spojenie na priateľov, rodinu a správy zo širšieho sveta.
„Stále ľpiem na svojom BlackBerry,“ povedal. „Neviem, či vyhrám.“
Milióny podobne postihnutých závislákov od e-mailov s ním budú nepochybne sympatizovať. Existuje však niekoľko pôsobivých dôvodov, prečo odtrhnúť Obamu od jeho milovaného aparátu.
Hlavným je bezpečnosť. Výskum v Motowne, kanadskej spoločnosti, ktorá vyrába BlackBerry, sa chváli tým, že jej prístroje, zariadenia a siete sú navrhované od začiatku tak, aby chránili údaje.
FBI má z tejto technológie natoľko dobrý pocit, že dáva BlackBerry svojim zamestnancom. Aj keď agentom nedovoľuje posielať cez ne utajené informácie.
No Obama by bol mimoriadne šťavnatým terčom pre hackerov či špiónov, ktorí by sa mohli pokúsiť využiť akúkoľvek chybu v konfigurácii tohto prístroja alebo servera v Bielom dome, aby si prečítali Obamov e-mail.
Bruce Schneier, odborník na šifrovanie, neverí, že bezpečnostné systémy sú stopercentné. „Keby bol BlackBerry dokonale bezpečný, bol by to prvý prípad v dejinách ľudstva,“ povedal Schneier.
Je síce nepravdepodobné, že by Obama zabudol BlackBerry v taxíku alebo že by si ako heslo zadal „Michelle“. Narušitelia súkromia však striehnu na každé bezpečnostné pošmyknutie.
Brad Stone,
New York Times
Autor: Juliet Macur, New York Times