Americká firma plánuje posledné testy svojho lietajúceho auta. Ak dopadnú dobre, už o rok sa môže dostať na trh.
BRATISLAVA, LONDÝN. Keď Fantomas nasadol do svojho lietajúceho Citroënu, rozbehol sa na vzletovej dráhe a odletel kamsi do nebies - vo filme to pôsobilo síce zábavne, ale stále ako science fiction.
O čosi vyše štyridsať rokov po filme sa malá americká spoločnosť Terrafugia zastrája, že jej nové „presúvadlo“, ktoré vyzerá ako kombinácia športového lietadla a Volkswagenu, by malo lietať i jazdiť na cestách a mohlo by byť v predaji do roka a pol.
Poletíme, poletíme Už budúci mesiac firma sľubuje testovanie svojho prototypu a ak skúšky dopadnú dobre, autolet pôjde do obchodov. Nápad lietajúceho auta nie je prelomový.
Už dlhšie technici a vedci vymýšľajú, ako sa popasovať s prehustenou premávkou svetových veľkomiest.
Jedným z najobľúbenejších riešení je preniesť premávku aj do vzduchu tak, aby to nebolo záležitosťou len niekoľkých najbohatších s vlastnými vrtuľníkmi.
Kliknite - obrázok zväčšíte.
A ak už lietajúci stroj, tak za „ľudovú“ cenu a nech zvládne aj bežné cesty. Pričom sa zmestí do normálnej garáže.
Terrafugia preto sľubuje, že cena autoletu nepresiahne 200-tisíc dolárov, čo je asi o tristotisíc dolárov menej, ako za podobné projekty plánuje pýtať konkurencia. Jej projekt, za ktorým stoja bývalí zamestnanci NASA a MIT, je už v štádiu konečných testov prototypu.
Ak dopadnú dobre autolet pôjde do predaja. V podobnej fáze vývoja sú aj spoločnosti z Veľkej Británie a Holandska. Štvorkolesové auto s vrtuľou vzadu by malo štartovať ako klasické lietadlo. Firma preto ponúka kurzy lietania na autolete. Na vzlet totiž autolet potrebuje štartovaciu plochu, čo až tak nenapĺňa podmienku na úsporu priestoru. Preto je Transition oficiálne vedené ako ľahké športové lietadlo. Problémom však sú zákony platné v USA.
V Amerike je nelegálne štartovať s lietadlom z cesty - s výnimkou Aljašky.
„Ťažké je to aj s poistením, poisťovacie spoločnosti zatiaľ podobný koncept nepoznajú,“ povedal pre britské The Times Carl Dietrich, majiteľ spoločnosti.
Viac lietadlo ako auto Transition by mal doletieť do vzdialenosti zhruba 700 kilometrov rýchlosťou 130 kilometrov za hodinu počas letu a až 180 kilometrov za hodinu ako auto. Tieto hodnoty však udáva firma na oficiálnych stránkach, a tvrdí, že zatiaľ sa k nim reálne len približuje.
Autolet môže odviesť dvoch pasažierov a z lietadla na auto by sa mal zmeniť za pätnásť sekúnd. Americká tlač ho preto začala nazývať „náš malý transformer“. Podľa Dietricha je toto „prvý skutočný dizajn, pri ktorom sa krídla skladajú automaticky a vlastne všetky časti sú na jednom vozidle.“
Spoločnosť Terrafugia hovorí, že už dnes má objednávky na 40 autoletov - väčšinou sú to staršie páry, ktoré hľadajú prostriedok na výlety po krajine. „Celý život tvrdo pracovali a dnes si chcú užiť stroj ako z filmov,“ povedal Dietrich.