SME

Vláda potvrdila, že nakúpi Spartan

Cenu kontraktu ministerstvo nezverejnilo, s víťazom súťaže bude rokovať o zmluve a platobných podmienkach. Úrad si vyhradil možnosť zmluvu nepodpísať.

BRATISLAVA. Ministerstvo obrany dnes potvrdilo, že víťazom tendra na dodávku nových dopravných lietadiel pre slovenskú armádu sa stala talianska spoločnosť Alenia Aeronautica so strojom C-27J Spartan. ČTK o tom informovalo ministerstvo. Cenu kontraktu nezverejnilo, s víťazom súťaže bude rokovať o zmluve a platobných podmienkach. Úrad si vyhradil možnosť zmluvu nepodpísať.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V jednej z najväčších zákaziek pre slovenskú armádu za posledné roky ministerstvo plánovalo kúpiť minimálne dve lietadlá. Slovensko pôvodne predpokladalo, že na nákup lietadiel, ktoré nahradia dosluhujúce Antonovy, vynaloží 2,5 až 7,5 miliardy korún (82,98 milióna až 249 miliónov eur).

SkryťVypnúť reklamu

Nové lietadlá by mali slúžiť okrem iného na prepravu vojakov a techniky do mierových misií.

Porazení Američania a Španieli

Talianska firma, ktorá získala miliardovú zákazku, v súťaži porazila ďalších dvoch záujemcov. Americký Lockheed Martin ponúkol armáde lietadlo Hercules C-130J-30 a španielska EADS CASA zas stroj CASA C-295. O vydanie súťažných podmienok požiadal aj americký výrobca lietadiel Boeing s lietadlom C-17 Globemaster III, nakoniec však ponuku nepredložil. Podľa skorších vyjadrení ministerstva obrany však tento typ nepatrí do kategórie taktických dopravných lietadiel, ktoré chce ministerstvo nakúpiť.

S priebehom súťaže nebola podľa dnešného vydania denníka Pravda spokojná španielska CASA, ktorá sa sťažovala, že spoločnosť nedostala od ministerstva požadované technické špecifiká na stroj.

SkryťVypnúť reklamu

Ministerstvo obrany súťaž vyhlásilo v auguste, vtedy očakávalo, že lietadlá by mohla dostať armáda v rokoch 2010 až 2011. S ich využívaním ministerstvo počítalo aj na území Slovenska napríklad v prípade prírodných katastrof.

Mohli sme kúpiť aj výhodnejšie?

Slovenské ozbrojené sily majú v súčasnosti k dispozícii dve lietadlá An-26, tie by mali podľa skorších informácií zástupcov ministerstva lietať až do skončenia ich technickej životnosti. Pri preprave vojakov a materiálu do mierových misií armáda využíva tiež služby komerčných leteckých prepravcov. Úvahy o kúpe nových strojov posilnila jedna z najväčších tragédií v leteckej histórii Slovenska, keď pri páde vojenského lietadla An-24 v roku 2006 zomrelo 42 ľudí.

Slovensko mohlo podľa niektorých médií nakúpiť tento istý typ lietadiel výhodnejšie, ak by sa pripojilo k amerického nákupnému programu pre členov NATO, v rámci ktorého USA zaobstarajú pre seba a ďalšie krajiny viac ako stovku strojov.

SkryťVypnúť reklamu

Podľa českého portálu Euro.cz, ktorý informoval o víťazstvo Alenie v tendri ešte minulý týždeň, by sa na dodávkach mala podieľať aj česká firma Aero Vodochody, ktorá vyrába strednú časť krídla Spartana.

Alenia Aeronautica podľa Euro.cz naposledy vyhrala s lietadlom C-27J tender v Maroku, ktoré by malo za štyri lietadlá v rôznych prevedeniach, vrátane výcviku, balíka náhradných dielov a logistiky, zaplatiť 137 miliónov dolárov (viac ako tri miliardy korún). V súčasnosti má vraj firma objednávky na 121 strojov tohto typu.

Vizitka lietadla C-27J Spartan

Charakteristika: dopravný hornoplošník poháňaný dvomi turbovrtuľovými motormi určený na prepravu vojakov a nákladu

Vznik: stroj vychádza z lietadla Aeritalia G.222, vyvíjaného od konca 60. rokov v Taliansku podľa požiadaviek NATO na lietadlo strednej veľkosti s krátkym vzletom a pristátím; lietadlo nakoniec od konca 70. rokov v NATO používali len talianski vojenskí letci, až začiatkom 90. rokov ho v menšom počte kúpilo aj americké letectvo, ktoré ho nazvalo C-27A Spartan; súčasný vylepšený Spartan začal vznikať koncom 90. rokov v spolupráci talianskeho výrobcu lietadiel Alenia a amerického koncernu Lockheed Martin, používa avioniku a motory väčšieho typu C-130J Super Hercules, čo je vylepšená verzia slávneho štvormotorového herculesa

SkryťVypnúť reklamu

Rozmery a hmotnosti: rozpätie krídiel 28,7 metra, dĺžka 22,7 metra, výška 9,6 metra; hmotnosť prázdneho lietadla 17.000 kg, maximálna vzletová hmotnosť 30.500 kg

Posádka a náklad: pilot, druhý pilot a operátor nákladu; stroj môže prepravovať 60 vojakov, 46 vyzbrojených výsadkárov alebo 36 nosidiel a šesť členov ošetrujúceho personálu; celkovo môže lietadlo niesť 11.500 kg nákladu

Výkony: maximálna rýchlosť 602 km/h, cestovná rýchlosť 583 km/h; maximálny dolet 4260 km, dolet plno naloženého lietadla 1852 km; môže vystúpať do výšky až 9144 metrov

Rozšírenie: C-27J Spartan si vybralo ministerstvo obrany USA ako spoločné dopravné lietadlo pre americké ozbrojené sily, bude ho teda používať tak letectvo ako armáda (prvé stroje prevzali Američania tento rok v septembri); spartany má vo výzbroji aj Taliansko, Bulharsko, Grécko a Litva, objednávky prišli tiež z Maroka, Rumunska. Slovenské ministerstvo obrany si vyhradilo možnosť, že zmluvu s víťazom tendra nakoniec nepodpíše.

SkryťVypnúť reklamu

Ostatné:

- strednú časť krídla pre lietadlo vyrába česká spoločnosť Aero Vodochody

- Taliani ponúkali tieto stroje aj českému letectvu, ktoré však chce nakúpiť tri lietadlá španielskej firmy CASA C-295M a ďalší stroj vymeniť za nepotrebné bojové lietadlá L-159 Alca; Alenia obchod napadla a podala sťažnosť Európskej komisii, Úradu pre ochranu hospodárskej súťaže aj ministerstvu obrany.

ČTK

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  2. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  1. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  2. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  4. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  5. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  6. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  7. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 18 073
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 8 617
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 921
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 4 437
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 2 827
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 603
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 2 267
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 1 865
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ursula von der Leyenová

Útok má najmenej 20 obetí.


TASR
Šéf WHO Tedros Adhanom Ghebreyesus.

Krajiny znižujú výdavky na pomoc.


TASR
Ilustračné foto

Z Jemenu pravidelne útočia na krajinu povstalci.


TASR

Cirkevné procesy majú písané i nepísané pravidlá. Zmeniť sa môže veľa.


a 1 ďalší
SkryťZatvoriť reklamu