Vláda SR už v prvej tretine svojho vládnutia vyhlásila boj proti korupcii a tunelovaniu, predseda vlády vyzval občanov na dobrovoľné poskytovanie informácií.
Je to vec chvályhodná a vítaná - keby nenastal problém vtedy, keď niekto podá sťažnosť na vysoko postavenú osobu.
Dá sa tunelovať MV SR?
Jedna zo zamestnankýň ministerstva vnútra - Anna Velická, upozornila na problém neoprávneného narábania so štátnym majetkom svojím nadriadeným - Vladimírom Garajom.
Ide o riaditeľa Automobilových opravovní rezortu.
Poukázala na to, že tento riaditeľ neoprávnene používa služobné motorové vozidlo Volkswagen Golf - na súkromné účely.
Podľa Velickej ním vraj jazdil po pracovnej dobe po Bratislave a využíval ho aj na víkendové cesty do miesta svojho bydliska - do Zvolena.
O čo ide
Vedúci oddelenia dopravy ministerstva Viliam Masaryk vo svojej správe uvádza: "Vozidlo v januári 2000 denne opúšťalo areál Automobilových opravovní MV SR okolo šestnástej hodiny a vracalo sa do areálu až na druhý deň medzi šiestou a siedmou hodinou."
Kde bolo?
Kontrola dopravy takisto zistila, že vozidlo opúšťalo areál ministerstva v piatok krátko po obede a vracalo sa až v pondelok ráno.
Kde bolo vtedy?
V knihe prevádzky nebola na ten čas vypísaná žiadna jazda a správa V. Masaryka podozrenie A. Velickej potvrdila: "Vzniká dôvodné podozrenie, že služobné vozidlo bolo neoprávnene používané na súkromné účely".
Ďalšia kontrola - Všeobecnej sekcie MV SR - dokonca zistila, že samotný nákup "vozidla nezodpovedal účtovným predpisom pre rozpočtové a príspevkové organizácie".
Toľko fakty. A čo realita?
Za upozornenie o možnom tunelovaní – výpoveď
Vladimír Garaj na svojom poste zotrval, Velická dostala výpoveď.
Lepšie povedané - hneď štyri výpovede. Minimálne tri z nich totiž neboli v súlade so Zákonníkom práce.
Preto sa rozhodla podať na svojho nadriadeného vo februári 2000 trestné oznámenie.
Ani rok po jeho podaní kompetentné orgány nerozhodli v prospech Velickej, ani v prospech Garaja.
Hovorca sekcie vyšetrovania Stanislav Ryban k tomu najskôr pre SME nevedel zaujať stanovisko z prazvláštneho dôvodu - spis vraj na príslušnom policajnom oddelení chýba.
O niekoľko dní však potvrdil, že ho má k dispozícii, ale prešetrovanie sa neskončilo.
"Sám nerozumiem tomu, prečo to stojí," povedal Ryban.
Starší inšpektor Policajného zberu Hudačko nám takisto potvrdil, že kauza došetrená nie je - napriek tomu, že ide o vec starú vyše roka!
"Pani Velická je psychicky narušená osoba a potrebovala by vyšetrenie," reagoval na kauzu pre SME samotný Garaj.
Pracovné zaradenie Velickej zmenil tak, že nemá na starosti vôbec nič.
"Čítam časopisy a štrikujem."
Štát ju už rok, od 20. januára 2000, platí zbytočne.
ROMAN KRPELAN
Doklad o "dôvodnom podozrení", že "služobné vozidlo bolo využívané na súkromné účely". Vypracoval ho vedúci oddelenia dopravy MV SR Masaryk, riaditeľ Automobilových opravovní ministerstva Garaj na svojom poste zotrval.