Nový terminál bratislavského letiska sa už stavia. Opozícia hovorí o mrhaní peňazí daňových poplatníkov.
BRATISLAVA. Premiér včera slávnostným poklepaním po základnom kameni oficiálne odštartoval výstavbu nového terminálu bratislavského letiska. Bude stáť zhruba 2,9 miliardy korún (96 miliónov eur), z toho približne 800 miliónov korún (26,5 milióna eur) má vykryť letisko z úveru a zvyšok štátny rozpočet. „Pokiaľ ide o sumu 2,1 miliardy, ktorá ide zo štátneho rozpočtu, s tým rátame. Je to stavba, ktorá je finančne zabezpečená,“ povedal včera premiér.
Opozícia takýmto riešením nadšená nie je. O letisko sa podľa nej mohol postarať súkromný investor lepšie a bez toho, aby mu prispeli daňoví poplatníci. Preto rozbehla v roku 2004 privatizáciu, ktorú však nová vláda zrušila.
Fico: Nezaujíma ma, čo chcel súkromník
„Dnešné poklepkávanie kameňa svedčí o tom, že vláda Roberta Fica oklamala občanov. Ak by sa bol uskutočnil vstup strategického investora do letiska podľa návrhu víťaznej ponuky, už by sme mali nový terminál. A my ešte len poklepkávame kameň,“ povedal bývalý minister dopravy Pavol Prokopovič.
V súťaži o 66percentný podiel v bratislavskom letisku vyhrala skupina TwoOne, ktorá sa zaviazala, že na letisku do roka 2010 preinvestuje 9,4 miliardy korún (zrhuba 311 miliónov eur) a do konca roka 2015 ďalších približne 5,6 miliardy korún (približne 188 miliónov eur).
Premiér rozhodnutie zrušiť privatizáciu neľutuje. „Mňa vôbec nezaujíma, čo chcel predchádzajúci súkromník. Jednoducho nie je správne odovzdávať strategický majetok do cudzích rúk,“ povedal.
¶Rovnako zmýšľa aj minister dopravy Ľubomír Vážny. Tiež prišiel poklepať základný kameň. Svoj postoj vysvetlil aj finančnou krízou. Keby totiž vláda letisko riešila podľa predstáv opozície, „dnes by sme boli pred rozhodnutím, či štát musí letisko odkúpiť, alebo zabezpečiť letisko, či súkromného investora, lebo by sa mu tento zámer rozsypal,“ povedal Vážny.
Jeho názor nezmenila ani privatizácia letiska v Budapešti a ani to, že česká vláda ide privatizovať letisko v Prahe. „Nechcem byť poslom zlých scenárov. Neprajem to nikomu a dúfam, že finančná kríza sa tak neprehĺbi, aby tvrdo zasiahla do hospodárenia týchto letísk, ale keď ten moment príde, bude starý dobrý štát preto zachraňovať,“ povedal Vážny.
Opozícia: Peniaze treba dávať inde
Prokopovič so susednými krajinami súhlasí. Tvrdí, že 2,1 miliardy korún, ktoré teraz pôjdu z daní, „sú výsmechom do očí občanov“. Peniaze sú podľa neho potrebné inde.
Súhlasí aj analytik inštitútu INESS Radovan Ďurana: „Vláda prepásla možnosť získať niekoľkonásobne vyššie prostriedky od zahraničných investorov v prospech rozvoja letiska, namiesto toho použije na jeho rozvoj zdroje, ktoré mohli byť použité na znižovanie deficitu Sociálnej poisťovne.“
Čo sa má stavať
1. fáza projektu – nový terminál
má byť postavený v máji 2010,
zvýši kapacitu letiska z 2,6 na 3,5 milióna cestujúcich ročne,
cena: 2,9 miliardy korún (asi 96 miliónov eur),
zahŕňa výstavbu odletovej časti terminálu a priľahlej cesty, nástupných mostov, dokončenie dopravného riešenia.
2. fáza projektu
bude prebiehať od roku 2010 do 2012, zvýši kapacitu na 5 miliónov cestujúcich ročne,
zahŕňa: demoláciu starého terminálu, dostavbu nového, čiastočnú rekonštrukciu terminálu B, vytvorenie kompaktného celku,
cena: 2 miliardy korún (66 miliónov eur).
Zdroj:www.letiskobratislava.sk, dak