NORIMBERG. Približne tretina Európanov vôbec nepije alkohol. Najväčšími abstinentmi sú Taliani a Portugalci. Napríklad väčšinu obyvateľov eurázijského Turecka tvoria abstinenti. Vyplýva to z výsledkov prieskumu spoločnosti GfK, ktorý realizovala pre denník Wall Street Journal Europe v 15 európskych krajinách, Turecku a v USA.
Európsky priemer ukazuje, že zhruba tretina populácie sa vyhýba alkoholu a počet abstinentov je o niečo vyšší v USA. Štyria z desiatich Američanov uviedli, že nikdy nepijú alkohol. V Nemecku sa to isté dá povedať iba o 18 percentách obyvateľstva.
Najväčšiu nechuť k alkoholu vyjadrili Turci, keďže viac ako 80 percent z nich nikdy nepije alkohol, čo súvisí najmä s ich náboženským presvedčením.
Zhruba 50 percent Talianov a Portugalcov tiež nepije. Počet ľudí, ktorí vôbec nepijú, je najnižší v Holandsku (15 percent), Grécku a Švédsku (po 14 percent).
Zhruba 40 percent Európanov pije alkohol maximálne raz do týždňa. V Nemecku dosahuje počet týchto konzumentov až takmer 50 percent. Podiel Európanov, ktorí si dajú "drink" viackrát za týždeň dosahuje 16 percent. Desatina Európanov uviedla, že si dá jeden alebo viac pohárikov denne. Skupina ľudí, ktorí konzumujú alkohol každodenne, zahŕňa najmä mužov nad 50 rokov.
To, že výber je vecou chuti, dokazuje aj rôznorodá obľúbenosť jednotlivých alkoholických nápojov. Obyvatelia západnej Európy dávajú prednosť vínam, prípadne šumivým vínam pred tvrdším alkoholom - najmä Taliansko a Švajčiarsko. Celkovo až 43 percent respondentov uviedlo, že víno je ich obľúbený nápoj.
Druhé najobľúbenejšie je pivo s 34 percentami - najmä Nemecko. Prekvapivo polovica respondentov zo Španielska uviedla, že pije radšej pivo a iba štvrtina preferuje víno.
Liehoviny sú populárne v Rusku, Turci majú radi sladký alkohol. Iba 10 percent Európanov a Američanov uviedlo, že medzi ich obľúbené drinky patria liehoviny a destiláty ako napríklad whisky, gin alebo vodka. Tieto typy nápojov sú veľmi populárne v Rusku, kde až 30 percent respondentov uviedlo, že radi pijú nápoje s vysokým podielom alkoholu. Vodka je v Rusku rovnako populárna ako víno a takmer rovnako obľúbená ako pivo.
Sladké a miešané alkoholické nápoje sú obľúbené v USA a v Turecku. V týchto krajinách siahne každý piaty respondent radšej po kokteile alebo limonáde s alkoholom ako k iným druhom alkoholických nápojov.
Pri odpovedi respondentov na otázku, ako ovplyvňuje alkohol ich náladu, 30 percent Európanov a štvrtina Američanov odpovedala, že necítia žiadny výrazný účinok. Iba každý siedmy Američan uviedol, že sa vďaka alkoholu cíti zábavnejšie. To isté sa týka štvrtiny Európanov. Približne každý štvrtý Američan sa domnieva, že ľudia sú vďaka alkoholu priateľskejší. V Európe s týmto tvrdením súhlasila šestina všetkých respondentov. Takmer nikto si nemyslí, že by alkohol mal pozitívny dopad na ich senzualitu a zmyselnosť. Iba tri percentá všetkých respondentov sa cítia byť po požití alkoholu vášnivejší a zmyselnejší.
Na druhej strane jeden z desiatich Európanov a každý šiesty Američan sa cíti byť po požití alkoholických nápojov unavený. Za pozornosť stoja aj výroky týkajúce sa negatívnych dopadov konzumácie alkoholu. Takmer traja z desiatich Európanov uviedli, že začínajú pociťovať negatívne fyzické a psychické účinky alkoholu po piatich dávkach alkoholu, čo zodpovedá piatim pohárom piva, vína, alebo liehoviny. Dvaja z desiatich uvádzajú, že aj tri jednotky alkoholu sú dosť na to, aby sa začali cítiť horšie, zatiaľ čo 12 percent uviedlo, že takéto negatívne dopady cítia už po dvoch pohároch.