BRUSEL. Európska komisia spúšťa mediálnu kampaň v súvislosti s Európskym rokom kreativity a inovácií 2009, ktorého cieľom bude podporovať kreatívne a inovačné prístupy v rozličných oblastiach ľudskej činnosti.
"Európa si potrebuje viac vážiť, ceniť a vytvárať prajnejšie prostredie pre duševné vlastníctvo, patenty, inovácie, takže takýto rok môže motivovať, mobilizovať, spájať partnerov na úrovni štátov alebo ekonomík, inštitúcií v oblasti vzdelávania, vedy a výskumu a vytvárať stratégiu, ktorá by mohla urobiť Európu inovatívnejšou," uviedol pre TASR komisár pre školstvo, odborný výcvik a kultúru Ján Figeľ.
Slovenský člen EK pripomína, že Európa v inováciách zaostáva za svetovými konkurentmi, čoho výsledkom je často únik mozgov.
"Veľmi výrazné prípady sú často viditeľné v technike, technológiách, priemyselných odvetviach, kde myšlienka alebo aj konkrétna podoba vzniká v Európe, ale rozšírenie, masové využitie alebo produkcia prichádza skôr z druhej strany Atlantiku. Tak sa stalo s internetom, s CD či MP3," konštatuje komisár.
Európsky rok kreativity a inovácií oficiálne odštartuje spolu so začiatkom českého predsedníctva v Európskej únii. Stane sa tak 7. januára v Prahe pri príležitosti stretnutia Európskej komisie s českou vládou. Rovnako ako v prípade ostatných európskych rokov sa budú podporovať rozličné aktivity na európskej, národnej i miestnej úrovni.