BANGKOK, BRATISLAVA. "Slovenské ministerstvo zahraničia má nedostatočnú. Nechcel by som byť v situácii, keby som bol odkázaný na ich pomoc," hovorí Peter Skalník, ktorý aj s manželkou a trojročným dieťaťom uviazol v Singapure.
Po dovolenke v juhovýchodnej Ázii mali letieť domov cez thajský Bangkok, tamojšie letisko však až dodnes blokovali opoziční demonštranti.
"Čakal som, že na stránke ministerstva zahraničných vecí budú aktuálne informácie, ako sa situácia vyvíja. To by nám pomohlo v rozhodovaní, či zostať alebo kúpiť si novú letenku," reaguje.
Skalníkovci si nakoniec vybavili náhradný let cez bangkocké vojenské letisko Utapao. "Náš príspevok k thajskej revolúcii je o 14 500 korún drahšia letenka domov a ďalšie tisícky za hotel a stravu."
Vykašľali sa na nás, tvrdí ďalší
Zlú skúsenosť s prácou slovenskej diplomacie má aj Rudolf Burdy, ktorý v Thajsku dovolenkoval. Niekoľkokrát kontaktoval konzula v Bangkoku, ktorý mu však dal iba nefunkčné číslo na letisko Suvarnabhumi.
„Nikto z nášho zastúpenia v Bangkoku sa o nás nestaral. Vykašľali sa na nás. Niekoľkokrát sme telefonovali na ambasádu, ale nejavili o nás záujem. Dokonca sa pýtali, že prečo sme takí vzrušení," hovorí Burdy.
Slovenská diplomacia by sa mohla podľa neho inšpirovať Čechmi a Maďarmi, ktorí sústredili svojich turistov v hoteli, kde im pomáhali a poskytovali informácie. Autobusmi organizovali aj ich prevoz na iné letiská.
Informácie len z médii
V Bangkoku s ďalšími troma Slovákmi uviazol aj Martin Hošťák. Tvrdí, že relevantné informácie mohli zohnať iba z médií a leteckej spoločnosti, ale nie od konzula. "Vedúci zastupiteľského úradu nám minulý týždeň povedal, že môžeme volať len do soboty, pretože on ide v nedeľu na služobnú cestu do Laosu a teda už nám nebude môcť pomôcť. Ako daňového poplatníka ma rozčuľuje takýto prístup," hovorí.
Situáciu v thajskom hlavnom meste opísal ako napätú. Vo vládnej štvrti boli desiatky ťažkoodencov, ostnaté drôty a vojenské autá. Domov na Slovensko by po uvoľnení blokády mali odletieť v piatok.
Ministerstvo: Robili sme, čo boli v našich silách
Ministerstvo zahraničných vecí kritiku turistov odmieta. "Pán Burdy sa mal obrátiť na delegáta cestovnej kancelárie, cez ktorú bol v Thajsku a ktorá zodpovedala za riešenie problému s odletom," hovorí hovorca Ján Škoda.
Podľa jeho informácií rovnako ako Česi a Maďari postupovali aj slovenské cestovky. Ak nemohli zostať na mieste dovolenky, presúvali ich do iných hotelov.
Ministerstvo zahraničia nesúhlasí ani s kritikou, že verejnosť nedostatočne informovalo o situácii v Thajsku. Hneď po zablokovaní letiska vyzvalo turistov, aby zvážili cestu do Bangkoku.
Na webe je zverejnené aj telefónne číslo na horúcu linku, kde možno získať všetky informácie a požiadať o pomoc.