Zaujatosť médií bola počas tohtoročnej prezidentskej kampane vraj najhoršia v modernej histórii.
Nadŕžanie amerických novinárov Barackovi Obamovi odsúdil na konferencii portálu Politico a University of Southern California popredný editor týždenníka Time Mark Halperin.
Najohavnejšie zlyhanie od Iraku
„Je to najohavnejšie zlyhanie našej branže od irackej vojny. Bola to extrémna zaujatosť, bolo to pro-obamovské spravodajstvo," zhodnotil minulý týždeň Mark Halperin prezidentské voľby. Informoval o tom portál Politico. Ako príklad uviedol liberálny denník The New York Times.
„Tak si napríklad vezmite ako napísal New York Times profily potenciálnych prvých dám. Keď písali o Cindy McCainovej, ten profil bol zlomyseľný, napísali o nej najhoršie veci čo mohli vytiahnuť a bolo to mimoriadne negatívne. Nehovorili o jej práci, ako je matkou niekoľkých detí. Písali iba to najhoršie," povedal a pokračoval: „ Naopak profil Michelle Obamovej sa rovnal vychvaľovaniu na prvej stránke, aká úžasná je". Halperin pracoval aj v ABC News.
Diskutujúci na konferencii vysvetlili, že príčinou môže byť aj výborne pripravená Obamova kampaň. Novinári sa tiež nechali uniesť tým, že Obama bol skutočne historickou voľbou.
Viac a krajšie o Obamovi
Podľa prieskumu Výskumného centra Pew a jeho novinárskeho projektu Obama dostával kontinuálne väčší priestor, či už v primárkach, alebo v súboji s McCainom. Trend sa republikánom podarilo zlomiť až konventom, tiež iba na čas. V závere dostával Obama kontinuálne nielen väčší priestor, ale písalo sa o ňom veľmi pozitívne.
Aj americká verejnosť je presvedčená, že v súboji s McCainom médiá Obamovi nadŕžali. Podľa septembrového prieskumu Rasmussen si približne polovica ľudí myslela, že médiá nadŕžajú Barackovi Obamovi a 11 percent tvrdilo, že stránia Johnovi McCainovi.
Alarmujúce je, že iba 26 percent respondentov sa vyjadrilo, že médiá informujú nestranne. Dokonca aj väčšina sympatizantov demokratov si myslí, že miláčikom médií bol Obama. Pomerom 5:1 si podľa prieskumu Američania myslia, že médiá pomáhali Obamovi k víťazstvu.
Televízie: Fox News dal všetkým rovnako, MSNBC jasne za Obamu
Podľa novinárskeho projektu Pew, posledný týždeň kampane dominoval v televízii Barack Obama. Demokrat dostal priestor v 70 percentách príspevkoch, John McCain v 52 percentách (mnoho správ bolo o oboch). V polovici októbra tiež obsahová analýza ukázala, že médiá kopú za Obamu.
O Obamovi bolo pozitívnych alebo neutrálnych 71 percent správ, o McCainovi 57 percent. Vyslovene negatívne sa o McCainovi hovorilo v 57 percentách príspevkoch, vyvážene alebo pozitívne v 43 percentách. O Obamovi bolo vyslovene negatívnych 29 percent príspevkov.
Ešte zaujímavejšie je zhrnutie kampane vo vysielaní liberálnej MSNBC a konzervatívnej Fox News Channel. Obsahová analýza ukázala, že Fox bol oveľa vyváženejší.
MSNBC
Obama: pozitívne alebo neutrálne 86%, negatívne 14% McCain: pozitívne alebo neutrálne 27%, negatívne 73% Fox News
Obama: pozitívne alebo neutrálne 60%, negatívne 40% McCain: pozitívne alebo neutrálne 60%, negatívne 40% bo
VIDEO: McCain v kampani o zaujatosti médií