SME
Streda, 27. máj, 2020 | Meniny má IvetaKrížovkyKrížovky

História letiska M. R. Štefánika v Bratislave

V roku 1947 sa začali prípravné stavebné práce pre budúce nové letisko hlavného mesta. Počas prvej etapy jeho výstavby sa vybudovala dráha s dĺžkou 1900 metrov a ďalšia s dĺžkou 1500 m...


Bratislava 14. novembra (TASR) - Prvá pravidelná linka Československých aerolínií (ČSA) spojila Prahu a Bratislavu v roku 1923. Dvojplošník AERO A-14 Brandenburg s jediným cestujúcim na palube, ktorý pilotoval Karel Brabenec, pristál na letisku vo Vajnoroch. Po skončení druhej svetovej vojny bola na tomto letisku letecká doprava opäť obnovená. Už v tomto období však bolo zrejmé, že bude čoraz menej vyhovovať stále prísnejším kritériám pre leteckú dopravu.

Zamestnanci Správy dopravných letísk, zľava vedúci Ladislav Hron, Ján Jakúbek a staviteľ Ladislav Ištvanec nad plánom bratislavského medzinárodného letiska kategórie B, ktoré už vtedy mohlo prijímať najväčšie lietaldá domácich a medzinárodných liniek.V roku 1947 preto začali prípravné stavebné práce pre budúce nové letisko hlavného mesta. Počas prvej etapy jeho výstavby sa vybudovala dráha s dĺžkou 1900 metrov a ďalšia s dĺžkou 1500 m. V roku 1951 sa začala letecká prevádzka na novom bratislavskom letisku v Ivanke pri Dunaji. V nasledujúcich 20 rokoch, počas druhej etapy sa vybudoval dnešný terminál pre cestujúcich s príslušným prednádražím a novým komunikačným systémom, centrálna kotolňa a doplnkové energetické zariadenie hlavnej trafostanice. Taktiež sa rozšírila vybavovacia plocha. V pôvodnom termináli letiska sa zriadili priestory pre potreby Letky ministerstva vnútra. V prvej polovici 80. rokov rozbehol v novom areáli vrátane veľkého opravárenského hangáru C svoju činnosť štátny podnik Slov Air. Táto organizácia zabezpečovala leteckú chemickú činnosť v poľnohospodárstve s celoštátnou pôsobnosťou v bývalom Československu. V 80. rokoch bola v rámci komplexnej rekonštrukcie dráhového systému predĺžená jedna dráha na 2900 metrov a druhá na 3190 metrov.
Cieľom tretej etapy bolo vertikálne oddeliť cestujúcich na prílete a odlete. V roku 1994 sa zrealizoval projekt dostavby terminálu pre cestujúcich. V roku 1995 bola vybudovaná nová moderná požiarna zbrojnica na križovatke vzletovo pristávacích dráh, čo umožnilo preradenie Letiska Bratislava z kategórie 6 do kategórie 7, umožňujúcej pristávanie veľkokapacitných lietadiel. V roku 1997 bola ukončená rekonštrukcia svetelného a zabezpečovacieho systému vzletovej a pristávacej dráhy. Súčasťou letiska sa stali nové sklady leteckých pohonných látok a železničná vlečka zo stanice Podunajské Biskupice.
V roku 1998 bola uvedená do prevádzky nová riadiaca veža. Zároveň sa dokončila modernizácia vybavovacieho procesu a transportného systému na batožinu. Koncom roku 1999 bola spustená prevádzka na novej časti vybavovacej plochy. V priebehu tohto obdobia bolo zrekonštruované oplotenie letiska, osvetľovacie stožiare, administratívna budova, dielne a garáže, vybavovacia budova, sklady a centrálna kotolňa. V roku 2000 pokračoval proces skvalitňovania služieb pre cestujúcich. Do prevádzky bol odovzdaný výťah pre imobilných cestujúcich a otvorený detský kútik. Transformáciou príspevkovej organizácie Slovenská správa letísk vznikla 5. mája 2004 akciová spoločnosť Letisko M. R. Štefánika Airport Bratislava (BTS). V roku 2004 pokračovala rekonštrukcia terminálu s cieľom rozšíriť prevádzkové priestory určené na vybavenie cestujúcich. Pribudli nové vybavovacie pulty na prízemí, východy - gates na 1. poschodí či doplnkové služby pre cestujúcich, ako sú predajne a kaviarne. Podľa informácií BTS sa v roku 2006 ako prvá realizovala požiadavka Európskej komisie (EK) oddeliť výkon bezpečnostnej kontroly posádok lietadiel od obchodných cestujúcich. Zmenou dispozičného riešenia vybavovacieho procesu naplnilo BTS ďalšie požiadavky na lepšiu identifikáciu pasažierov a vylúčenie vzájomného kontaktu cestujúcich, ktorí prilietavajú a odlietavajú z krajín Schengenského priestoru a mimo neho. Významnou investíciou bola prístavba príletovej haly terminál C, letisko tak splnilo ďalšiu požiadavku na oddelenie toku prichádzajúcich cestujúcich a terminál C slúži výhradne pasažierom bez nutnosti vstupnej pasovej kontroly. Odletový terminál letiska sa v roku 2007 rozdelil na dve časti časť A - vyhradenú pre cestujúcich do krajín Schengenu bez nutnosti pasovej kontroly a časť B pre pasažierov cestujúcich mimo neho. Najvýraznejšou zmenou, ktorá navyše pozmenila celkový vzhľad letiska z vnútornej strany, sú tzv. odletové mosty. Ich výstavba nesúvisela len s požiadavkou schengenskej prístupovej komisie na oddelenie toku cestujúcich do krajín Schengenského priestoru a mimo neho, ale letisko operatívne riešilo aj ďalšie bezpečnostné požiadavky na odletový terminál ako napríklad bezkolízny pohyb pasažierov ponad obslužnú komunikáciu, bezbariérový pohyb imobilných cestujúcich a podobne.
Realizáciou všetkých uvedených projektov zabezpečilo BTS nielen súlad medzi požiadavkami so schengenskými kritériami, ale dosiahlo aj zvýšenie hodinovej priepustnosti terminálu a rozšírenie obchodných priestorov. Všetky úpravy a rekonštrukčné práce boli totiž navrhnuté tak, aby kapacitu letiska umožnili postupne a etapovite zvyšovať zo súčasných 2 miliónov pasažierov ročne podľa aktuálneho vývoja objemu prepravy až do roku 2010 až 2011, kedy by už mali stáť na BTS ďalšie nové a moderné priestory na vybavovanie cestujúcich a ich batožiny.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rastislav Velič: Vďaka našej novej zmenke sme opäť priekopníkmi
  2. Vyberte si tú správnu dezinfekciu šetrnú k pokožke
  3. Ako posilniť imunitu?
  4. 5 tipov, ako si vylepšiť intímny život v dlhodobom vzťahu
  5. Magazín denníka SME: Tipy na výlety v Rakúsku
  6. Need an insight into the topic of investment and trust funds?
  7. Dopravcovia v čase koronavírusu. Dezinfikovali aj svoje bytovky
  8. Zabezpečujeme certifikované MBA programy
  9. Ako efektívne ušetriť na platbách za energie?
  10. Len teraz získate k predplatnému týždenníka MY kávovar zadarmo
  1. Night Vision: Jak dobre vidí vaša autokamera v noci?
  2. VÚB už prerozdelila takmer 18 miliónov na záchranu firiem
  3. VÚB už prerozdelila takmer 18 miliónov na záchranu firiem
  4. VÚB už prerozdelila takmer 18 miliónov na záchranu firiem
  5. 5 tipov, ako si vylepšiť intímny život v dlhodobom vzťahu
  6. Minerálna vlna má vysokú pevnosť aj vo väčších hrúbkach
  7. Magazín denníka SME: Tipy na výlety v Rakúsku
  8. VÚB už prerozdelila takmer 18 miliónov na záchranu firiem
  9. Plyn v domácnosti? Aj malé zmeny vám znížia účty za energie!
  10. dm nahrádza jednorazové plastové tašky novou taškou Durabag
  1. Dopravcovia v čase koronavírusu. Dezinfikovali aj svoje bytovky 16 596
  2. Len teraz získate k predplatnému týždenníka MY kávovar zadarmo 16 242
  3. Ako správne dezinfikovať byt, bytový dom, auto či firmu 11 908
  4. Pandémia odhalila, ako fungujú vysielače v krajine 10 521
  5. Tieto veci robí banka, aby bola v bankomatoch hotovosť 10 442
  6. 5 tipov, ako si vlastnoručne zlepšiť bývanie. Zvládne ich každý 9 850
  7. Ako vytriediť Mekáč doma? 9 846
  8. 3 pravidlá pre ochranu trávnika v čase letných horúčav 9 820
  9. Krížovkársky magazín Lišiak opäť v denníku SME 9 802
  10. Magazín zdravia s rúškom na ochranu tváre len za 2,99 € 9 767
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTORSKÁ STRANA SAMUELA MARCA

Kto by sa zaťažoval realitou, keď mu to premiér na facebooku vysvetlí? (píše Samo Marec)

Krajina potrebuje systém. Namiesto toho má klauna.

Predseda vlády SR Igor Matovič počas brífingu na tému:  Smart karanténa.
Predseda vlády SR Igor Matovič a prvý podpredseda vlády a minister hospodárstva SR Richard Sulík.
Americké kiná ovládol horor The Wretched.
Cynická obluda

Matovičove vyhlásenia a realita

Všetci už pár mesiacov napäto čakáme, kedy vypukne ono legendárne, premiérom sľubované antikorupčné tornádo.

Neprehliadnite tiež

V Belgicku zatkli trinásť ľudí v kauze smrti vietnamských migrantov

Ide o nález 39 migrantov v chladiarenskom návese kamióna v Británii.

Telá 31 mužov a ôsmich žien našli 23. októbra v anglickom meste Grays. Chladiarenský náves, v ktorom boli, pricestoval do Británie trajektom z belgického Zeebrugge.

Cyprus pokryje turistom výdaje na liečbu koronavírusu

Slováci nepotrebujú na návštevu ostrovnej krajiny test od 20. júna.

Rezort Ayia Napa na Cypre.

Kurz rokoval s Babišom o aplikácii eRouška a vytvorení imunity pasu

Rakúsky kancelár hovoril s lídrami krajín, ktoré sú úspešné v boji s koronavírusom.

Rakúsky kancelár Sebastian Kurz.

Azúrové pobrežie znečisťujú použité rúška a rukavice

Úrady už navrhli sprísnenie pokút za odhadzovanie odpadkov.

Fotografia od Organizácie Operation Clean Sea pri Antibes.