SME

História letiska M. R. Štefánika v Bratislave

V roku 1947 sa začali prípravné stavebné práce pre budúce nové letisko hlavného mesta. Počas prvej etapy jeho výstavby sa vybudovala dráha s dĺžkou 1900 metrov a ďalšia s dĺžkou 1500 m...


Bratislava 14. novembra (TASR) - Prvá pravidelná linka Československých aerolínií (ČSA) spojila Prahu a Bratislavu v roku 1923. Dvojplošník AERO A-14 Brandenburg s jediným cestujúcim na palube, ktorý pilotoval Karel Brabenec, pristál na letisku vo Vajnoroch. Po skončení druhej svetovej vojny bola na tomto letisku letecká doprava opäť obnovená. Už v tomto období však bolo zrejmé, že bude čoraz menej vyhovovať stále prísnejším kritériám pre leteckú dopravu.

zamestnanci správy dopravných letísk, zľava vedúci ladislav hron, ján jakúbek a staviteľ ladislav ištvanec nad plánom bratislavského medzinárodného letiska kategórie b, ktoré už vtedy mohlo prijímať najväčšie lietaldá domácich a medzinárodných liniek.V roku 1947 preto začali prípravné stavebné práce pre budúce nové letisko hlavného mesta. Počas prvej etapy jeho výstavby sa vybudovala dráha s dĺžkou 1900 metrov a ďalšia s dĺžkou 1500 m. V roku 1951 sa začala letecká prevádzka na novom bratislavskom letisku v Ivanke pri Dunaji. V nasledujúcich 20 rokoch, počas druhej etapy sa vybudoval dnešný terminál pre cestujúcich s príslušným prednádražím a novým komunikačným systémom, centrálna kotolňa a doplnkové energetické zariadenie hlavnej trafostanice. Taktiež sa rozšírila vybavovacia plocha. V pôvodnom termináli letiska sa zriadili priestory pre potreby Letky ministerstva vnútra. V prvej polovici 80. rokov rozbehol v novom areáli vrátane veľkého opravárenského hangáru C svoju činnosť štátny podnik Slov Air. Táto organizácia zabezpečovala leteckú chemickú činnosť v poľnohospodárstve s celoštátnou pôsobnosťou v bývalom Československu. V 80. rokoch bola v rámci komplexnej rekonštrukcie dráhového systému predĺžená jedna dráha na 2900 metrov a druhá na 3190 metrov.
Cieľom tretej etapy bolo vertikálne oddeliť cestujúcich na prílete a odlete. V roku 1994 sa zrealizoval projekt dostavby terminálu pre cestujúcich. V roku 1995 bola vybudovaná nová moderná požiarna zbrojnica na križovatke vzletovo pristávacích dráh, čo umožnilo preradenie Letiska Bratislava z kategórie 6 do kategórie 7, umožňujúcej pristávanie veľkokapacitných lietadiel. V roku 1997 bola ukončená rekonštrukcia svetelného a zabezpečovacieho systému vzletovej a pristávacej dráhy. Súčasťou letiska sa stali nové sklady leteckých pohonných látok a železničná vlečka zo stanice Podunajské Biskupice.
V roku 1998 bola uvedená do prevádzky nová riadiaca veža. Zároveň sa dokončila modernizácia vybavovacieho procesu a transportného systému na batožinu. Koncom roku 1999 bola spustená prevádzka na novej časti vybavovacej plochy. V priebehu tohto obdobia bolo zrekonštruované oplotenie letiska, osvetľovacie stožiare, administratívna budova, dielne a garáže, vybavovacia budova, sklady a centrálna kotolňa. V roku 2000 pokračoval proces skvalitňovania služieb pre cestujúcich. Do prevádzky bol odovzdaný výťah pre imobilných cestujúcich a otvorený detský kútik. Transformáciou príspevkovej organizácie Slovenská správa letísk vznikla 5. mája 2004 akciová spoločnosť Letisko M. R. Štefánika Airport Bratislava (BTS). V roku 2004 pokračovala rekonštrukcia terminálu s cieľom rozšíriť prevádzkové priestory určené na vybavenie cestujúcich. Pribudli nové vybavovacie pulty na prízemí, východy - gates na 1. poschodí či doplnkové služby pre cestujúcich, ako sú predajne a kaviarne. Podľa informácií BTS sa v roku 2006 ako prvá realizovala požiadavka Európskej komisie (EK) oddeliť výkon bezpečnostnej kontroly posádok lietadiel od obchodných cestujúcich. Zmenou dispozičného riešenia vybavovacieho procesu naplnilo BTS ďalšie požiadavky na lepšiu identifikáciu pasažierov a vylúčenie vzájomného kontaktu cestujúcich, ktorí prilietavajú a odlietavajú z krajín Schengenského priestoru a mimo neho. Významnou investíciou bola prístavba príletovej haly terminál C, letisko tak splnilo ďalšiu požiadavku na oddelenie toku prichádzajúcich cestujúcich a terminál C slúži výhradne pasažierom bez nutnosti vstupnej pasovej kontroly. Odletový terminál letiska sa v roku 2007 rozdelil na dve časti časť A - vyhradenú pre cestujúcich do krajín Schengenu bez nutnosti pasovej kontroly a časť B pre pasažierov cestujúcich mimo neho. Najvýraznejšou zmenou, ktorá navyše pozmenila celkový vzhľad letiska z vnútornej strany, sú tzv. odletové mosty. Ich výstavba nesúvisela len s požiadavkou schengenskej prístupovej komisie na oddelenie toku cestujúcich do krajín Schengenského priestoru a mimo neho, ale letisko operatívne riešilo aj ďalšie bezpečnostné požiadavky na odletový terminál ako napríklad bezkolízny pohyb pasažierov ponad obslužnú komunikáciu, bezbariérový pohyb imobilných cestujúcich a podobne.
Realizáciou všetkých uvedených projektov zabezpečilo BTS nielen súlad medzi požiadavkami so schengenskými kritériami, ale dosiahlo aj zvýšenie hodinovej priepustnosti terminálu a rozšírenie obchodných priestorov. Všetky úpravy a rekonštrukčné práce boli totiž navrhnuté tak, aby kapacitu letiska umožnili postupne a etapovite zvyšovať zo súčasných 2 miliónov pasažierov ročne podľa aktuálneho vývoja objemu prepravy až do roku 2010 až 2011, kedy by už mali stáť na BTS ďalšie nové a moderné priestory na vybavovanie cestujúcich a ich batožiny.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 920
  2. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 954
  3. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 4 637
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 895
  5. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 2 996
  6. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 2 546
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 388
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 149
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Izrael varoval, že zasiahne, ak sýrske úrady nebudú schopné ochrániť drúzsku komunitu.


TASR
Zdravotník nesie lieky, ktoré má podať mužovi trpiacemu na mpox v nemocnici Kamituga v regióne Južné Kivu v Konžskej demokratickej republike.

Najviac prípadov sa vyskytlo v hlavnom meste Freetown.


TASR

Novinári musia mať možnosť slobodne informovať bez strachu z cenzúry.


TASR
Štátna akciová spoločnosť Konštrukta – Defence odovzdala Ukrajine ďalšie dva kusy samohybných kanónových húfnic Zuzana 2.

Doložka zostáva rámci fiškálnych pravidiel EÚ.


SITA 3
SkryťZatvoriť reklamu