SME

SR nemá dostatočné kapacity letiskovej infraštruktúry

Nedostatočné kapacity letiskovej infraštruktúry, slabší slovenskí leteckí dopravcovia a nepostačujúca podpora cestovného ruchu štátom - to sú slabé stránky leteckej dopravy na Slovensku.

Bratislava 14. novembra (TASR) - Nedostatočné kapacity letiskovej infraštruktúry, slabší slovenskí leteckí dopravcovia a nepostačujúca podpora cestovného ruchu štátom - to sú slabé stránky leteckej dopravy na Slovensku. Naopak, medzi kladné stránky patrí výhodná poloha Slovenska v strede Európy, progresívny rast ekonomiky SR a vzrastajúci záujem verejnosti o pravidelnú i nepravidelnú teda charterovú leteckú dopravu. Vyplýva to z Koncepcie rozvoja leteckej dopravy SR do roku 2010, ktorú schválila vláda v januári tohto roka. "Cieľom dopravnej politiky SR v leteckej doprave je zabezpečovanie trvalo udržateľného rozvoja mobility, čím sa rozumie dlhodobé zabezpečenie nárastu leteckých dopravných služieb - prepravy osôb a nákladu, v požadovanej kvalite, pri súčasnom regulovaní vplyvu na životné prostredie," uvádza Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií (MDPT) SR v materiáli. Jednou z úloh je zahustiť trasy a frekvencie v rámci Európskej únie (EÚ) a tiež rozšírenie kapacít mimo únie. Dopad leteckej dopravy na životné prostredie by sa podľa dokumentu mohol regulovať zavádzaním novej lietadlovej techniky s väčšou ekologickou efektívnosťou a regulovaním postupov pri pristávaní a vzletoch.

Rezort dopravy upozorňuje, že už od prijatia koncepcie v roku 2001 došlo k podstatnému rozvoju a nárastu leteckej dopravy z a na Slovensko. "Už od roku 2002 sa pomer prevádzky na Letisku Bratislava začal meniť smerom k pravidelnej leteckej doprave a letisko poskytovalo služby rôznym leteckým spoločnostiam v rôznych segmentoch trhu leteckej dopravy," informuje MDPT. V roku 2002 letisko zaznamenalo 371.631 cestujúcich za rok, v roku 2003 to bolo 493.917 osôb, v roku 2004 sa počet zvýšil na 893.614 cestujúcich, v roku 2005 ich bolo 1,326 milióna, v roku 2006 to už bolo takmer 2 milióny cestujúcich a napokon vlani 2,024 milióna cestujúcich. Vzhľadom na veľmi výrazný nárast leteckej dopravy na Letisku Bratislava v posledných troch rokoch (až 60 %) očakáva ministerstvo, že v nasledujúcom období sa rast postupne spomalí. V období rokov 2007 až 2010 sa predpokladá priemerné tempo rastu na úrovni 10 % - pesimistický odhad, podľa optimistického odhadu až 23 %.
Na Letisku Košice sa v rokoch 2002 až 2006 tiež zvyšoval počet prepravených osôb. V roku 2002 tam prepravili 161.827 cestujúcich, v roku 2003 to bolo 187.716 osôb, v ďalšom roku 231.410 cestujúcich, v roku 2005 už 269.885 osôb a v roku 2006 vzrástol počet cestujúcich v porovnaní s predchádzajúcim rokom o 27 % na 343.818. Do roku 2010 predpokladá Letisko Košice postupný nárast počtu prepravených cestujúcich na zhruba 500.000 - pesimistický odhad, podľa optimistického odhadu až 780.000 cestujúcich.

V absolútnych číslach za celé Slovensko bolo v roku 2002 prepravených 551.000 cestujúcich a v roku 2003 to bolo 780.000 osôb. V roku 2004 bolo prepravených 1,162 milióna cestujúcich, v roku 2005 to už bolo 1,644 milióna, v roku 2006 dosiahol ich počet 2,355 milióna a napokon v roku 2007 bolo na letiskách vybavených spolu 2,458 milióna cestujúcich.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  2. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  3. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  4. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  5. Domáce poistenie v dobe nárastu extrémov počasia a škôd
  6. Urobte krok k štúdiu, ktoré premení vašu vášeň na profesiu.
  7. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  8. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo
  1. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete
  2. Invázne rastliny ako superpotraviny
  3. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár
  4. Keď tankovaním získate viac než len plnú nádrž
  5. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne
  6. OTS: Stanovisko LESY SR k tvrdeniam politickej strany Demokrati
  7. Tento recept na svieže letné občerstvenie si nenechajte ujsť
  8. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 7 572
  2. Čistenie detských zubov ako boj? Rodičia opisujú, čo im pomohlo 6 767
  3. Ficova vláda extrémne zbrojí, u Kaliňáka kašlú na zákon 5 216
  4. V Maroku sa za pár dní ocitnete v horách, púšti aj pri oceáne 4 195
  5. Top dopravné stavby, ktoré menia Bratislavu a okolie 3 701
  6. Iónske či Dodekanské ostrovy? Nie je jedno, kam do Grécka idete 2 616
  7. Hirošima (reportáž Johna Herseyho) v denníkoch SME a Korzár 2 288
  8. Ako sa vyhnúť cukrovke 2. typu: Prvý krok urobte ešte dnes 1 839
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Kolóna s potravinami na hranici medzi Egyptom a palestínskym Rafahom.

Humanitárny priestor musí byť chránený a pomoc sa spolitizovať, uviedli svetoví lídri.


TASR
Tank typu Abrams.

V utorok sa v Arménsku začali spojené arménsko-americké vojenské cvičenia, ktoré budú prebiehať do 20. augusta.


TASR
Na nedatovanej snímke z videa zverejnenej v pondelok 11. augusta 2025 je počas živého vstupu v meste Gaza novinár, korešpondent al-Džazíry Anás aš-Šaríf, ktorého zabil izraelský útok.

OSN chce nezávislé vyšetrenie.


2
Donald Trump počas tlačovej konferencie.

Washington bol v roku 1991 hlavným mestom vrážd v USA.


SkryťZatvoriť reklamu