SME

Pred 120 rokmi sa narodil letecký konštruktér Tupolev

Andrej Nikolajevič Tupolev sa narodil 10. novembra 1888 v obci Pustomazovo v cárskom Rusku. Od tejto udalosti uplynie 120 rokov.

Moskva 8. novembra (TASR) - Andrej Nikolajevič Tupolev, významný sovietsky letecký konštruktér, člen Akadémie vied ZSSR, čestný člen Kráľovskej leteckej spoločnosti Veľkej Británie a Amerického inštitútu letectva a kozmonautiky, sa narodil 10. novembra 1888 v obci Pustomazovo v cárskom Rusku. Od tejto udalosti uplynie 120 rokov. Počas svojho života navrhol približne 100 typov lietadiel a tri štvrtiny z nich sa sériovo vyrábali. Na jeho konštrukčnej doske sa zrodilo prvé sovietske celokovové lietadlo, slávne dopravné stroje a aj najrôznejšie modely vojenských stíhačiek a bombardérov.

Po absolvovaní gymnázia študoval na Moskovskej ríšskej technickej univerzite železničné inžinierstvo. Učarovali mu však lietadlá. Od roku 1922 bol vedúcim konštrukčnej kancelárie pre námorné, bojové a dopravné lietadlá, torpédové člny a aerosane v Moskve.
Bol zástancom konštrukcie celokovového lietadla. V roku 1923 takéto lietadlo spolu so svojimi kolegami zostrojil. Nasledovali ďalšie. V roku 1934 to bolo najväčšie lietadlo na svete, ktoré sa na počesť známeho spisovateľa volalo Maxim Gorkij. Malo rozpätie krídel 63 metrov, výšku viac než desať a dĺžku bezmála 35 metrov. Jeho úlohou okrem dopravy významných občanov ZSSR bola propagácia sovietskeho letectva. Obrovské lietadlo sa po roku počas letu dostalo do kolízie so sprevádzajúcou stíhačkou a zrútilo sa. Zahynulo všetkých 45 ľudí, ktorí boli na palube.
Ďalší stroj ANT-25 z dielne Tupoleva v roku 1937 preletel z Moskvy cez severný pól do San Jacinta v Kalifornii. Tento let sa považuje za jeden z najpozoruhodnejších leteckých počinov pred druhou svetovou vojnou. Vzdialenosť 10.148 kilometrov bola prekonaná bez medzipristátia.

Napriek tomu, že sa politicky neangažoval, dostal sa Tupolev v jeseni roku 1937 do nemilosti boľševického systému, keď bol obvinený, že riadil Ruskú fašistickú stranu, ktorá chcela údajne rozvracať sovietsky letecký priemysel a skončil vo väzení. Iba náhoda zariadila, že sa odtiaľ dostal a mohol pokračovať v práci. Politické čistky totiž poslali veľa vynikajúcich konštruktérov, inžinierov a technikov do pracovných táborov a vyhnanstva a nebolo dostatok schopných vyhovujúcich ľudí, ktorí by pokračovali vo výskume a vývoji nových lietadiel.
Tupolev sa z väzenia dostal a postupne si k sebe vyžiadal ďalších nešťastníkov. V tomto období pracoval pod dohľadom NKVD. Pod jeho vedením sa následne zrodil typ ANT-58, rýchly dvojmotorový bombardér, ktorý sa ako Tu-2 stal jedným z najúspešnejších sovietskych lietadiel druhej svetovej vojny. Pol roka po tom ako sa v januári 1941 ANT-58 prvý krát vzniesol do vzduchu boli Tupolev a jeho spolupracovníci prepustení. Úplnej rehabilitácie sa ale dočkal až v roku 1955, 2 roky po Stalinovej smrti. Po druhej svetovej vojne musel na príkaz tajnej služby odkopírovať americký bombardér B-29, ktorý američania odmietli do ZSSR dodať. Tupolevovi neostalo nič iné len preskúmať 3 lietadlá, ktoré na sovietskom území núdzovo pristáli. Tupolevovo spätné inžinierstvo slávilo úspech a stroj potom Sovieti vyrábali pod značkou Tu-4. Až do polovice 50. rokov bol chrbticou strategického letectva. Kopírovanie cudzích vzorov ale bolo v Tupolevovej dlhej kariére len výnimkou, aj keď pre armádu významnou. Viac ho preslávili vlastné typy. Tupolevov postup pri vývoji lietadiel bol svojrázny - obvykle vznikol pomerne rýchlo nie príliš dokonalý prototyp a až neskôr sa postupne "vychytávali muchy".
Pod Andrejom Tupolevom pracovalo veľa známych sovietskych knštruktérov - napríklad Pavel Suchoj, ktorý si neskôr založil vlastnú konštrukčnú kanceláriu. Práve on navrhol v medzivojnovom období "prerastený motorizovaný klzák" ANT-25.

Po vojne začal Tupolev koketovať s prúdovými motormi a už v druhej polovici 40. rokov vznikol bombardér Tu-12. Po neúspešnej "štrnástke" (do výroby sa dostal konkurenčný stroj Iljušinovej kancelárie) predstavil Tupolev v roku 1952 dvojmotorový Tu-16, jeden z najdlhšie prevádzkovaných prúdových bombardérov všetkých čias - jeho čínska verzia je dodnes v službe. Úpravou "šestnástky" v roku 1955 vznikol prvý sovietsky prúdový dopravný stroj Tu-104, ktorý skrátil dopravu z jedného konca obrovskej krajiny na druhý. Pristátie tohto lietadla na londýnskom letisku vyvolalo nesmierny údiv, pretože pochádzalo z krajiny, u ktorej sa nepredpokladala taká technologická vyspelosť. Lietadlo slúžilo verejnosti viac než tri desaťročia a okrem Aeroflotu ho prevádzkovali aj Československé aerolínie, ktoré sa tak stali jednou z prvých "tryskových" spoločností na svete.
V 60. rokoch bolo ďalším šokom pre Západ nadzvukové dopravné lietadlo Tu-144, ktoré malo svoju premiéru na Silvestra 1968 a predbehlo o mesiac podobné lietadlo Concorde. Ukázalo sa však, že za konštrukciou Tu-144 (ktorú už viedol syn zakladateľa kancelárie, Alexej Tupolev) stála sovietska rozviedka, ktorá získala niektoré konštrukčné plány konkurencie.
Stiahnutia tohto rozmerného hlučného lietadla s veľkou spotrebou v roku 1977 z obehu sa Tupolev nedočkal. Zomrel v Moskve v spánku 23. decembra v roku 1972.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  2. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  3. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  4. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  6. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  7. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  2. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  3. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  4. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  7. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  8. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 11 300
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 746
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 212
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 605
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 391
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 149
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 771
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 1 534
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Robert Fico a splnomocnenec vlády pre prešetrenie pandémie Covid-19 Peter Kotlár.

Vitajte pri novom formáte predsedu vlády.


42
Peter Schutz

Fico hrá o udržanie vlastného voliča, ktorý je kľúčom k víťazstvu.


28
Tigran Barseghjan a Martin Mikovič.

Barseghyan ma dojal, tvrdí Mikovič.


5
Slavomír Molnár

Lepšie sadzby si treba s bankou vyjednať.


111

Neprehliadnite tiež

Francúzske bojové lietadlo Dassault Rafale na palube lietadlovej lode Charles de Gaulle.

India má historické väzby na Rusko ako hlavného dodávateľa vojenskej techniky.


TASR
Ilustračné foto.

Spojené arabské emiráty zatknutie dosiaľ nepotvrdili.


TASR
Predseda Európskej rady António Costa.

Na úspech tohto obranného programu je potrebné zapojiť všetky kapacity členských štátov.


TASR 2
Hliadka v Juhočínskom mori

Peking si nárokuje takmer celé Juhočínske more.


TASR 1

Sportnet

Juraj Slafkovský vo 4. zápase 1. kola play-off NHL: Montreal Canadiens - Washington Capitals.

Slafkovského gól tímu nepomohol.


Martin Turčin
Zľava Jakub Ferenc (Košice) a Sahir Gill (Nitra) v šiestom zápase finále play-off Tipos extraligy HK Nitra - HC Košice.

Víťazný gól strelil v 59. minúte Jaedon Descheneau. Práve jeho zásah priniesol nešťastný incident na tribúnach.


SITA
Tréner Interu Miláno Simone Inzaghi.

Futbalisti SSC Neapol majú na čele tabuľky trojbodový náskok.


TASR
Minúta ticha na pamiatku zosnulého pápeža Františka.

(Ne)tradičné zhrnutie kola futbalovej Niké ligy.


Richard Hanzlík
SkryťZatvoriť reklamu