PRAHA. Pamiatková inšpekcia Ministerstva kultúry ČR tvrdo skritizovala údajne historicky necitlivú, nekoncepčnú a remeselne nekvalitnú opravu kamenného zábradlia Karlovho mosta.
Doteraz najväčšia oprava mosta cez Vltavu, ktorý vlani v júli oslávil 650 rokov, prebieha od augusta 2007. Potrvá tri roky a náklady sú odhadované na 220 miliónov Kč.
Inšpektori v dnes zverejnenom protokole, ktorý 31. októbra adresovali pražskému magistrátu ako investorovi, tvrdia, že pri oprave Karlovho mosta bola poškodená autentickosť, tvarová a farebná pestrosť tejto národnej kultúrnej pamiatky. Inšpektorom vadí najmä rozsiahla výmena pôvodných kameňov zábradlia, ktoré bolo možné opraviť. Namiesto nich firma Mott MacDonald umiestňuje kvádre z údajne nevhodného pieskovca, ktoré majú iné rozmery a sú nekvalitne opracované.
"Z hľadiska noriem platných pre tieto špecifické práce je spôsob realizácie celkom neprípustný. Kamenné bloky sú osadené nakrivo a nepresne, sú osekávané namieste, aby sa skrylo ich nesprávne osadenie. Realizované úpravy svojím vzhľadom evokujú dojem lacného a nie príliš vydareného obkladu," konštatuje sa v správe, ku ktorej sa má magistrát vyjadriť v priebehu týždňa. Inšpekcia ministerstva kultúry kontrolovala most od polovice júla.
V protokole ministerskí úradníci vytýkajú magistrátu a stavebnej firme aj to, že rozsiahla výmena kameňov zábradlia, ktorá výrazne prekračuje závery diagnostického prieskumu realizovaného Prírodovedeckou fakultou Univerzity Karlovej, nebola nahlásená Archeologickému ústavu Akadémie vied ČR, čím došlo k porušeniu zákona.
Podľa kroník položil základný kameň mosta český kráľ Karol IV. 9. júla 1357. V 19. storočí sa k tomu pridala legenda, že základný kameň položili presne o 5.31 h ráno.
Desať metrov široký a pol kilometra dlhý Karlov most dokončili v roku 1402 v tesnom susedstve už neexistujúceho Juditinho mosta. Karlov most bol 450 rokov jediným premostením Vltavy. V súčasnosnosti sa zdá až neuveriteľné, že na dnešnom moste pre peších v minulosti jazdili autá a istý čas dokonca aj električky.
Stavba, ktorou denne prejde 30.000 ľudí, je obdivuhodná aj tým, že dokázala odolať všetkým vojnám aj povodniam.