SME

Nasadenie lodí NATO pri pobreží Somálska sprevádzajú nejasnosti

Veliteľ vojenskej jednotky, ktorú Severoatlantická aliancia vyslala do pirátmi ohrozovaných vôd pri Somálsku, stále nevie, ...

LONDÝN. Veliteľ vojenskej jednotky, ktorú Severoatlantická aliancia vyslala do pirátmi ohrozovaných vôd pri Somálsku, stále nevie, aké predpisy sa týkajú zásahov proti morským lupičom. Informovala o tom dnes agentúra Reuters.

Americký admirál Mark Fitzgerald síce vie, kde sú piráti aktívni, z vojenského hľadiska môže urobiť len málo pre ich zastavenie. Predpisy ohľadom toho, ako proti nim zasiahnuť - a či použiť streľbu - sa stále pripravujú.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

"O všetkom sa stále diskutuje v Severoatlantickej rade. Povedali nám len to, aby sme pripravili plán ako sa tam dostaneme," povedal Fitzgerald novinárom v pondelok na brífingu o námorných operáciách USA v Európe a Afrike.

SkryťVypnúť reklamu

Po žiadosti OSN poskytlo šesť krajín NATO lode pre osobitnú protipirátsku jednotku. Tá cez víkend preplávala cez Suezský prieplav na ceste k Africkému rohu, kde tento rok piráti zintenzívnili útoky. Uniesli vyše 30 lodí a za prepustenie rukojemníkov dostali odhadovaných 18-30 miliónov dolárov.

V jednom z najnebezpečnejších regiónov pre lodnú dopravu na svete už sú vojenské lode z Británie USA a Ruska. Vzhľadom na jeho rozľahlosť - okolo 6,5 milióna kilometrov štvorcových - je takmer nemožné pirátov zastaviť, pokiaľ ich neprichytia pri čine.

"Ako dokážete, že je niekto pirát pred tým, ako zaútočí na loď? uviedol Fitzgerald.

Podľa bezpečnostných expertov majú vojenské lode len približne 15 minút času od núdzového signálu na to, aby sa dostali k napadnutému plavidlu. Keď sú už piráti na jeho palube, z právneho hľadiska môžu sotva niečo podniknúť.

SkryťVypnúť reklamu

Dánske námorné sily to zistili v septembri, keď museli po šiestich dňoch prepustiť desiatich podozrivých pirátov vzhľadom na právne nejasnosti okolo ich zadržania. Dánska legislatíva neumožňovala ich stíhanie dánskymi súdmi ani ich vydanie inej krajine. Britský námorný veliteľ minulý týždeň odporučil obchodným lodiam, aby si najali súkromné bezpečnostné firmy.

Fitzgerald uviedol, že prioritou jeho jednotky bude ochraňovať lode s humanitárnou pomocou pre Somálsko.

NATO

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  2. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  1. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  2. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná?
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  4. Musí veda odpovedať na všetky naše otázky?
  5. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu
  6. Na Južnej triede pribudne nový mestotvorný projekt
  7. Prichádzajú investičné príležitosti s víziou aj výnosom
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Neuveríte, že ste v Poľsku. V tomto meste viac cítiť Škandináviu 18 086
  2. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 8 712
  3. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 7 085
  4. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 4 434
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 3 286
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 608
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 2 240
  8. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 1 864
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu