Praha 17. októbra (TASR) - Prvé stránky českých denníkov zaplavujú informácie o globálnej finančnej kríze a obavy z následnej hospodárskej recesie, ale na trhu s umením nie je žiadna panika. Skôr naopak, už dlhší čas české aukčné siene sledujú stúpajúci záujem o hodnotné umelecké diela, hlavne obrazy - klasickú českú modernu prvej polovice 20. storočia, najmä diela Emila Fillu, Václava Špálu, Antonína Procházku či Karla Čapka.
Bohatí investori neváhajú na aukciách prihadzovať stovky tisíc korún a predaj obrazov kvalitných autorov láme rekordy. Portrét maliara Adolfa Gärtnera v podaní Jana Zrzavého sa v septembri na aukcii v Prahe vyšplhal na 6,9 milióna Kč a obraz Madonna, ktorý v roku 1934 namaľoval slovenský maliar Ľudovít Fulla, si v Prahe našiel kupca za rekordných 2,8 milióna Kč, vrátane aukčnej prirážky sa cena vyšplhala na 3,36 milióna Kč. Za vyššiu sumu sa doteraz nepredal žiaden Fullov obraz ani na Slovensku.
Nie je to však iba trend ostatných týždňov. Stále platný český aukčný rekord je z roku 2007, keď sa abstraktný obraz Élévation od Františka Kupku predal v Prahe za neuveriteľných 22,1 milióna Kč.
"Umenie je rovnaké aktívum ako akcie alebo nehnuteľnosti, takže do umenia sa vkladajú peniaze a tie sa zhodnocujú. Ale je to investícia na dlhšiu dobu. Trh s umením nikdy nereaguje na politické zmeny tak rýchlo ako finančný trh. Pochopiteľne, fungujeme v globálnom svete a sme jeho súčasťou, ale trhu s umením sa toto dianie dotýka skôr v pozitívnom zmysle slova. Čím je na finančných trhoch situácia nervóznejšia, čím viac ľudia zneisteli voči akciám, tým viac hľadajú, kam svoje zdroje uložiť minimálne tak, aby ich hodnota neklesala," povedala pre TASR riaditeľka renomovanej pražskej aukčnej siene Dorotheum Mária Gálová s tým, že aj tu - pokiaľ ide o zhodnotenie diela - je na mieste šťastie s intuícia.
Na českom aukčnom trhu dominuje ponuka aj dopyt po českých autoroch, ale objavujú sa aj nové trendy. Namiesto milovníkov umenia zo Západu prichádza stále viac finančne silných kupcov zo strednej a východnej Európy, vrátane zo Slovenska.
O slovenských autorov, napríklad Mikuláša Galandu, Martina Benku, či Ľudovíta Fullu, ktorí sú na aukciách v Česku pomerne veľkou zriedkavosťou, prejavujú v Čechách záujem najčastejšie zberatelia zo Slovenska. "Nie je to tak, že by sa Česi odrazu prebudili a začali sa zaujímať o slovenských autorov. Ten trend je taký, že Česi kupujú českých autorov, Slováci slovenských," spresnila Gálová.
Ďalším novým trendom je stúpajúci záujem o autorov z druhej polovice 20. storočia, ktorých diela ešte nie sú príliš drahé a sú finančne dostupnejšie širšej vrstve záujemcov. "Sú tam mená, ktoré už niečo znamenajú, ale ešte ani zďaleka nedosahujú na aukciách takých cien ako diela autorov obdobia klasickej moderny," dodala šéfka pražského Dorothea.
Strašiakom umenia a predovšetkým kupcov sú od nepamäti falzifikáty. Ani českému trhu sa nevyhýbajú. Rozhodnutie má však v rukách samotný kupujúci, ktorý by mal spozornieť pri nákupe "z druhej ruky" a nemal by naivne kupovať dielo váženého autora bez posudku kvalitného znalca. Nepoctivcom však dnes v Čechách nahráva legislatíva, ktorá umožňuje, aby sa znalcom umenia "s pečiatkou" stal aj človek, ktorý by si dôveru odbornej obce nikdy nezískal.
(spravodajca TASR Bohdan Kopčák) hy