V Anglicku rozpútala módnu hystériu herečka Keira Knightley. Nie však večernými róbami, ale filmovou postavou z osemnásteho storočia.
BRATISLAVA. Šaty robia človeka. Občas urobia aj celý film. Celebritou osemnásteho storočia v Británii bola grófka z Devonshire. Jej módny štýl vtedy ženy bez hanby kopírovali a režisér Saul Dibb ho teraz preniesol na plátno vo filme The Duchess. Tak začiatkom septembra Keira Knightley v úlohe krásnej vojvodkyne začala plniť kinosály a hneď nato sa o jej príbeh začali zaujímať médiá.
Nie je to žiadna hĺbavá psychologická dráma, len klasický trojuholník s dobovými reáliami. Dohodnutá svadba z rozumu, muž má milenku, žena má aférku s vplyvným politikom. A okrem toho má plnú skriňu nádherných šiat. Tie boli už oveľa zaujímavejšie než celá snímka. Tak napríklad: Sex v meste, Diabol nosí Pradu 27 šiat. Vo všetkých sa o kostýmy postarala Patricia Field. The Duchess je z iného súdka. Netrpí na kabelky od Prady ani Blahnikove ihličky. V osemnástom storočí boli trendom spodničky, korzety, šnurovačky a výšivky. Vo filme ich mal pod palcom Michael O'Connor.
Retro hystéria
The Duchess v distribučnom pláne slovenských kín nie je, ale i napriek tomu vieme, že tie šaty sú úkazom. Rozpísali sa o nich britské Vogue a Harper's Bazaar. Keďže ide o historický film, práve výber filmovacích lokalít a kostýmov je rozhodujúci pre dobovú autentickosť. Samotný O'Connor pre Vogue priznal, že všetky spodničky, korzety a vyšívané úpravy na lemoch sukní rekonštruoval ako z osemnásteho storočia.
A to aj napriek tomu, že filmová kamera žiadny z týchto detailov nezachytila. Jediné, čoho sa návrhár nedržal, boli príliš okrúhle tvary. Keira Knightley so svojou vychudnutou postavou by v obrovských kruhových sukniach údajne vyzerala komicky, tak kostýmové siluety zúžil a prispôsobil.
O kostýmoch je reč aj vo filme. Počas svadobnej noci sa čerstvý novomanžel Ralph Fiennes trápi s korzetom vojvodkyne z Devonshire. Počas neúspešného vyzliekania sa preto pýta, prečo je oblečenie také komplikované. Vojvodkyňa mu vysvetlí, že ide o spôsob vyjadrovania. Ženy boli majetkom otcov, neskôr manželov a nemali veľa možností na vyjadrenie vlastného názoru. Cez šaty sa to dalo. Samotná Keira vo filme vyvolala senzáciu, keď vďaka šatám pripomínajúcim pánsku uniformu podporila manželovu politickú stranu.
Bez šiat? Chudobné!
Ralph Fiennes vyslobodzovanie z korzetu v svadobnú noc nakoniec vzdá a množstvo mašličiek a šnúrok jednoducho roztrhne. Máte dé • á vu? Keira Knightley už podobným spôsobom o svoje zvršky prišla.
V jednej z úvodných scén Pirátov z Karibiku zamdlela z nedostatku kyslíka a z korzetu jej jediným roztrhnutím „pomohol“ Johnny Depp. Ťažšie by ste hľadali scénu, ktorá bola viac sexi. Zachrániť ženu tým, že ju vyzlečiete, dnes asi nehrozí. Často už toho na vyzliekanie veľa neostane. Ak by ženy svojím oblečením chceli dnes niečo vyjadriť, vojvodovia z osemnásteho storočia by si mysleli, že sú chudobné, keď majú na sebe tak málo textilu.
Autor: Zuzana Komárová