Podnikatelia v Izraeli uvažujú nad premenovaním Mŕtveho mora. Chceli by mu dať pozitívnejšie meno, ktoré by viac vystihovalo jeho liečivé účinky.
TEL AVIV. Izrael možno príde o jednu z najobľúbenejších turistických destinácií - Mŕtve more. A nie pre to, že najslanšie jazero na svete vysychá.
To, čo sa chystá, môže pripraviť Izrael o Mŕtve more už čoskoro. Skupina podnikateľov totiž podľa denníka Jediot Achronot navrhuje, aby sa Mŕtve more premenovalo. Komisia, ktorá môže tento návrh odklepnúť, sa má zísť na začiatku novembra.
Nevábne výrobky
Tlak na zmenu mena prichádza hlavne z kozmetického priemyslu. „Našim klientom v cudzine nerobí dobre kupovať produkty, ktoré sa spájajú s miestom s asociáciou smrti. Je to problematické,“ povedal novinám Moty Fridman, riaditeľ jednej z firiem.
Kozmetické výrobky z Mŕtveho mora fungujú úplne opačne, ako by naznačovalo ich meno - regenerujú, v niektorých prípadoch dokonca aj liečia kožné choroby.
Priemyselníci nepovedali, aké alternatívne meno by pre jazero, ktoré sa pod menom Mŕtve more spomína už v starorímskych textoch, navrhovali. Ak by komisia ich návrh schválila, prešlo by sa zrejme k popisnému hebrejskému názvu More soli.
Mŕtve more by potom zmizlo z máp, turistických katalógov aj z názvov produktov. Viac ako polovica Izraelčanov je však podľa prieskumu kartografického úradu proti zmene názvu.
Liečivé účinky
Mŕtve more dostalo svoje meno pre to, že pre slanosť jeho vody v ňom neexistuje žiadny život.
Je vyhľadávanou atrakciou aj miestom na liečenie rôznych alergií, cystickej fibrózy či psoriázy. Z bahna sa vyrába kozmetika, je aj výborným hnojivom. Kúpele tam boli už za čias Herodesa.
Mŕtve more sa rozkladá medzi Jordánskom, Izraelom a palestínskym Západným brehom. V posledných rokoch jeho hladina prudko klesá a Jordánsko a Izrael už za podpory Svetovej banky vytvorili projekt, ktorý by ho mal „napájať“ z Červeného mora. V oblasti okolo mora je aj unikátna flóra a fauna. Jazero sa spomína aj v starej židovskej a moslimskej náboženskej tradícii.
Našim klientom
v cudzine nerobí dobre kupovať produkty, ktoré sa spájajú s miestom
s asociáciou smrti.
Je to problematické.
Moty Fridman podnikateľ v oblasti Mŕtveho mora
Autor: Jana Shemesh