KÁTHMANDU. Nová nepálska maoistická vláda previedla na seba právo vybrať dievča, ktoré sa stane "žijúcou bohyňou", čím zobrala kňazom privilégium prislúchajúce im celé stáročia.
Prísne ateistickí maoisti prevzali moc v himalájskej krajine koncom občianskej vojny v roku 2006 a po tohtoročných voľbách, ktoré ukončili poslednú hinduistickú monarchiu na svete.
"Skutočnosť, že už sme republikou a nemáme kráľa ani kráľovského kňaza, neznamená, že by sme mali ukončiť naše tradície," povedal Kešab Bahadur Šrestha, člen vládneho výboru, ktorý vyberal dievča zvané Kumari. Šesťročná Šreeia Bajracharia pochádza z rodina farmára žijúceho v meste Bhaktapur, 30 km západne od Káthmandu.
Šreeia splnila 32 prísnych kritérií. Žijúca bohyňa musí mať napríklad "mihalnice ako krava a hlas taký mäkký a jasný ako kačka," povedal Šrestha. Bajracharia sa prvýkrát objavila na verejnosti v nedeľu na náboženskej slávnosti v jej rodnom meste.
Celé stáročia obyvatelia troch stredovekých miest v údolí Káthmandu uctievajú mladé panenské budhistické dievča ako žijúcu inkarnovanú hinduistickú bohyňu Taleju. Predchádzajúca Kumari, 11-ročná Sajani Šakia, sklamala Nepálčanov, keď cestovala do USA, aby tam propagovala dokumentárny film. Náboženskí predstavitelia uviedli, že Sajani cestou do zahraničia stratila svoj "božský status" a jej mandát v úlohe Kumari sa skončil v marci symbolickou svadbou s ovocím.
Napriek novému charakteru štátu náboženské tradície Nepálu sú hlboko zakorenené v krajine, kde je 80 percent hinduistov. Snaha maoistického ministra financií znížiť 200-dolárový príspevok štátu na káthmandské slávnosti Kumari vyvolali nepokoje a podnietili obvinenia, že maoisti začali "kultúrnu revolúciu".
Kumari je väčšinu času zatvorená vo vyzdobenom paláci v centre mesta. V auguste najvyšší súd rozhodol, že táto tradícia porušuje práva dieťaťa.