Brusel 27. septembra (TASR) - Aj keď program Leonardo da Vinci poskytuje dobré možnosti jazykovej prípravy v procese vzdelávania a pri nástupe do práce, v členských krajinách únie treba vyvinúť úsilie pre rozšírenie si jazykových vedomostí. "Jazyky sú predpokladom pre plnú európsku mobilitu," zdôraznil v Bruseli v rozhovore pre nemeckú tlačovú agentúru DPA komisár Európskej únie pre vzdelávanie, odbornú prípravu a kultúru Ján Figeľ.
Leonardo da Vinci (2000-06) bol grantový program Európskej únie na podporu medzinárodných projektov v oblasti odborného vzdelávania a prípravy, ktorý v novej podobe pokračuje ako súčasť Programu celoživotného vzdelávania (2007-13).
Slovenský člen Európskej komisie sa súčasne vyslovil za lepšiu porovnateľnosť kvalifikácií v rámci EÚ. Kým na európskych univerzitách sú štandardy pri započítavaní výkonov samozrejmosťou, pri osvojovaní si niektorých odborov je to doteraz neobvyklé.
Preto by sa podľa názoru Jána Figeľa v budúcnosti mali tzv. kreditné body, ktoré mladí ľudia zbierajú v procese osvojovania si odboru, uznávať aj v iných štátoch únie. To podporí mobilitu, zdôraznil slovenský komisár.
Nová prognóza pre úniu, ktorú pripravuje Figeľov úrad,by mala prispieť k včasnému rozpoznaniu hroziaceho nedostatku pracovných síl.
"Chceme tým analyzovať, aké odbornosti budú do roku 2020 v Európe osobitne potrebné," vyhlásil Figeľ a podčiarkol, že význam cezhraničného hľadania pracovných príležitostí sa zvyšuje.
Bez otvorených hraníc a mobility by musel najväčší európsky prístav v Rotterdame zatvoriť viacero častí, pretože v tomto holandskom meste chýbajú mladé kvalifikované pracovné sily.
Do konca októbra sa v celej únii budú konať tzv. Job Days, ktoré sú venované predovšetkým informovaniu o pracovných príležitostiach v celej Európe, uzatvára DPA.
3 le dem