Brusel 25. septembra (TASR) - Výbor Európskeho parlamentu pre životné prostredie dnes podporil návrh na znižovanie emisií oxidu uhličitého (C02) u osobných áut z terajších 160 g/km na 120 g/km od roku 2012. Počnúc rokom 2020 požaduje ďalší pokles emisií CO2 na 95 g/km.
Pokles by sa mal dosiahnuť na 130 gramov na kilometer prostredníctvom úspornejších motorov a redukcia o ďalších desať gramov na kilometer by sa docielila prostredníctvom nových technológií, ktoré sa týkajú napríklad radenia rýchlosti, modernejších pneumatík alebo klimatizácie s nižšou spotrebou.
Výsledok hlasovania v dôležitom parlamentnom výbore sa považuje za prekvapenie, pretože sa tak odmietli snahy o pomalšie znižovanie emisií. Zatiaľ čo organizácia Greenpeace ocenila, že europoslanci odolali silnému tlaku lobistov zastupujúcich automobilový priemysel, predstavitelia tohto sektoru vyjadrili sklamanie. Podľa šéfa Európskej asociácie výrobcov automobilov (ACEA) Ivana Hodača europoslanci nevyužili príležitosť na to, aby sa automobilovému priemyslu dal priestor prispôsobiť sa novým podmienkam.
"Európsky automobilový priemysel vyzýva zákonodarcov, aby neohrozovali budúcnosť výroby áut v Európe. Výbor pre životné prostredie dal dnes zlý signál. Je to zlá správa pre Európu, predovšetkým vzhľadom na zhoršujúcu sa ekonomickú situáciu," uviedol Hodač.
Členovia výboru takisto odmietli návrhy na stanovenie fixnej pokuty vo výške 50 eur (1500 SK) za každý prekročený gram CO2. Namiesto toho podporili pôvodný návrh Európskej komisie na postupné zvyšovanie pokút z 20 eur (600 Sk) v roku 2012 na 95 eur (2900 Sk) od roku 2015.
EK prišla s návrhom na redukciu emisií minulý rok po tom, ako výrobcovia automobilov nedokázali splniť svoj záväzok z roku 1998, že znížia do roku 2008-09 emisie na 140 g/km. Súčasný priemer sa pohybuje okolo 163 gramov na kilometer, čo je podľa Bruselu dôkazom toho, že vzhľadom na neschopnosť dosiahnuť ciele na báze dobrovoľnosti je potrebná legislatíva. Návrh vyvolal okamžite rozpory medzi Bruselom a automobilovým priemyslom, predovšetkým výrobcami veľkých a ťažkých vozidiel s väčším objemom emisií. Nesúhlasné hlasy sa ozvali najmä z Nemecka ako popredného producenta automobilov.
(spravodajkyňa TASR Monika Poláková) zsl