LOS ANGELES. Rušňovodič, ktorého osobný vlak narazil minulý týždeň v Los Angeles do oproti idúceho nákladného vlaku, nezatiahol pred zrážkou brzdy. Navyše sa nachádzal v polovici 11-hodinovej delenej zmeny, keď si nevšimol červenú na semafore, ktorá mohla zabrániť havárii. Uviedli to dnes americkí federálni vyšetrovatelia.
Pri zrážke zahynulo 25 ľudí vrátane rušňovodiča a vyše 135 ďalších osôb utrpelo zranenia. Došlo k nej pri Chatsworthe v kalifornskom San Fernando Valley v piatok 12. septembra okolo 16.30 h miestneho času.
Z následných testov Národnej komisie pre bezpečnosť dopravy (NTSB) vyplynulo, že rušňovodiči oboch vlakov mali iba štyri či päť sekúnd na reakciu, keď v zákrute zbadali oproti idúci vlak. Vyšetrovatelia uviedli, že rušňovodič nákladného vlaku spoločnosti Union Pacific pribrzdil asi dve sekundy pred zrážkou.
Rušňovodič osobného vlaku spoločnosti Metrolink Robert Sanchez, ktorý pri tragédii zahynul, začal svoju delenú zmenu o 06.00 h, potom si v trojhodinovej prestávke dve hodiny pospal a o 14.00 h v práci pokračoval. Približne o dve hodiny jeho vlak havaroval.
"Delená zmena je štýl práce, ktorý nás veľmi znepokojuje. Je však ešte priskoro povedať, či to zohralo úlohu pri havárii," uviedla Kitty Higginsová, členka NTSB.
Vyšetrovacia komisia zistila, že signalizácia a železničná trať fungovali pred zrážkou dobre a zúžila vyšetrovanie na ľudskú chybu. Komisia prehliadla aj záznamy Sanchezovho mobilného telefónu, aby určila, či pred zrážkou posielal textové správy. Dvaja 14-roční tínedžeri totiž tvrdia, že si s ním vymieňali esemesky tesne pred haváriou. Poslednú od neho údajne dostali o 16.22 h - minútu pred kolíziou. Závery komisie ohľadne textových správ zatiaľ nie sú známe.