Odkedy vznikol až doteraz patrí medzi najväčšie automobilky na svete, hoci pod menom firmy skoro žiadne auto nejazdí. Svoje tátoše vyrába v 35 krajinách – od Buicka cez Cadillac, Chevrolet či Pontiac až po Opel a Daewoo. Kedysi to bola najväčšia americká korporácia vôbec a jej výnosy sa dali vyjadriť v percentuálnom podiele na hrubom domácom produkte krajiny. Dňa 16. septembra uplynulo presne sto rokov, odkedy v michiganskom Flinte založili General Motors.
William Durant v stredu 16. septembra 1908 možno ani netušil, ako svojím krokom prepíše nielen dejiny automobilizmu, ale aj svojej vlasti. V ten deň vznikol General Motors ako holdingová spoločnosť na výrobu Buicka. Netrvalo ani rok a k tomuto autíčku sa pridali značky ako Cadillac a Pontiac. No obchody nešli tak, ako by si predstavoval a o svoju firmu prišiel v roku 1910, keď sa po narastajúcom dlhu spoločnosti chopili banky.
Durant sa však nevzdal a svojmu automobilovému snu veril. V roku 1911 s bratmi Chevroletovcami založili automobilku Chevrolet. Vďaka obratným investíciám sa o päť rokov podarilo Durantovi General Motors získať späť.
Zlatá éra
Ďalšia zlatá éra firmy prišla v 20. rokoch 20. storočia, keď na jej čele stál Alfred Sloan. GM, skratka, pod ktorou je korporácia známa, vtedy v produkcii automobilov predbehla aj Forda. Začali vyrábať autobusy, keď odkúpili Yellow Coach Co. Mimochodom, bol to práve GM, ktorý v Amerike efektívne odstavil osobnú železničnú dopravu v prospech autobusovej. GM totiž stál aj pri vytváraní autobusového prepravcu Greyhound, ktorého linky stále križujú celé Spojené štáty.
V roku 1930 sa General Motors rozhodol okrem automobilizmu venovať aj letectvu. Kúpil vtedy významného výrobcu lietadiel Fokker USA a Berliner-Joyce Aircraft.
Aj u spojencov a nacistov
Potom prišla druhá svetová vojna a GM prosperoval ešte viac – tak na strane spojencov, ako aj na strane osi. Vauxhall, anglická divízia General Motors, vyrábala slávne tanky Churchill.
V Nemecku zas GM pokračoval s prevádzkou Opla. Paradoxne, tanky GM sa neraz stretli s ťažkou vojenskou technikou nacistov od Opla. Mnohí topmanažéri spoločnosti mali veľmi živé kontakty s nacistami. Dá sa povedať, že GM bol naozaj kľúčovým producentom nemeckých vojnových technológií.
Od roku 1935 napríklad General Motors produkoval vo svojej fabrike v Berlíne nákladné autá Blitz – blesk. Tie isté autá sa pritom použili v nemeckom Blitzkriegu proti Poľsku, Francúzsku a Sovietskemu zväzu. Podľa údajov americkej armády bol GM najväčším producentom vojenských áut pre nacistov.
Druhú priečku obsadil Ford. „General Motors bol integrálnou súčasťou nemeckého vojnového ťaženia,“ povedal svojho času pre denník Washington Post historik Bradford Snell.
Povojnová éra a kríza
Firma sa od svojej temnej minulosti dištancovala a podarilo sa jej to. V roku 1953 americký prezident generál Dwight Eisenhower vymenoval prezidenta GM Charlesa Wilsona za ministra obrany. „Roky som si myslel, že to, čo je dobré pre krajinu, je dobré pre General Motors, a to platí aj naopak,“ zneli jeho slávne slová v Senáte, keď ho zákonodarcovia potvrdzovali v úrade.
Po úspechoch však prišla kríza. Tá sa začala už v 60. rokoch, keď automobilka vyrobila veľa poruchových áut. Okrem linkových autobusov tak stála aj pri zrode Ralpha Nadera, advokáta práv spotrebiteľov a notorického prezidentského kandidáta.
V roku 1965 napísal o GM knihu: Nebezpečné pri každej rýchlosti.
V 80. rokoch sa situácia ešte viac zdramatizovala, zlá kvalita výrobkov a vzbury odborov takmer položili firmu na kolená. Trpel a doteraz trpí najmä štát, ktorému GM vďačí za veľa – Michigan. Zatvárala sa tam jedna fabrika za druhou. Pred rokom prišiel aj o svoje prvenstvo v rebríčku svetových automobiliek, kde sa teraz pravidelne strieda s japonskou Toyotou.
Buick z roku 1910 a William Durant (vpravo). FOTO – WIKIMEDIA.ORG |