Odborníci hovoria, že modeling je plný rasizmu. „Čierny“ taliansky Vogue sa však predával rekordne.
BRATISLAVA. Nie je tajomstvom, že móda a politika úzko súvisia. Spomeňme len tričká s politickými posolstvami od Vivien Westwoodovej alebo fakt, že legendárna potlač kabeliek istej značky vznikla tak, že počas vojny bol nedostatok kože a výrobca musel siahnuť po inom materiáli. A dnes? Barack Obama povedal, že je čas na zmenu. Iste nemal na mysli predvádzacie móla, ale v období, keď v amerických prezidentských voľbách kandiduje muž s čiernou pleťou, sa začína debata o väčšom dopyte po modelkách s takouto farbou pleti.
Koniec módneho rasizmu
Celé sa to začalo „nevinne“. Talianska mutácia časopisu Vogue vydala „čierny“ výtlačok. Júlové vydanie módnej biblie na svojich stránkach prezentovalo výhradne čokoládové krásky a v Británii i Amerike doslova zmizlo z pultov novinových stánkov. Vydavateľský dom Condé Nast zareagoval dotlačou a v obchodoch sa objavilo ďalších štyridsaťtisíc kusov. Zdobila ich nálepka: „Prvá dotlač. Najžiadanejšie vydanie v histórii!“ Podľa Guardianu sa s ním obchodovalo na čiernom trhu, kde sa cena z pôvodných šestnástich dolárov vyšvihla na dvadsaťpäť, na eBay dokonca na päťdesiat dolárov za výtlačok.
Idea „čierneho“ Vogue je dielom talianskej šéfredaktorky Francky Sozzani a fotografa Stevena Meisela. Predseda správnej rady Condé Nast International sa pre britský Guardian vyjadril, že „je to nevídaná senzácia, ale nebol to cieľ“. Pokusy o väčší priestor pre modelky s tmavou pleťou tu totiž boli už v minulosti.
Modelingoví skauti, agentúry a kastingoví manažéri ich vždy odmietali so slovami, že belošky produkty predávajú lepšie. Lov na vypredané Vogue s tmavými modelkami svedčí o opaku. Vraj prichádza koniec módneho rasizmu. „Čierne“ vydanie malo okrem iného predznamenávať jeseň na mólach v znamení čiernej krásy. Rovnako však mohlo ísť o šikovný trik, ako odpútať pozornosť od biednych kolekcií. To, čo návrhári predstavili ako trendy pre novú sezónu, tu už bolo. Hippie-look, dominancia fialovej a pánske strihy sú všeličo, len nie nové trendy.
Inakosť
Keď v Nemecku červenovlasá Barbara Maier vyhrala súťaž Germany's Next Topmodel, hovorilo sa o novej ére ryšavých modeliek. Vznikali agentúry, ktoré ponúkali iba dievčatá s touto farbou vlasov. Takisto sa rozprúdila debata, ako veľmi utláčané boli doteraz a akú neskutočnú revolúciu pripravia. Nestalo sa. Podobne to bolo s érou anorektických modeliek, po ktorých mali titulné strany zdobiť zaoblené dievčatá a ženskosť.
Faktom zostáva, že kto chce v reklame zámerne modelku nezodpovedajúcu takzvanému západnému ideálu krásy, bude ju mať. Napríklad značka Benetton modelky ázijské pôvodu a s čiernou pleťou zamestnáva už desaťročia. L'Oreal zase angažoval Beyoncé, ale v kampani mala natoľko zosvetlenú pleť, že to mnohí označili za škandál. A pokiaľ sa škandálmi bude prezentovať Naomi Campbell, najznámejšia topmodelka čiernej pleti, ovplyvní tým aj dopyt po svojich tmavých kolegyniach.
Módny rasizmus je prítomný aj v našich zemepisných šírkach. Tmavé modelky na titulných stranách slovenských časopisov sú skôr oživením ako pravidlom. U nás sa však rozdiely robia medzi blondínami a brunetami. Tiež s argumentom, že blondíny lepšie predávajú. Podľa veľkej jesennej ankety portálu cosmopolitan.de až 46 percent mužov si ideálnu ženu predstavuje s blond vlasmi. Takže, biela alebo čierna?