SME

Hitler miloval gýčové krajinky

Adolf Hitler, sám neúspešný maliar, obľuboval krajinky a a gýčové maľby. Nemecké historické múzeum zostavilo katalóg jeho najobľúbenejších diel.

Adolf Hitler, sám neúspešný maliar, obľuboval krajinky a a gýčové maľby. Nemecké historické múzeum zostavilo katalóg jeho najobľúbenejších diel.

BERLÍN, BRATISLAVA. Motýle poletujúce v lesíku od Carla Spitzwega. Práve takéto idylky miloval nacistický vodca a sám ich bez úspechu aj maľoval.

Adolf Hitler mal okrem architektúry a židovských hudobníkov slabosť aj pre gýčové krajinky. Predstavoval si, že keď zabezpečí Nemecku „adekvátne“ postavenie v Európe, poberie sa na dôchodok do rakúskeho Linzu, odkiaľ pochádzal.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Tam sa malo v roku 1950 otvoriť najväčšie múzeum sveta, v ktorom by boli vystavené diela jeho obľúbených autorov. Väčšinu z nich ulúpilo gestapo alebo kúpilo po príkaze Hitlera.

Medzi dielami nie je ani jeden impresionistický alebo avantgardný obraz, ktoré boli vtedy v kurze. Nacisti boli známi odmietaním moderného i realistického umenia, ktoré označovali za „degenerované“.

Len trochu erotiky

Prioritu dostávali gýčovité krajinky, hrdinské výjavy a romantika viedenských a mníchovských maliarov z 19. storočia. V zbierke sa objavilo aj pár aktov, ženy sú však zobrazené chladne, bez erotického náboja. V ich pózach je skôr arogancia a nebezpečenstvo.

Nemecké historické múzeum po prvý raz zostavilo katalóg Führerových diel, ktorý je dostupný na internete. Ide o vyše 4700 obrazov, sôch, nábytku, tapisérií a porcelánu.

SkryťVypnúť reklamu

Výstava má dokumentovať slabý vkus Hitlera, ale aj násilnú tvár režimu, ktorý sa neštítil kradnúť umelecké diela či vynakladať milióny na ich kúpu.

Nenaplnené ambície

Režim podľa zachovaných údajov investoval do zbierky 130 miliónov ríšskych mariek. Denník Die Welt napísal, že najdrahší obraz stál 380–tisíc mariek a ide o dielo Carla Blechena Pri stavbe Čertovského mostu. Zobrazuje zromantizované údolie s dreveným mostom, ktorý sa podľa legendy podarilo postaviť vďaka paktu s diablom. Podobný dekoratívny obraz by sa ľahko vynímal v meštianskej obývačke.

Hitlerovým najobľúbenejším sochárom bol Arno Breker, ktorý tesal z kameňa nahých mužov s árijskými črtami, svalnatým telom a strihom nacistického vojaka.

Zbierka sa po vojne rozdrobila po celej Európe, niektoré sa vrátili pôvodným majiteľom, iné sa nenávratne stratili alebo skončili na čiernom trhu. Väčšina diel (1700) stále visí v nemeckých múzeách.

SkryťVypnúť reklamu

Hitler sa ako mladík pokúšal dostať na viedenskú Akadémiu umení, maľoval krajinky a predtým, ako sa dal na politiku, sám seba označoval za umeleckého maliara.

Degenerovaní umelci

Potom, čo sa dostal k moci, sa jeho vlastný vkus stal vkusom celonemeckým. Nacisti začali moderné umenie označovať za „židovské, boľševické a degenerované“.

V roku 1937 zorganizovali výstavu tohto odpadlíckeho umenia, ktoré vďaka bezplatnému vstupu a masívnej propagande prilákalo tri milióny Nemcov.

Exhibícia štartovala v Mníchove a neskôr sa presnula aj do ostatných ríšskych miest. Medzi „degenerované“ umenie patrili diela Marca Chagalla, Maxa Ernsta, ale aj Pabla Picassa a Henryho Matissa.

Na čiernej listine sa ocitli smery ako kubizmus, dadaizmus, expresionizmus i surrealizmus.

SkryťVypnúť reklamu

Moderné umenie označovali nacisti za degenerované. Ich výstava „Entartete Kunst“ prilákala tri milióny Nemcov.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Svet

Komerčné články

  1. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  3. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  4. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  6. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest
  8. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta
  1. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  2. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  3. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL
  5. V Polkanovej zasadili dobrovoľníci les budúcnosti
  6. Drevo v lese nie je dôkaz viny:Inšpekcia dala LESOM SR za pravdu
  7. Recept proti inflácii: investície do podnikových dlhopisov
  8. Skupina UCED expanduje v Česku aj v strednej Európe
  1. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 11 218
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 631
  3. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 5 198
  4. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 571
  5. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 2 388
  6. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 2 206
  7. V Rimavskej Sobote šijú interiéry áut do celého sveta 1 847
  8. ČSOB Bratislava Marathon s rešpektom k nevidiacim a slabozrakým 1 795
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Indický vojak hliadkuje v provincii Šrinagar v Kašmíre.

India pozastavila platnosť zmluvy o výmene vody.


TASR
Izraelský premiér Benjamin Netanjahu.

Akákoľvek dohoda s Teheránom musí riešiť aj program balistických rakiet.


TASR
Húfnica Zuzana 2.

Rozpočty boli väčšie vo všetkých európskych štátoch okrem Malty.


TASR
Dym stúpa z mesta Saná po americkom útoku.

Američania tvrdia, že zasiahli už 800 cieľov.


TASR

Sportnet

Dalibor Dvorský v zápase Slovensko - Kazachstan na MS v hokeji do 20 rokov 2025.

Jeho účasť na šampionáte by mohol zmariť tím St. Louis Blues.


Samuel Honzek pred debutom v NHL.

Do prípravy sa zapojí Samuel Honzek z Calgary.


Alexander Ovečkin takmer pristál na striedačke Montrealu.

Montreal vo štvrtom zápase série prehral s Washingtonom 2:5.


Slovenskí hokejisti do 18 rokov.

Pozrite si prehľad športových udalostí v pondelok, 28. apríla. Aký je program dňa?


SkryťZatvoriť reklamu