Na oboch koncoch mosta vyrastú podľa veľkolepých plánov najmodernejšie miliónové metropoly.
SANA, BRATISLAVA. Bin Ládin chce ohromiť svet. Tentoraz však nejde o známeho šéfa al-Kájdy Usámu, ale jeho brata Taríka. A ten neplánuje búrať, ale stavať.
V roku 2020 by podľa plánov stavebnej korporácie bin Ládinovcov mal stáť medzi africkým pobrežím a arabským polostrovom most. Ponad úžinu Bab–el–Mandeb oddeľujúcu Červené more a Adenský záliv spojí podľa plánov Jemen s malým africkým kráľovstvom malou africkou republikou Džibuti. Ak sa dvadsaťdeväťkilometrová stavba podarí, bude to suverénne najväčší visutý most na svete.
Veľké plány
Rekordný most je súčasťou veľkolepého plánu arabského konzorcia. Na oboch jeho koncoch majú vyrásť dve miliónové metropoly. Podľa architektov v nich budú stáť prvotriedne nemocnice, školy, univerzity a športoviská. Všetko najväčšie a najlepšie. Celkové náklady na projekt sú 200 miliárd dolárov.
Túžby bin Ládinovho konzorcia, ktoré teraz zháňa spoluinvestorov, podporili aj vlády oboch krajín. Bezplatne im vyčlenili stovky kilometrov štvorcových pri prielive. Obe metropoly tak vyrastú doslova na „zelenej“ lúke.
Mestá by mali žiť najmä z obchodu. Miesto by sa malo stať významnou obchodnou križovatkou, navyše, most by výrazne uľahčil cestu africkým moslimom do Mekky.
Noor city alebo mestá svetla, ako ich nazývajú, by mali byť prvými z celkového počtu sto miest, ktoré chce v dlhodobom horizonte bin Ládinova dynastia postaviť. Podľa ich internetovej stránky okrem iného aj v Maroku, Sudáne, Mexiku ši Spojených štátoch.
Túžba zlepšiť meno
Veľkolepý projekt môže byť aj osobnou vecou cti bin Ládinovskej rodiny. „Jeden z dôvodov, prečo sa Tarík zaujímal o tento projekt, je aj rehabilitácii mena bin Ládin,“ povedal pre Times zdroj blízky jeho okoliu.
Otec veľkej rodiny Mohamed bin Ládin založil stavebnú spoločnosť v roku 1950. V spolupráci so saudskoarabskou vládou sa stala významným nadnárodným stavebným konglomerátom.
Po teroristických útokoch z 11. septembra, za ktorými stála práve hlava al–Kájdy a „čierna ovca“ rodiny Usáma bin Ládin, sa obchody spoločnosti zhoršili, aj pre nedôveru zo strany západného sveta.
Skeptici sa usmievajú
Hoci autori odvážneho plánu ho prirovnávajú k stavbe pyramíd či Veľkého čínskeho múru, u mnohých expertov vyvolali len úsmev na tvári. Projekt vidia ako príliš náročný na to, aby sa stal realitou. A nielen preto, že má vyrásť v zabudnutých regiónoch. Jemen je najchudobnejšia krajina arabského sveta, v 800 tisícovom africkom Džibuti podľa OSN takmer štvrtina obyvateľstva hladuje.
Ďalšou otázkou, ktorú si kladú skeptici, je, či môže existovať most dlhý 29 kilometrov nad oblasťou, ktorá býva zasiahnutá zemetraseniami. Oblasť tiež patrí medzi jeden z najnestabilnejších regiónov sveta. S Džibuti susedia krajiny ako Etiópia či Somálsko. Navyše, vody pod budúcim mostom často patria miestnym pirátom.
Investori napriek pochybnostiam veria, že sa im odvážny plán podarí zrealizovať. Pridávajú sa aj niektorí experti. „Keby to bola iba hra alebo vtip, investori by nikdy nedali toľko peňazí,“ povedal pre CNN ekonóm Abdelazíz Altarb.