Praha. Česká polícia obvinila v piatok dvoch stavebných inžinierov zo všeobecného ohrozenia a hrozí im až 10-ročný trest odňatia slobody. Obaja inžinieri totiž o chybe na zrútenom moste, ktorý minulý piatok padol na trať priamo pred idúci vlak, údajne vedeli.
Statické narušenie konštrukcie bolo natoľko vážne, že už v stredu 6. augusta sa mala doprava na trati úplne zastaviť a konštrukcia sa mala staticky zamerať a teleso mostu vyvážiť.
Vedúci zamestnanci spoločnosti Bögl&Krýs boli zodpovední za posun mostnej konštrukcie a za bezpečnosť práce pri ňom. Chyby konštrukcie sa síce snažili opakovane odstrániť, ale iba provizórnymi a nie veľmi kvalitnými zvarmi.
Oboch zadržali českí policajti už v stredu a následne ich podrobili výsluchu. V piatok voči nim vzniesli oficiálne obvinenia.
Pomohli staršie fotografie
Polícii pomohli fotografie miestneho občana, ktoré urobil pár dní pred tragickou udalosťou. Už vtedy boli vraj viditeľné statické poškodenia stavby.
Vyšetrovateľ tvrdí, že napriek vedomosti o tejto technickej chybe neurobili zodpovední nič preto, aby ju odstránili a zabránili tak tragédii.
Podľa jeho slov bola statika mosta narušená už dva týždne pred jeho minulotýždňovým zrútením.
Dôsledkom ich nedôslednosti bol pád opravovanej časti na železničnú trať priamo pred vlak EuroCity 108 Comenius smerujúci z Krakova do Prahy. Pri nehode, ktorá sa stala v Studénke na Novojičínsku, zahynulo 7 ľudí a desiatky osôb sa zranili.
Firma Bögl & Krýsl sa zatiaľ k zodpovednosti za tragédiu nehlási, za oboma inžiniermi stojí a avizovala, že ich ani nemieni prepustiť. Stavebná spoločnosť si chce nechať vypracovať vlastné posudky.
Šéf tímu kriminalistov nevylúčil, že počet obvinených sa ešte rozrastie. Napriek tomu, že polícia už pozná príčiny a priebeh tragédie, vyšetrovanie ešte bude pokračovať. Potrebné bude aj vypracovanie množstva znaleckých posudkov.
Chceli ušetriť, tvrdí televízia
V uplynulých dňoch Česká televízia prišla aj s možným vysvetlením, prečo si stavebné firmy, ktoré most rekonštruovali, nevyžiadali v kľúčových momentoch montážnych práv výluku na trati. Dôvodom mohla byť snaha ušetriť.
Ministerstvo dopravy totiž stavebníkom na ich žiadosť vyčíslilo, koľko by mali za výluku na trati zaplatiť, stavebná firma sa však už viac v tejto veci neozvala.
Na moste sa tak pracovalo za plnej prevádzky, ale niektoré úkony stavebné firmy realizovali vtedy, keď mali od výpravcu potvrdené, že žiadne vlaky týmto miestom nepôjdu.
Na trati dokonca nebolo ani zníženie rýchlosti a pre rýchliky platila maximálne povolená rýchlosť 140 km/h.
V nemocnici zostáva tucet pacientov
Týždeň od tragického nárazu českého rýchlika do zrútenej mostnej konštrukcie v Studénke v okrese Nový Jičín zostáva v niekoľkých nemocniciach na severe Moravy ešte približne tucet pacientov. Je medzi nimi aj mladý Slovák, ktorý v čase nešťastia pracoval na moste.
Podľa vyjadrenia hovorkyne nemocnice v Novom Jičíne Simony Součkovej je stav tohto pacienta veľmi vážny. Rodina zraneného si však neželá zverejňovať ďalšie podrobnosti o jeho zdravotnom stave.