Praha/Nový Jičín/Ostrava 13. augusta (TASR) - Dvadsaťdvaročný Slovák Štefan K., ktorý sa v piatok veľmi vážne zranil pri tragickej vlakovej nehode rýchlika EuroCity v Studénke na severe Moravy, nebol cestujúci z vlaku, ale išlo o robotníka, ktorý pracoval na oprave mostu.
Väčšie šťastie mal ďalší slovenský robotník, ktorý tiež pracoval na moste, a z nehody, respektíve pracovného úrazu, vyviazol iba s ľahkým zranením.
Práve pád pomocnej konštrukcie a telesa mostu na koľaje pred prichádzajúci rýchlik spôsobil tragickú nehodu, pri ktorej zahynulo sedem ľudí a 67 ďalších osôb sa zranilo.
Podľa údajov, ktoré platia od piatku a ktoré aj dnes TASR potvrdil krajský hovorca ostravskej záchrannej služby Lukáš Humpl, medzi zranenými sú traja občania SR. Ako však dodal, záchranná služba počas záchrany zranených na mieste nešťastia a ani dodatočne detailne neskúmala, kto je cestujúci a kto robotník zo stavby.
Informácie o tom, kto zo zranených je robotník zo stavby a kto cestujúci, nemá ani novojičínska policajná hovorkyňa Miroslava Michálková-Šálková, ani České dráhy, ktoré zatiaľ iba vytvárajú databázu poškodených a zranených.
Až doteraz sa predpokladalo, že mladý Slovák, ktorý prišiel o nohu a od piatku bojuje o život v nemocnici v Novom Jičíne, je jedným z cestujúcich.
Nové svetlo do prípadu až s odstupom štyroch dní vnieslo prekvapivé zistenie, že na rekonštrukcii mostu sa nepodieľali iba dve firmy, ODS - Dopravní stavby Ostrava a subdodávateľská spoločnosť Bögl & Krýsl, ale ešte aj tretia spoločnosť ostravská s.r.o. Katanreb, majoritným vlastníkom ktorej je Jozef Bernaťák. Vážne zranený Slovák pracoval práve pre Katanreb.
Spoločnosť Katanreb vznikla iba vo februári 2008 a v predmete podnikania má zapísané, že vykonáva aj pozemné a inžinierske stavby. Podľa majiteľa firmy, ktorého citovali niektoré české servery, robotníci z tejto firmy vykonávali na stavbe mosta v Studénke iba podradné práce - čistenie debnenia.
Kľúčom k objasneniu celej tragickej nehody je práve podrobné objasnenie, ako prebiehala oprava mostu. Okrem možnosti, že pod nehodou sa podpísali nesprávne statické výpočty alebo porucha opornej zasúvacej konštrukcie, špekuluje sa aj o tom, že na stavbe vládol neporiadok, niektoré osoby údajne pracovali načierno a robotníci v minulosti dokonca konzumovali aj tvrdý alkohol. O konzumácii piva a vodky na stavbe sa zmienili dva na sebe nezávislé zdroje z neďalekých obytných domov.
Nehoda a stavebné firmy, ktoré most opravovali, sú pod drobnohľadom policajných vyšetrovateľov, ale aj Inšpektorátu bezpečnosti práce v Ostrave, ktorý je presvedčený, že na stavbe došlo k porušeniu bezpečnostných predpisov.
Budeme zisťovať, či pracovník použil ochranné pomôcky a či bol kvalifikovaný a absolvoval školenie o bezpečnosti pri práci, konštatovala vo svetle nových informácií o účasti firmy Katanreb šéfka ostravského inšpektorátu Václava Kociánová.
Otázkou zostáva, aký celkový počet robotníkov sa pri nešťastí zranil. Stavebná firma Bögl & Krýsl potvrdila, že sa to týka štyroch jej robotníkov. Otrasení a zranení boli štyria muži, povedala dnes pre TASR predstaviteľka firmy Anna Achsová s tým, že išlo našťastie iba o ľahké zranenia.
(spravodajca TASR Bohdan Kopčák) juh