Praha/Studénka 11. augusta (TASR) - Česká polícia, železničná inšpekcia a súdni znalci pokračujú v hľadaní odpovede na otázku, prečo v piatok v Studénke na severe Moravy došlo k deštrukcii podpornej konštrukcie a následnému pádu mosta tesne pred prichádzajúci medzinárodný rýchlik EuroCity Comenius.
Príčiny tragédie, ktorá si v havarovanom vlaku vyžiadala sedem ľudských životov a sedem desiatok zranených, nie sú zatiaľ známe. Médiá špekulujú o tom, že na vine mohla byť statická chyba či funkčná chyba konštrukcie, ktorá most podopierala.
Dnes zosilneli obavy, že na nehode sa podpísal aj ľudský faktor. Najmenej dvaja svedkovia z neďalekého obytného domu uviedli, že v minulosti videli robotníkov na moste, ako popíjajú nielen pivo, ale aj vodku. Predstavitelia spoločnosti ODS-Dopravní stavby Ostrava a najatého subdodávateľa, firmy Bögl a Krýsl, na to reagovali kategoricky odmietavo.
Je to úplný nezmysel. Niečo také je absolútne vylúčené, komentovala podozrenie hovorkyňa firmy Bögl a Krýsl. Jednoznačným hrdinom piatkového železničného nešťastia je strojvodca Jiří Šindelář, ktorý si padajúcu konštrukciu mosta všimol vo vzdialenosti niekoľko sto metrov a zatiahol záchrannú brzdu. Vďaka tomu vlak spomalil zo 135 kilometrov za hodinu na rýchlosť 90 km/h. Podľa mnohých tým zachránil možno až desiatky ľudských životov, pretože vo vyššej rýchlosti by bol náraz ešte viac zničujúci. Na mieste nehody bola povolená rýchlosť až 140 km/h.
Skúsený päťdesiatpäťročný strojvodca sa ešte stihol presunúť do strednej časti lokomotívy, kde čelný náraz vlaku do mosta prežil s ľahkými zraneniami. Pre Jiřího Šindelářa, ktorý riadi lokomotívy 35 rokov, bola nehoda natoľko silným prežitkom, že sa zaprisahal, že do vlaku už nikdy v živote nevstúpi. Prvé dva dni sa mu udalosť vracala každých desať minút.
Strojvodca sa za hrdinu nepovažuje a v rozhovoroch priznáva, že všetko mohlo byť inak: stačilo, ak by sa na sekundu-dve zapozeral na rýchlomer či do cestovného poriadku.
K nehode by nedošlo, ak by sa most nezrútil, ale ani vtedy, ak by vlak Českých dráh išiel načas. Medzinárodný rýchlik z Krakova do Prahy nabral na severe Moravy meškanie 10 minút.
(spravodajca TASR Bohdan Kopčák) juh