Brusel 24. júla (TASR) - Hendikepované a staršie osoby budú mať od soboty rovnaké práva v leteckej doprave ako ostatní cestujúci, a to bez toho, aby boli terčom diskriminácie alebo museli platiť dodatočné poplatky. Nové predpisy, ktoré to majú zaručiť, vstúpia do platnosti v sobotu 26. júla.
"Zavedenie nových pravidiel ukončí diskrimináciu a zaistí hendikepovaným a starším pasažierom pomoc, ktorú pri cestovaní potrebujú. Tieto nové práva sú dôležitým krokom smerom k vytvoreniu Európy pre všetkých občanov," uviedol komisár pre dopravu Antonio Tajani.
Približne tretina populácie Európskej únie má obmedzenú pohyblivosť. Ide najmä o hendikepovaných a starších, ale aj o osoby, ktoré nie sú schopné presúvať sa dlhšie vzdialenosti, čo sa často na letiskách vyžaduje.
Hoci sa mnohé letiská či letecké spoločnosti snažia byť nápomocné, takáto pomoc a navyše zadarmo nie je zaistená na všetkých letiskách, čo v konečnom dôsledku predstavuje hlavnú prekážku pre prístup k leteckej doprave pre osoby z obmedzenou schopnosťou pohybu. Tento problém má odstrániť nariadenie prijaté v júli 2006 a platné od nadchádzajúcej soboty, ktoré má zaručiť takýmto pasažierom bezproblémovú cestu.
V prípade letov realizovaných európskou leteckou spoločnosťou z letísk na území EÚ a v prípade letov z tretích krajín na letisko v členskej krajine únie nebude smieť prepravca odmietnuť rezerváciu alebo prepravu pasažiera argumentujúc jeho obmedzenou schopnosťou pohybu. Povolené sú len obmedzenia z bezpečnostných dôvodov, alebo ak preprava takéhoto pasažiera nie je možná z technických príčin vrátane napríklad obmedzeného priestoru v lietadle.
Európske letiská tak budú musieť zaistiť osobitné služby pre túto skupinu cestujúcich, a to počnúc momentom ich vstupu na letisko. Táto pomoc musí byť prispôsobená rozsahu ich mobility. Európske letecké spoločnosti budú tiež povinné zabezpečiť zadarmo určité služby, ako napríklad vozík alebo slepeckého psa.
Každá osoba s obmedzenou schopnosťou pohybu, ktorá si želá takúto pomoc, má oznámiť svoje osobitné požiadavky leteckej spoločnosti alebo cestovnej kancelárii čo najskôr. Nie je to síce povinné, ale treba to urobiť najmenej 48 hodín pred odletom, ak si tento cestujúci želá osobitnú pomoc prispôsobenú jeho potrebám. V prípade nespokojnosti má právo sa sťažovať kontrolnému úradu stanovenému daným členským štátom.