Washington 24. apríla (TASR) - Americké hudobné spoločnosti sa dnes stali terčom kritiky správy Federálnej obchodnej komisie (FTC), podľa ktorej sa dostatočne nesnažia o zastavenie predaja násilných a neslušných piesní deťom.
Doplňujúca štúdia o zábavnom priemysle a jeho marketingových praktikách nadväzuje na správu zo septembra minulého roku. Vtedy FTC obvinila celé odvetvie z agresívnej propagácie a predaja násilných a nemravných filmov, videohier a hudobných nahrávok neplnoletým.
Nová štúdia ukazuje, že v oblastiach filmu a elektronických hier sa situácia oproti minulému roku zlepšila po rozšírení samoregulácie marketingových aktivít. "Žiaľ, reakcia hudobného odvetvia bola aspoň doteraz sklamaním vzhľadom na neuskutočnenie pozitívnych reforiem samoregulačných štruktúr," uviedol predseda FTC Robert Pitofsky vo vyhlásení.
Zostavenie minuloročnej správy FTC o zábavnom priemysle nariadil bývalý prezident USA Bill Clinton po tom, ako masaker na coloradskej Columbine High School v apríli 1999 vyvolal obavy z vplyvu násilnej zábavy na mladých ľudí.
Podľa tejto správy zadávalo všetkých päť vedúcich nahrávacích spoločností reklamy na nahrávky s "nevhodným obsahom" do televíznych programov a časopisov, ktorých divákov a čitateľov tvorila prevažne mládež do 17 rokov.
Hudobné spoločnosti si tiež vyslúžili kritiku za to, že neoznačujú nahrávky minimálnym vhodným vekom. Ako "najsvetlejší" príklad nemravných, homofóbnych a násilných textov piesní si FTC vybrala víťaza amerických hudobných cien Grammy, kontroverzného rapera Eminema.
Hudobné spoločnosti sa proti kritike začali brániť ešte pred zverejnením správy. Americká Asociácia nahrávacieho priemyslu (RIAA) vo vyhlásení vydanom v noci nadnes tvrdí, že vekovo hudbu obmedziť nemožno. Rovnako, ako neexistuje systém klasifikovania kníh, nie sú ani hudobní umelci hodnotení podľa vekovej či obsahovej vhodnosti, je totiž prakticky nemožné kategorizovať slová, uviedla prezidentka RIAA Hillary Rosenová.
Demokratický senátor za štát Connecticut Joseph Lieberman by mal podľa očakávaní ešte tento týždeň predložiť návrh zákona zameraného na potrestanie firiem, ktoré predávajú násilné mediálne produkty deťom. Navrhovaná právna úprava sa má týkať filmov, hudby a elektronických hier, ktoré sú napriek určeniu dospelým "falošne a zavádzajúco" propagované s cieľom predať ich neplnoletému publiku.
Návrh zákona sa s najväčšou pravdepodobnosťou stretne s ostrým odporom hollywoodskych lobistických skupín. Tieto označujú Liebermanov pokus ako kultúrnu cenzúru, ktorá porušuje slobodu prejavu.