BRATISLAVA 9. júla (SITA) - Rozvoj nákladnej dopravy na letisku v Bratislave by mal podporiť príchod veľkého leteckého cargo prepravcu. Zatiaľ sa o prevádzku carga na letisku predbežne uchádza okolo desať spoločností. Na oslovení potenciálnych nákladných dopravcov sa nedávno dohodol minister dopravy Ľubomír Vážny s novým výkonným riaditeľom bratislavského letiska Zdeňkom Schramlom. "Cargo je pomerne významná súčasť letiska. Do šiestich týždňov, do dvoch mesiacov vyhodnotíme tento záujem a budeme hľadať spoločné riešenia vo štvrtom kvadrante letiska," uviedol Vážny o možnostiach rozvoja nákladnej leteckej dopravy v Bratislave po kontrolnom dni na letisku. Výsledok dvojkolového osobného rokovania s potenciálnymi investormi by mal byť známy do konca tohto roka. Otázne je podľa neho to, či sa cargo bude rozvíjať pomaly len na pozemkoch letiska, čo predstavuje plochu 16 hektárov, alebo v jeho celom štvrtom kvadrante. V takom prípade by to mohlo znamenať výrazný nárast nákladnej dopravy napríklad ázijských, ruských, nemeckých a iných prepravcov. Minister dopravy tvrdí, že investori majú záujem podieľať sa na výstavbe a prevádzkovaní carga na bratislavskom letisku. "V tomto priestore má cargo dostatočný potenciál budúceho rastu. V prípade využitia možností, ktoré ponúka, bude nevyhnutné dobudovanie diaľničného a železničného prepojenia, pojazdových dráh, obslužnej a odstavnej plochy pre nákladné lietadlá," uviedol Schraml v spojitosti s rozvojom zázemia pre obsluhu nákladnej dopravy vo štvrtom kvadrante letiska v Bratislave.
Oslovení majú byť aj možní záujemcovia o vykonávanie opravárenských činností v prvom kvadrante letiska. Jedným z nich je podľa Vážneho firma Boeing, ktorá má takisto záujem rozvíjať opravárenskú základňu na bratislavskom letisku. "Druhý a tretí kvadrant chceme vyhradiť na budúcu tretiu vzletovú dráhu, resp. na rekonštrukciu súčasnej. Cez druhý a tretí kvadrant rozvoj zatiaľ neočakávame, pretože sú v blízkosti obytnej zóny a dopravnej infraštruktúry," dodal Vážny. Riaditeľ letiska považuje druhý a tretí kvadrant letiska za územnú rezervu pre tretiu vzletovo-pristávaciu dráhu do roku 2020. "Súčasný vývoj rastu dopravy na bratislavskom letisku však s jej výstavbou na obdobie nasledujúcich 12 rokov nepočíta," poznamenal Schraml. Vybudovanie tretej dráhy bude podľa neho nutné z časového hľadidska prehodnotiť až v prípade príchodu významného cargo dopravcu, ktorého zámery by smerovali aj k založeniu tzv. hubu na bratislavskom letisku. Letisko v Bratislave pripravuje aj štúdiu o tom, kde majú byť vybudované hotely, parkoviská, administratívne budovy, obchodné centrá, a tiež o tom, kde má byť vybudované železničné prepojenie s podzemnou stanicou.
Zasielateľská spoločnosť DHL Express (Slovakia) prepravila v prvom mesiaci prevádzky pravidelnej nákladnej leteckej linky Bratislava - Lipsko, začatej 31. marca tohto roku, približne 700 ton tovaru. V porovnaní s celkovým minuloročným objemom nákladnej dopravy na bratislavskom letisku to predstavuje viac ako tretinu. V tomto roku plánuje spoločnosť prepraviť cez bratislavské letisko 8 tis. ton nákladu. Uvedená nákladná letecká linka DHL Express je jedinou pravidelnou na Slovensku. Dôvodom zavedenia leteckého spojenia Bratislava - Lipsko bol záujem DHL optimalizovať na celoeurópskej úrovni vlastnú prepravnú sieť. V prospech Bratislavy rozhodla jej poloha, potenciál letiska, vstup SR do schengenskej zóny či diaľničné spojenie s Viedňou.