Bratislava 30. júna (TASR) - Holandský radikálny pravicový politik a poslanec za Stranu slobody Geert Wilders (44), ktorý zverejnil koncom marca svoj vyše 15-minútový, proti Koránu zameraný dokumentárny film Fitna (Rozvrat) o rizikách islamu v Európe, navštívil nedávno Bratislavu. Prinášame interview pre TASR, v ktorom Wilders vysvetľuje, čo ho vedie k obavám z islamizácie Holandska a Európy a ako si predstavuje riešenie podľa neho akútnej situácie súvisiacej s prisťahovalcami z moslimských krajín.
-Verše v posvätnej knihe moslimov, Koráne, podľa vašej interpretácie vyzývajú moslimov na zabíjanie "inovercov". Prirovnávate ho k Hitlerovej knihe Mein Kampf. Svoje obavy ste vyjadrili vo vyše 15-minútovom dokumentárnom filme Fitna (Rozvrat). Ide podľa vás v súčasnosti o konflikt náboženstiev - napríklad islamu s kresťanstvom - či dokonca civilizácií?-
Dalo by sa povedať, že ide o konflikt civilizácií, ako už v minulosti tvrdil filozof Samuel P. Huntington. Ja si však myslím, že islam je opak civilizácie. Islam nie je civilizácia, pretože je necivilizovaný. Keď sa na to pozeráte takto, konflikt neexistuje. Som presvedčený, že naša kultúra, kresťanská alebo židovská, je humanistická, ale islamská nie. Mimochodom, islam je podľa mňa skôr ideológia než náboženstvo. Mnoho vážených islamských profesorov po celom svete zastáva názor, že hoci má islam niektoré znaky náboženstva, zaoberá sa všetkými stránkami života: napríklad platením daní, zákonom, podľa ktorého možno uzavrieť manželstvo, čo má človek jesť, ako zaobchádzať s homosexuálmi. Je taký ucelený, že podľa mňa pripomína komunizmus a dokonca fašizmus. Je to totalitná ideológia, ktorá nedáva žiaden priestor ničomu, čo je odlišné. Nerešpektuje, ak človek neverí v islam či nejaký moslim chce prestúpiť na inú vieru alebo sa chce stať ateistom. Islam nerešpektuje nič iné len islam. Myslím si teda, že je to totalitná ideológia. A proti všetkým totalitným ideológiám treba bojovať, tak ako v minulosti proti fašizmu, aby sme zachovali slobodnú, modernú, západnú spoločnosť. O toto mi ide - aby ľudia v Holandsku, v Európe a inde vo svete videli pravú podstatu islamu. Politicky korektné vyjadrovanie nám zatiaľ nijako nepomohlo. V Európe máme typ politických lídrov, a je ich väčšina, ktorí sú kultúrnymi relativistami. Takíto ľudia sú presvedčení, že všetky kultúry sú rovnocenné a mali by sme byť korektní voči každému. Ja si myslím, že by sme mali byť korektní voči každému, kto je korektný voči nám. Mali by sme prestať byť korektní voči tým, čo nie sú korektní voči nám. A to je podľa môjho názoru prípad islamu. Nie všetky kultúry sú rovnocenné. Naša západná a kresťanská je oveľa lepšia než zaostalejšia islamská. Tá pomaly z roka na rok čoraz viac dominuje. Možno na Slovensku dnes ešte natoľko nie, ale v mnohých západoeurópskych krajinách ako Holandsko, Nemecko, Veľká Británia či Francúzsko je viditeľný proces prisťahovalectva a demografických zmien. Takže nakoniec prídeme o svoju spoločnosť, o svoju identitu, o svoju slobodu, tým som si istý. Mali by sme byť viac hrdí. Nemá to nič spoločné s nacionalistickým prístupom, ale s hrdosťou na svoju identitu, na svoju prirodzenú podstatu. Inak stratíme slobodu.
-Islamizácia Európy a Holandska vás teda veľmi znepokojuje. Ako si predstavujete riešenie situácie?-
V prvom rade by sme mali začať vnímať jej naliehavosť. Mali by sme uznať skutočnosť, že islam nie je len ďalšie z náboženstiev ako napríklad kresťanstvo, budhizmus či judaizmus. Je iný, netolerantný, totalitný. Mali by sme teda analyzovať stav vecí.
Po druhé, treba byť hrdý na svoju identitu. Nie som proti multikultúrnej spoločnosti, nie som za monokultúru, ale chcem zaistiť, aby naša vlastná kultúra zostala číslom jeden. Napríklad v Holandsku som navrhol nový paragraf ústavy, ktorý by stanovoval, že naša kultúra zostane dominantná, na uliciach, v mestách. Netreba zabúdať, že v dvoch najväčších holandských mestách Amsterdam a Rotterdam je už dnes 51 percent obyvateľov vo veku do 21 rokov Neholanďanov, väčšina z nich moslimov. Na Slovensku je situácia určite iná, ale v Holandsku a ďalších krajinách sú mestá, kde sa populácia mení. Buďme teda hrdí na svoju identitu a uzákoňme to.
Po tretie, zastavme prisťahovalectvo, aspoň z moslimských krajín. Zažívame totiž obrovský prílev obyvateľov Maroka alebo Turecka. Veľké percento je prvou generáciou prisťahovalcov zo 60. rokov, ale šiesti z desiatich Maročanov v Holandsku uzatvárajú manželstvá s partnermi priamo z Maroka. S ľuďmi, ktorí nemajú ani potuchy o našej kultúre, nehovoria naším jazykom. Podľa štatistík časť z nich pácha trestné činy a mnohí sú závislí od sociálneho zabezpečenia. A to nie je dobré. V Holandsku máme takmer viac mešít než kostolov. Nie som zástancom ďalších islamských symbolov, ako sú mešity či islamské školy. Ak sa chcú ľudia začleniť do spoločnosti v Holandsku, mali by chodiť do neislamských škôl. Získajú tak napríklad holandských priateľov. Mali by sa asimilovať. Ak sa izolujú vo svojej ideológii, je to nebezpečné najmä pre deti.
Po štvrté, v Holandsku dnes máme milión moslimov z celkovej populácie 16 miliónov, pred 100 rokmi ich bolo 55.000. Viem, že mnohí z nich nie sú zločinci ani blázni. Nehovorím, že sú to zlí ľudia, nehovorím o jednotlivcoch. K nim necítim nenávisť. Na vine je fašistická islamská ideológia. Lenže mnohí páchajú zločiny a treba ich za ne prísnejšie trestať. Ak spáchajú závažný trestný čin, mali by ich vyhostiť z krajiny. Ak niekto dodržiava zákony a začlení sa do spoločnosti, môže zostať. Ale ak nie, mali by ho poslať preč a odobrať mu holandské občianstvo. Ak niekto zbije homosexuála, zavraždí človeka, vylúpi banku, uráža ženu na ulici, čo sa bežne stáva, nemali by sme sa s tým zmieriť. Ak sa nestanoví dominantná kultúra a nezastaví prisťahovalectvo, imigrantov bude pribúdať, stane sa z nich voličská sila a spoločnosť sa zmení. Existuje aj islamská doktrína takíja, ktorá sa opiera o Korán. To znamená, že moslimovia majú dovolené nehovoriť to, čo si naozaj myslia, ak je to nutné v prospech islamu. Ak sa moslimov v Holandsku opýtate, čo si naozaj myslia o homosexualite, zvláštne sa pozrú a povedia: "Nič" alebo "Je to v poriadku" či niečo podobné. Ale cítite, že to nie je pravda. Vedia, že keby naozaj povedali, čo si myslia - napríklad že gejov treba hádzať dolu zo strechy - mohli by ich za to postaviť pred súd. Západná spoločnosť sa teda mení a mali by sme o tom diskutovať. Niektorí ľudia, najmä ľavičiari, označujú takýto prístup za rasistický, xenofóbny, ale oni sa vlastne iba nechcú pozrieť pravde do tváre. Mnohí, aj v parlamente, majú rovnaký názor, ale tvrdia, že to nesmiem hovoriť a je to politicky nekorektné. Buďme však korektní, nie politicky korektní. Holandsko by malo zostať Holandskom. Navrhol som tiež zákaz burky. U nás ju vidíte na uliciach čoraz častejšie. Čo kto robí doma, to je jeho vec. Ale u nás sú ženy rovnocenné s mužmi, preto by ju moslimky nemali nosiť na verejnosti, aj keď samy chcú. Ženy v burke si napríklad nemôžu nájsť priateľov, zamestnanie. Ostatní v Holandsku sa vďaka takýmto javom cítia nepríjemne, pýtajú sa, čo sa to s ich krajinou deje. Chcem o tom otvorene diskutovať, nie je dobré zametať problém pod koberec.
-Podľa názorov niektorých politikov a odborníkov by situáciu vyriešili napríklad väčšie sociálne istoty, vďaka ktorým by sa moslimovia lepšie cítili v spoločnosti.-
Niektorí tvrdia, že je to triedny problém. Iní si myslia, že na vine je palestínsko-izraelský konflikt a moslimovia sú nahnevaní na Západ. Ďalší zasa hovoria, že za to môže vojna v Iraku a Afganistane. Mnoho ľudí má mnoho vysvetlení a podľa nich nebyť týchto dôvodov, všetko by bolo v priadku, všetci v Holandsku by boli anjeli. Ja si však myslím, že na vine je Korán a islam. Študoval som ho, mnohokrát som precestoval každú moslimskú krajinu ako Irán, Irak či Afganistan, rozprával som sa s mnohými ľuďmi. Problémom je imperatívnosť väčšiny veršov Koránu. Nemožno ich porovnávať s Novým zákonom Biblie či s Tórou. V každej krajine, kde dominuje islamská kultúra, nie je demokracia ani vláda zákona, občianska spoločnosť, nezávislé súdnictvo, rovnoprávnosť mužov a žien, sloboda prejavu. Je to netolerantné náboženstvo. Nejde teda len o sociálny problém. Vezmime si ľudí, ktorí spáchali útoky 11. septembra. Väčšina bola zo Saudskej Arábie a mala univerzitné vzdelanie. Nielen ľudia z nižších tried spáchali atentáty. Takisto Muhammad B., ktorý v uliciach Amsterdamu zavraždil známeho režiséra Thea von Gogha, mal dobré vzdelanie, stal sa však z neho radikál. Nie všetci moslimovia sú radikálni, ale radikálny je celý islam. Mali by sme byť úprimní, vidieť to, a nič nepredstierať. Musíme ochrániť našu spoločnosť pre naše deti a vnúčatá. Ak nič neurobíme, nakoniec nebudeme slobodní.
-Medzi moslimami je mnoho umiernených veriacich. Napríklad v Indonézii, kde žije najviac moslimov na svete, je 210 miliónov vyznávačov islamu. Z nich väčšina sú umiernení moslimovia. Podľa vášho názoru sa nedržia posvätnej knihy Korán? Veď nereagujú na výzvu zabíjať inovercov.-
Reagujú, ale niekedy nepriamo. Napríklad v Amsterdame takmer denne zbijú nejakého homosexuála. V deviatich z desiatich prípadov to urobia mladí Maročania, samozrejme nie s Koránom v ruke. Prídu však domov, čítajú Korán, idú sa modliť do mešity a zo školy alebo od rodičov vedia, že homosexuáli sú menejcenní. Nemožno ich nazvať extrémisti ani teroristi, ale žijú v prostredí, ktoré sa nezačlenilo do našej spoločnosti, necíti k nej žiadne sympatie, iba z nej profituje. Tridsať percent Maročanov v Holandsku v prieskumoch verejnej mienky sa vyslovilo, že v budúcnosti nechcú demokraciu, ale uplatňovanie šaríe v Holandsku.
-Vo filme spomínate 60. verš ôsmej súry (kapitoly) Koránu, podľa ktorej majú moslimovia šíriť "teror" medzi nepriateľmi islamu. Podľa kritikov sa tam však slovo teror nenachádza a verš ste zle interpretovali. Čo hovoríte na tento názor?-
Vo verši sa nachádza arabské slovo tur hibur, ktoré znamená "teror" (hrôza, násilie). Nevymyslel som si to. Som politik, niečo o islame viem, študoval som ho desať rokov, ale nie som profesor. Nechal som si to overiť u holandských profesorov, ktorí vyučujú islam. Povedali, aj v holandskej tlači, že hoci sa im môj film nepáčil, slovo naozaj znamená "teror". Niektorí ľudia tvrdia, že slovo bolo myslené v iných súvislostiach - viazalo sa na obdobie Medíny v živote tzv. proroka, keď dochádzalo k bojom. Obdobie Mekky v jeho živote bolo zase umiernenejšie. Bol som však veľmi opatrný a overil som si jeho význam u arabistov.
-Podľa ďalších kritikov vášho filmu Fitna by sa mal text Koránu chápať obrazne, tak ako text Biblie.-
Som veľmi rád, že ste položili túto otázku, lebo to je presne rozdiel medzi Koránom a Bibliou. V nej vidíte súvislosti, keď sa Mojžiš prihovára svojmu ľudu z hory. Najmä pri čítaní Nového zákona vidíte, že text je nielen umiernenejší, ale aj zasadený do minulosti. Mojžiš im neprikazuje "musíte zabiť toho a toho", ale rozpráva im príbeh s určitým zámerom. Keď čítate Korán, vidíte, že text má platiť večne, v každom čase. Korán prikazuje: musíte zabíjať svojich nepriateľov, musíte potrestať toho, kto sa vzdá islamu. Má teda iné súvislosti než Biblia a je napísaný rozkazovačne.
-Po zverejnení vášho dokumentárneho filmu Fitna 27. marca tohto roku sa konali demonštrácie nielen v Holandsku, ale aj v moslimských krajinách ako Afganistan a Indonézia. Vláda vašej krajiny sa od vášho filmu dištancovala a obávala sa teroristických útokov. Prešlo niekoľko týždňov - upokojila sa situácia? Ste spokojný s reakciou vašej vlády, keď ju porovnáte postojom dánskej vlády v prípade Kurta Westergaarda, ktorý je autorom karikatúr proroka Mohameda?-
Som veľmi nespokojný v postojom mojej vlády. Dánska vláda sa postavila za slobodu prejavu pána Westergaarda a proti odporcom slobody prejavu. Naša vláda urobila pravý opak, nebránila ju a odsúdila film Fitna dokonca ešte predtým, ako ho videla. Som z toho veľmi nešťastný. Naša vláda sa prejavila ako veľmi slabošská a zbabelá, keď nebránila slobodu prejavu. Pokiaľ ide o bezpečnostnú situáciu, zatiaľ sa, našťastie, nič naozaj strašné nestalo, ale z niektorých častí sveta stále prichádzajú tvrdé reakcie.
- Teroristická organizácia al-Káida po zverejnení filmu Fitna na internete vydala fatwu (rozsudok) na vaše zavraždenie. Určitý čas ste sa museli skrývať na utajenom mieste. Boli ste už v priamom ohrození života?-
Som neustále pod ochranou telesných strážcov, ale to už od roku 2004, keď v Holandsku moslimský radikál zavraždil režiséra Thea van Gogha za to, že kritizoval postoj moslimov k ženám. Musím mať ochranku, a je to ťažký život. Na niečo podobné sa dá iba taký blázon ako ja. Kurt Westergaard je v podobnej situácii. Áno, mohol by som s tým všetkým prestať. Lenže keby sme sa s kolegyňou poslankyňou Ayaan Hirsi Aliovou a pánom Westergaardom vzdali, vyhrali by oni, a nie sloboda.
-Čelíte žalobám za film Fitna, napríklad od moslimských organizácií?-
V Jordánsku na mňa podalo žalobu u prokurátora 30 organizácií a žiaľ, prokurátor vo štvrtok oznámil, že sa nimi bude zaoberať. To môže znamenať, že v najbližších dňoch rozhodne, že ma postavia pred súd. Je to veľmi nepríjemné. Ešte nepríjemnejšie je, že ak sa rozhodnú ma obviniť, môžu požiadať Interpol alebo ostatné krajiny o moje vydanie do Jordánska. To mi znemožní cestovať za hranice Holandska. Bude to mať pre mňa veľmi negatívne osobné dôsledky.
-Na záver filmu Fitna počuť zvuk, akoby niekto vytrhával stránky s veršami z posvätného Koránu. Titulkami upozorňujete, že je to len zvuk vytrhávaných stránok z telefónneho zoznamu, ale vyzývate moslimov, aby sami "vytrhli z Koránu nenávistné verše". Ako reagujú na záverečnú výzvu vášho dokumentárneho filmu?-
Nepáči sa im to. Som však presvedčený, že súčasná posvätná kniha Korán je fašistická kniha plná nenávisti a zastrašovania, čo som aj vyjadril vo filme. Nie som moslim, takže je rad na nich, aby sami vytrhli škodlivé stránky, verše a súry z Koránu. Zostala by však z neho veľmi tenká kniha, ako Káčer Donald. Bolo by dobré, keby Korán modernizovali. Zatiaľ vývoj nedospel tak ďaleko, ale dúfam, že sa to v budúcnosti stane a moslimovia radi urobia to, čo kresťania. Po Starom zákone totiž prišiel umiernenejší Nový zákon. Budem tlieskať, keď skôr či neskôr bude existovať nový Korán, prepísaný, bez všetkých tých veršov plných násilia a nenávisti. Bolo by dobré, keby nad tým moslimovia začali premýšľať. Samozrejme, neočakávam, že to o niekoľko dní urobia. Dúfam však, že tento proces príde. Zatiaľ nie je Korán rozprávka, ale fašistická kniha, a preto som chcel dosiahnuť jej zákaz v mojej krajine.
jam dem
TASR prinesie rozhovor s predstaviteľom Islamskej nadácie na Slovensku Mohamedom S. Hasnom.