Bejrút - Trendy na trhu s pivom v Libanone a blízkom okolí podliehajú slovenskému vplyvu. Libanonskú pobočku spoločnosti Heineken vedie Slovenka a dizajn najnovšieho produktu má na starosti slovenská reklamná agentúra. Presadiť sa v regióne však vzhľadom na viacero problémových faktorov nie je ľahké.
"Politická a spoločenská situácia v Libanone sa odráža aj na konzumácii piva," konštatovala pre TASR generálna riaditeľka pivovaru Almaza v Bejrúte Zuzana Železníková (37). Pivovar, ktorý patrí medzi najväčších výrobcov piva v tejto časti Blízkeho východu, manažuje už takmer rok.
"Minulý rok bol ťažký. Keď som sem koncom júla prišla, práve vrcholila vlna atentátov na miestnych politikov. Turisti sa preto Libanonu vyhli a my sme to pocítili na poklese spotreby," uviedla prvá žena vo vedení najstaršieho libanonského pivovaru.
Tento rok sa podľa nej začal dobre a sľubne sa črtá aj letná sezóna. Májové nepokoje, keď sa krajina v dôsledku pouličných bojov medzi prívržencami vlády a opozície dostala takmer na pokraj občianskej vojny, však tiež výrazne zasiahli do celkového odbytu.
Okrem politických výkyvov čelí produkcia piva v Libanone však aj iným výzvam. "Pivo tu považujú za osviežujúci nápoj, pije sa hlavne v lete na pláži. Ale keď si ľudia idú posedieť ako partia niekam von, pijú whisky. Libanončania si potrpia na značky a myslia si, že ich status podčiarkuje fľaša whisky alebo vodky. My sa to teraz snažíme zmeniť a presvedčiť ich, že aj pivo je trendový nápoj," hovorí Železníková.
Pivovar Almaza robí momentálne v Libanone veľkú reklamnú kampaň na nealkoholický ochutený sladový nápoj Laziza. Je to ďalší pokus presadiť sa na trhu, kde veľká časť potenciálnych spotrebiteľov vzhľadom na moslimskú vieru nepije alkohol.
"Laziza má pre nás potenciál, chceme z nej urobiť plnohodnotný produkt a dostať sa s ňou aj do štátov okolitého regiónu. Obrovský priestor na trhu ponúka Saudská Arábia a tam máme možnosť preraziť jedine s nealkoholickým sladovým nápojom," vysvetlila riaditeľka miestne súvislosti.
Islam, ktorý je dominantným náboženstvom na Blízkom východe, veriacim zakazuje konzumáciu alkoholu. O to náročnejšie je v tomto regióne úspešne riadiť podnik na výrobu piva, navyše ak je na jeho čele žena. Pre Železníkovú to ale problém nebol.
"Povedala som si, že ak ma sem firma posiela, žena tu môže obstáť, takže je to vec schopností a toho, čo človek dokáže. Preto to pre mňa bola úžasná výzva," vyznala sa Slovenka. Spoločnosť Heineken má celosvetovo na poste generálneho riaditeľa len štyri ženy.
A aký je rozdiel v riadení firmy v Európe a na Blízkom východe? "Rozdiel je veľký. Ľudia tu veľa o veciach rozprávajú, ale chýba im disciplína pri samotnom výkone. Napríklad keď riešime nejaké zadanie, všetci sú nadšení, ale realizácia trvá dlhšie. Na Slovensku sa veci dohodnú, uzavrú a začnú sa robiť. Tu sa síce dohodneme, tému uzavrieme, a napriek tomu sa k nej ešte niekoľkokrát vrátia a chcú o nej diskutovať."
Rozdiely sú aj v prístupe ľudí. Podľa Železníkovej nie je jednoduché manažovať Libanončanov, pretože sú dosť sebavedomí a myslia si, že práve ich nápad či riešenie sú tie najsprávnejšie. Okrem toho sa prejavujú aj kultúrne odlišnosti Blízkeho východu, kde nie je bežné, aby boli ženy vo vysokých pozíciách.
"Sem-tam sa stane, že na stretnutí si obchodný partner nesadne oproti mne, ale oproti môjmu obchodnému riaditeľovi a na úvod sa stále obracia len naňho. Vtedy do toho vstúpim a upozorním, že zásadné rozhodnutia robím ako generálna riaditeľka ja," podotkla Železníková.
Napriek tomu je na svojom poste je spokojná a verí v komerčný úspech podniku, ktorý vedie. Nielen pre možnosti na libanonskom a regionálnom trhu, ale aj pre potenciál v krajinách ako Kanada alebo Brazília, kde žije početná libanonská komunita.
"Libanonci sa hrdo hlásia k svojej vlasti a preto sa aj v emigrácii snažia kupovať veci, ktoré pochádzajú z Libanonu," uzatvorila v rozhovore pre TASR generálna riaditeľka pivovaru Almaza v Bejrúte Zuzana Železníková.