Bratislava 5. júna (TASR) - Bratislavské letisko zažíva podľa poslanca za SDKÚ-DS Pavla Prokopoviča stav klinickej smrti a ak sa kóma bude predlžovať, dôjde k absolútnemu kolapsu.
Prokopovič tak na dnešnom brífingy reagoval na nečinnosť vlády po odmietnutí vstupu strategického investora do podniku. Podpredseda SDKÚ-DS Ivan Mikloš pripomenul, že kabinet Roberta Fica zrušením vstupu strategického investora obral slovenský štátny rozpočet o 11 miliárd Sk a Letisko M. R. Štefánika v Bratislave (BTS) o investície vo výške 9 miliárd Sk.
"Príklad bratislavského letiska je žiaľbohu veľmi výstižným príkladom bezútešnej bezradnosti, nečinnosti a neschopnosti Ficovej vlády, na čo doplácajú občania Slovenskej republiky," konštatoval Mikloš.
Ako pozitívny príklad vstupu strategického investora označil Košické letisko, ktoré rastie a rozvíja sa, kým bratislavské letisko vyzerá horšie ako niektoré letiská v postsovietskych guberniách.
Mikloš zdôraznil, že ak by vláda nezrušila privatizáciu letiska v Bratislave, dnes by sa brífing nemohol uskutočniť na mieste, kde sa konal, lebo by na ňom stála nová hala, a kúsok od nej by stál nový parkovací dom, namiesto toho tu sú nedôstojné podmienky pre cestujúcich.
Prokopovič naznačil, že z bratislavského letiska sa pomaly, ale isto stáva vidiecke letisko, čo dokumentoval príkladom, že Slovensko je jedinou krajinou Európskej únie, ktorá nemá priame spojenie s Bruselom.
Maďarské letisko po vstupe strategického investora podľa neho postupuje sedemmíľovými krokmi, rozvíja sa letisko vo Viedni, v Brne. Osobitnou kategóriou je pražské letisko, ktoré zvykol dávať Fico za vzor štátneho letiska, prednedávnom však prijala česká vláda rozhodnutie o predaji časti akcií strategickému investorovi.
Reálnym východiskom je podľa Mikloša zmena postoja vlády, ktorá by mala začať konečne niečo robiť.
Kabinet ešte v januári 2008 rozhodol, že rozvoj BTS bude financovať z vlastných zdrojov. Investície na rozvoj bratislavského letiska by mali do roku 2012 predstavovať 4,9 miliardy Sk.
Investície do výstavby nového terminálu budú vo výške 2,9 miliardy Sk, ostatné investičné náklady by mali predstavovať 2 miliardy Sk. Letisko pri výstavbe nového terminálu z vlastných zdrojov dokáže prefinancovať 2 miliardy Sk, 800 miliónov Sk si požičia a zvyšok, teda 2,1 miliardy očakáva od štátu.
Nový terminál by mal zvýšiť kapacitu letiska do roku 2010 na 3,5 milióna cestujúcich. V roku 2012 by to mohlo byť už 5 miliónov cestujúcich.
S jeho výstavbou plánuje BTS začať v decembri tohto roka. Žiadosť o udelenie stavebného povolenia chce letisko podať v júli, v septembri ho chce získať, vyhlásiť verejnú súťaž a v decembri začať stavať. Plán rozvoja bratislavského letiska teraz analyzuje Ministerstvo financií SR.
Podľa ministra Jána Počiatka sa ukazuje, že zo štátnych finančných aktív bude možné vyčleniť určité prostriedky, nechce však, aby sa na to vedenie letiska spoliehalo. Mikloš si myslí, že ak vláda bude postupovať ako doteraz, výstavba terminálu podľa predpokladaných termínov je nereálna.
Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií odmieta výhrady politikov SDKÚ-DS Ivana Mikloša a Pavla Prokopoviča.
"Tvrdenia politikov na dnešnej tlačovej besede svedčia o tom, že buď nesledujú, alebo nechcú sledovať kroky akcionárov, ako aj vedenia letiska M.R. Štefánika, a. s., Bratislava (BTS)," informoval dnes TASR hovorca ministra dopravy Ľubomíra Vážneho Marián Jánošík.
Zdôraznil, že od začiatku roka 2008 BTS zaznamenalo priemerný 18-% nárast cestujúcich, pričom sa ešte nerozbehla letná turistická sezóna. Letisko v minulom roku dokončilo stavebné a rekonštrukčné práce v súvislosti so vstupom do schengenského priestoru. Najvýznamnejšou stavbou minulého roka boli nástupné mosty, ktoré zvýšili kapacitu terminálu a zároveň oddelili schengenských a neschengenských cestujúcich. BTS zároveň rozšírilo kapacitu parkovacích miest, konštatoval Jánošík.
TASR sa pokúsi získať reakciu Ministerstva dopravy, pôšt a telekomunikácií SR.